تاریخ انتشار: جمعه 1402/02/22 - 18:43
کد خبر: 469973

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و بلژیک

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و بلژیک

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم «حجا لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک امروز (جمعه) ۲۲ اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. براساس این گزارش، موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های کنسولی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در تماس تلفنی امروز وزرای خارجه ایران و بلژیک بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم «حجا لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک امروز (جمعه) ۲۲ اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. براساس این گزارش، موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های کنسولی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در تماس تلفنی امروز وزرای خارجه ایران و بلژیک بود.

وزرای خارجه ۲ کشور ۲۸ فروردین ماه نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند و موضوعات کنسولی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود. بعد از این گفت‌وگو، بلژیک اعلام کرد که رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» جاسوس محکوم شده در ایران را به این کشور بازگرداند.

براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه،‌ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ۲۰ دی ۱۴۰۱ برای چهار عنوان اتهامی تبعه بلژیک که چندی پیش دستگیر شده بود، حکم بدوی صادر کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کردند با تلاش دو کشور در عبور از موانع، همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه بلژیک ۲۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) نیز با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده و در این گفت‌وگو موضوعات مورد علاقه طرفین و‌ از جمله مناسبات دوجانبه در مورد بررسی قرار گرفته بود. هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز وزیر خارجه بلژیک با حضور در محل اقامت امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار در خصوص مسائل کنسولی خطاب به همتای بلژیکی عنوان کرد: در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم. 

لازم به ذکر است، پیش از این اخباری مبنی بر مبادله این تبعه بلژیکی با «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایران در بروکسل منتشر شد. موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک منعقد شده و آنگونه که مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد اسناد این موافقتنامه نیز منتقل شده و هر دو طرف می‌توانند نسبت به انتقال محکومان اقدام کنند. به گفته وی هم بلژیک و هم ایران در این زمینه درخواست داده‌اند. 

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اسدالله اسدی گفت: تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای ایشان را نقض فاحش کنوانسیون وین در خصوص حقوق دیپلماتیک می‌دانیم و پیش از این مراتب اعتراض جدی خود را به اتریش، آلمان و بلژیک اعلام کردیم. بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان و جبران خسارت وارده به ایشان تأکید می‌کنیم. اسدالله اسدی دیپلمات ایران بود و بازداشت آن نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک است. درباره موافقتنامه انتقال محکومان پیش از این بین مقامات ذیربط دو کشور امضا شد و بعد از ۲ سال از ۲۹ فروردین سالجاری لازم الاجرا شده است و این موافقتنامه عام است که با کشورهای مختلف داریم مبتنی بر مفاد این موافقتنامه درخواست انتقال اسدی به ایران را تسلیم دولت بلژیک کردیم و دولت بلژیک هم درخواستی برای انتقال زندانی خود «وند کاستیل» ارائه کرد که این روند حقوقی است. امیدواریم که مبتنی بر مفاد این موافقتنامه با حسن نیت شاهد انتقال اسدالله اسدی به ایران باشیم.

امیرعبداللهیان دیروز و امروز نیز تلفنی با همتایان ایرلندی و فرانسوی تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه فرانسه از اقدام انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در آزادی ۲ تبعه فرانسوی که یکی از آنها تابعیت ایرلندی نیز دارد قدردانی کردند. وزیر خارجه ایرلند نیز از اقدام ایران در آزادی تبعه ایرلندی که دارای تابعیت فرانسوی نیز هست تشکر کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top