تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/02/21 - 10:20
کد خبر: 469877

تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان

تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان

با فراهم شدن شرایط مناسب برای زادآوری، نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان ارومیه متولد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی اظهار کرد: ۶ رأس گوزن زرد ایرانی در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت و احیای این گونه، آبان سال گذشته از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و سایت تکثیر و پرورش رشکان منتقل گردیدند که تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی، نشانگر سازگاری این گونه با محیط و شرایط مطلوب زیستی آنها در این سایت پارک ملی دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه با شروع فصل زادآوری گوزن‌ها، پایش و کنترل وضعیت زیستگاه آنها شدت یافته است، افزود: محیط بانان و دامپزشکان پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی، وضعیت زیستی و سلامتی آنها را پایش می‌کنند و شرایط مطلوبی برای زادآوری گوزن‌ها و رشد گوساله‌ها وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی گفت: احداث آب انبارها و ترمیم آبشخورها، نصب دوربین‌های مداربسته، اجرای برنامه مهار گونه‌های مهاجم گوشتخوار، افزایش گشت و کنترل در جزیره اشک و احداث مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه برای جلوگیری از انقراض این گونه، بخشی از برنامه ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی بوده است که با تولد نخستین گوزن در این سایت، امیدها برای احیای این گونه ارزشمند بیشتر شده است.

سهند با بیان اینکه مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در شمال غرب کشور یکی از اقدامات اساسی و در راستای جلوگیری از انقراض این گونه منحصر به فرد است که در سه فاز اجرایی در منطقه محیط بانی رشکان به بهره برداری رسیده است، افزود: این مرکز امسال به سیستم پایش آنلاین تصویری نیز مجهز می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرکز ۶ هکتاری هم اکنون ۸ رأس گوزن زرد ایرانی که ۶ رأس آن آبان ماه سال گذشته از مرکز دشت نازی از شهر ساری منتقل شده است، وجود دارد، افزود: با هدف افزایش زاد و ولد این گونه در معرض خطر انقراض ۶ رأس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری به این مرکز منتقل شده و هم اکنون ۸ رأس گوزن زرد ایرانی در این مرکز نگهداری می‌شود.

شهند خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلف این طرح زیست محیطی شامل احداث قرنطینه و محل استاندارد جهت نگهداری گوزن زرد در دو بخش سه هکتاری است که محل قرنطینه در مساحت یک هزار و ۶۰۰ مترمربع نیز در این مرکز ایجاد شده است.

آذربایجان غربی یکی از زیستگاه‌های مهم گوزن زرد ایرانی است که چندین دهه مکانی امن برای این گونه ارزشمند بوده است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های بسیار با ارزش و در خطر انقراض کشور محسوب شده که طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت حفظ و احیای نسل آن در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.

آمار گوزن زرد ایرانی خالدار در پارک ملی دریاچه ارومیه از ۲۵۵ رأس در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۶ رأس در سال ۱۳۹۴ و به ۵۵ رأس در سال ۱۳۹۹ در حال حاضر نیاز به احیای دریاچه و به دنبال آن جزیره اشک به عنوان یک مکان امن که شباهت بسیاری نیز به شرایط جنگ‌های زاگرس داشت، را صد چندان کرده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top