تاریخ انتشار: شنبه 1402/02/23 - 13:00
کد خبر: 470026

۸ راه برای کاهش استرس کلاس اولی‌ها

۸ راه برای کاهش استرس کلاس اولی‌ها

خیلی از کودکان ترس از مدرسه را تجربه می‌کنند از این رو در این مقاله به ارائه راه‌هایی برای کاهش استرس کلاس اولی ‌ها می‌پردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانش‌‌آموز بودن نخستین نقش اجتماعی‌ است که بر عهده کودک گذاشته می‌شود. پذیرش این نقش برای همه کودکان راحت نیست و خیلی از کودکان ترس از مدرسه را تجربه می‌کنند. دلیل این امر این است که به طور کلی همه ما از ناشناخته‌ها می‌ترسیم. کودکان هم به نوبه خود همین احساس را در مواجهه با امور تازه تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که کودکانی که پیش‌تر مهدکودک را تجربه‌کرده‌اند، چالش کمتری در این زمینه دارند این مقاله به ارائه راه‌هایی برای کاهش استرس کلاس اولی ‌ها می‌پردازد.

هشت راهکار کاهش استرس کلاس اولی‌ها

آمادگی ذهنی برای کودک ایجاد کنید

شاید شیوه درست این باشد که کودکان پیش از رفتن به مدرسه حداقل چند ماه رفتن به مهدکودک را تجربه کنند. محیط مدرسه از حیث آموزش اجباری تفاوتی اساسی با مهدکودک دارد اما چون در مهدهای کودک، بچه‌ها ساعاتی را بدون حضور والدین تجربه می‌کنند، همین جدایی کوتاه‌مدت می‌تواند آمادگی ذهنی برای کودکان ایجاد کند. اما به هر حال اگر کودک مهد را تجربه نکرده یکی از راه‌های کاهش استرس کلاس اولی ها این است که از یک سال قبل با او درباره رفتن به مدرسه صحبت کنید. خرید کتاب کودک با موضوعاتی که به معرفی مدرسه برای کودکان می‌پردازند هم می‌تواند زمینه مناسب برای گفت‎گو درباره مدرسه را فراهم کند.

کودک را از قبل با محیط مدرسه‌اش آشنا کنید

یکی دیگر از راه‌های کنترل استرس در کودکان کلاس اولی آشنا کردن آنها با محیط مدرسه پیش از شروع مهرماه است. کودک را برای ثبت نام مدرسه با خود همراه کنید. در طول مسیر درباره روزهای قشنگی که با شروع مدرسه در پیش است، با او صحبت کنید. در مدرسه اجازه دهید فرزندتان در حیاط مدرسه بچرخد و همه جا را ببیند. کلاس درس را به او نشان دهید. اگر مدرسه قفسه کاردستی یا جایزه دارد، به فرزندتان نشان دهید. بازدید از مدرسه را به میزان ترس فرزندمان چندبار تکرار کنید تا با محیط مدرسه انس پیدا کند.

خرید لوازم مدرسه را با خود کودک انجام دهید و اجازه دهید انتخاب نهایی با خود کودک باشد

بی‌شک یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای کودکان، خرید لوازم مدرسه است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس دانش‌آموزان کلاس اول این است که برای خرید لوازم مدرسه او را با خود همراه کنید. اگر این امکان برایتان وجود دارد او را به مراکز بزرگ خرید لوازم تحریر ببرید تا فرزندمان امکان دیدن سایر بچه‌ها را در حین خرید داشته باشد و تا می توانید دست او را در انتخاب وسایل باز بگذارید. تجربه لذت‌بخش خرید لوازم مدرسه ذهنیت مثبتی را درباره محیطی که این لوازم به آن محیط مرتبط است، برای کودک ایجاد می کند.

از کودکان بزرگتر بخواهید تا تجربه‌های لذت‌بخششان را با کودک شما در میان بگذارند

کودکانی که فرزند دوم یا سوم خانواده هستند، معمولا استرس کمتری را برای رفتن به مدرسه تجربه می‌کنند و حتی احتمالا شور و اشتیاق نیز خواهند داشت؛ چراکه تجربه خواهر یا برادر بزرگتر را به چشم دیده‌اند و برایشان مدرسه رفتن به امری عادی بدل شده.

یک راه دیگر برای کاهش استرس دانش‌ آموز کلاس اول این است که از کودکان بزرگتر در میان اقوام یا دوستان بخواهید که با کودک شما درباره مدرسه و خاطرات خوبی که از مدرسه دارند، حرف بزنند. کودکان حرف یکدیگر را بهتر درک می‌کنند. گفتن از اتفاقات جالب یا اردوها یا جشن‌ها و مواردی از این دست، می‌تواند به ایجاد احساس خوب نسبت به مدرسه کمک کند.

به کودک کمک کنید تا در همان بدو ورود به مدرسه دوست یا دوستانی برای خود بیابد

با توجه به این که کودکان یک محله عموما به مدرسه‌ای مشترک می‌روند، مقدمات دوستی کودکتان با همسالان هم‌محله‌ای‌اش را فراهم کنید. پیمودن مسیر مدرسه با یک دوست قطعا احساس بهتری در فرزندتان ایجاد خواهد کرد. کودک خود را برای ایجاد تعامل دوستانه با همکلاسی‌ها نیز تشویق کنید. هرچه‌ قدر محیط مدرسه دوستانه‌تر باشد، کودک فشار روانی کمتری را تحمل خواهد کرد.

سروقت برای برگرداندن کودک حاضر شوید

احساس رهاشدگی احساسی است که ممکن است خیلی از کودکان وقتی والدینشان آنها را به مدرسه می‌سپارند، تجربه کنند. بسیار مهم است که این احساس را با خوش‌قولی به کودک و رجوع به موقع به مدرسه برای برگرداندن او خنثی کنید. بنابراین اکیدا توصیه می‌شود که به‌خصوص در هفته‌های ابتدایی شروع مدرسه، قبل از تعطیل شدن، در مدرسه حاضر شوید. این خوش‌قولی باعث کاهش استرس کلاس اولی ها می‌شود.

اعتماد به نفس کودک را در یادگیری به کمک کتاب‌های کمک‌درسی تقویت کنید

بسیاری از کودکان در بدو امر احساس بدی به مدرسه رفتن ندارند، حتی خیلی از بچه‌ها مشتاق رفتن به مدرسه‌اند اما در طول سال تحصیلی اگر نتوانند عملکرد خوبی در یادگیری داشته باشند ممکن است دچار استرس و اضطراب شوند و انگیزه رفتن به مدرسه را از دست بدهند. برای کاهش استرس کلاس اولی ها و جلوگیری از چنین مساله‌ای لازم است که مخصوصا مهارت‌های خوانداری و نوشتاری کودکان تقویت شود. استفاده از کتابهای کمک درسی مثل کتاب خودم می خوانم و مجموعه کلاس اولی کتاب اولی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت این مهارت‌ها در کودکان کلاس اولی است. مجموعه 42 جلدی خودم می خوانم حکم کتاب تمرین کلمه خوانی را دارد و مجموعه کلاس اولی کتاب اولی هم اولین کتابهای داستانی‎‌ای است که خود کودک می تواند بخواند.

مهارت‌های ریاضی و حساب را هم می توان به کمک بازی‌های کمک آموزشی به شیوه‌ای جذاب تقویت کرد. علاوه بر اینها با اعمال روش‌های مناسب باید تلاش کرد تا خویشتن‌داری و تلاش و کوشش و نترسیدن از شکست را درکودکان درونی کرد. کودکی که برایش درونی شده باشد که عملکرد مغز قابل توسعه است، در برابر عدم فهم یک موضوع خود را نمی‌بازد و تسلیم نمی شود. در این راستا خواندن زندگینامه افراد موفق که با هر بار شکست دوباره برخاسته‌اند و تلاششان را از سرگرفته‌اند، می تواند به کنترل احساسات بد آنها کمک کند و از فرزندمان انسانی تاب‌آور بسازد، اما از آنجا که مهارت‌هایی که در پایه اول دبستان به کودک آموزش داده می‌شود، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و پایه یادگیری در سال‌های بعدی آموزشی اوست، بسیار مهم است که به خصوص کودک در مهارت روان‌خوانی و روان‌نویسی به اندازه کافی بتواند خوب عمل کند. برای تقویت مهارت های نوشتاری املاگفتن به کودکان در منزل بسیار می تواند کمک‌کننده باشد.  کتاب دیکته شب کلاس اولی‌ها که نشر قدیانی منتشر کرده، بهترین کتاب دیکته شب کلاس اول است. استفاده از این روش ها منجر به کاهش استرس کلاس اولی ها می‌شود

از کودک بخواهید که احساسش را توضیح دهد. مانع ابراز احساس منفی او نشوید

در پایان باید گفت از ابراز احساس منفی فرزندتان نسبت به مدرسه نترسید و به او کمک کنید تا احساسش را به زبان بیاورد و با جزئیات توصیف کند. شناخت احساسات اولین و مهم ترین گام برای کنترل احساسات است. بنابراین مانع ابراز احساس منفی کودک خود نشوید. به جای این کار درباره نوع احساسش از او بپرسید و از او سوال کنید که چه راهکاری به ذهن خودش میرسد و بعد به او کمک کنید تا دیدی منطقی نسبت به احساسش بیابد.

این مقاله ارائه چند پیشنهاد کاهش ترس کلاس اولی ها از رفتن به مدرسه بود و سعی کرد راهکار کاهش استرس کلاس اول را بررسی کند و به این طریق گامی در جهت کاهش استرس کلاس اولی ها بردارد. امیدوارم مهر خوبی در انتظار کودکان نوآموز باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محدثه
1402/06/13 - 12:38

قطعا خرید و خواندن کتاب در هر زمینه ای میتواند موثر و کارگزار باشد برای تقویت مهارت کودکان کتاب هایی که معرفی کردید عالی هستند و برای کاهش استرس کودکان کتاب های فوق العاده ای وجود دارد. البته تمامی این کتاب های برای کودکان نیست و در مواردی بایدرفتار والدین با تغیر پیدا کند. باتشکر از شما و مقاله جامع و مفیدتام
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top