تاریخ انتشار: دوشنبه 1391/03/22 - 11:13
کد خبر: 470435

آیت‌الله مصباح یزدی: می‌دانستیم با تشکیل جبهه پایداری مورد تهمت‌ها و ناسزاها قرار می‌گیریم

آیت‌الله مصباح یزدی: می‌دانستیم با تشکیل جبهه پایداری مورد تهمت‌ها و ناسزاها قرار می‌گیریم

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر کسی بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، باید ببیند آن حضرت چه چیزی را دوست دارد و حتی به قیمت بی‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در این راه ثابت قدم بایستد. اگر کسی بگوید من برای رضای خدا کار می‌کنم، اما حاضر نیستم در این راه آبرویم را از دست بدهم، این نوعی شرک است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با تذکر این نکته که اگر فرض کنیم همه صحبت‌های ما را مقام معظم رهبری می‌شنوند، مسلماً سنجیده‌تر سخن می‌گوئیم، گفت: امام عصر ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ بر همه اعمال ما احاطه دارند و توجه به این حقیقت کمک بزرگی به رفتار صحیح خواهد داشت.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به این‌که بسیاری از اتفاقات بزرگ عالم از گفت و شنود‌های ساده نشأت گرفته است، ادامه داد: بعد از رحلت حضرت رسول اکرم ـ‌صل‌الله علیه و آله‌ـ چند عرب در مدینه، در خصوص جانشین پیامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ گفت‌وگو کردند و هرگز فکر نمی‌کردند با این گفت و شنود سرنوشت جامعه‌ای را برای هزاران سال رقم می‌زنند. ما هم باید احتمال بدهیم این نشست‌ها اگر نتیجه خوبی داشته باشد، چه بسا آثار آن تا سال‌ها ادامه یابد و اگر نتیجه بدی داشته باشد، ممکن است آثار آن تا سال‌ها، بلکه قرن‌ها به مردم ضرر بزند.

وی به شیوه شکل‌گیری جبهه پایداری از ابتدا اشاره کرد و افزود: چند نفر از دوستان که دغدغه زاویه گرفتن فعالیت‌های سیاسی کشور از مسیر صحیح خودش را داشتند، لزوم طرح گفتمان جدیدی را مبنی بر پایداری بر اصول یادآور شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری پیشنهاد خود در جلسه جامعه مدرسین برای انتخابات ریاست جمهوری دور نهم در خصوص نحوه انتخاب کاندیدای اصلح گفت: بنده پیشنهاد کردم کاندیداهای اصول‌گرا با یک‌دیگر همکاری داشته باشند و هرکس رأی آورد، بقیه را به عنوان وزیر خود انتخاب کند و با انسجام و هماهنگی، به اداره کشور بپردازند. اما این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و با توجه به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و احتمال رأی آوردن آنها، قرار شد جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین کاندیدایی را معرفی کنند و این مدل و روشی برای معرفی فرد اصلح از سوی دو نهاد مورد اعتماد جامعه باشد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که این مدل، در انتخابات اخیر به شیوه صحیح پیاده نشد و به جای آن، زمینه برای تصمیم‌گیری افراد، به‌جای جامعتین فراهم شد، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط جدید با کسانی که بینی و بین‌الله آن‌ها را اصلح می‌دانستم، صحبت شد و در نتیجه جبهه پایداری متولد گردید.

وی به فرصت اندک میان تشکیل جبهه پایداری و انتخابات مجلس اشاره کرد و افزود: دوستان سعی کردند در حد مقدور نفرات اصلح را برای تکمیل لیست تهران و دیگر شهرستان‌ها معرفی کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که بسیاری از افراد از ابتدا نسبت به تشکیل این جبهه خوش‌بین نبودند، اما بعد‌ها با صداقت اظهار نظر کرده و از تغییر دیدگاهشان سخن گفتند، اظهار داشت: یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در اجلاس خبرگان صریحاً گفت: «هر چند تشکیل جبهه پایداری ظاهر خوبی نداشت و ظاهر آن شکستن وحدت میان اصولگرایان به نظر می‌رسید؛ اما باطن آن خوب بود.»

وی ادامه داد: ما هم می‌دانستیم که مورد اتهامات و ناسزاها قرار می‌گیریم، اما شرایطی پیش آمد که تشخیص دادیم باید این خطرها را پذیرفته و حرکت جدیدی را بر اساس اصرار بر حفظ اصول، و مقاومت و پایداری در برابر حرکت‌های انحرافی به وجود بیاوریم.

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: از همان ابتدای تشکیل جبهه پایداری مسأله تعیین مسئولیت‌ها و تقسیم کار مطرح بود؛ اما با توجه به زمان اندک باقیمانده تا انتخابات مجلس، قرار شد این بحث‌ها بعد از انتخابات دنبال شود.

وی با بیان این‌که برای تعیین مسئولیت‌ها باید تعریف روشنی از این جمع و هدف آن ارائه شود، گفت: گزینه اول این است که بگوئیم جبهه پایداری یک حزب نیست و نیازی به تشکیلات سیاسی ندارد و تنها جنبه گفتمانی داشته و فعالیتی شبه فرهنگی دارد و وظیفه اصلی آن، ترویج گفتمانی با سه خصوصیت اطاعت از رهبری، برائت از فتنه‌جویان و مخالفت با خط انحرافی است و تمام سعی و توان خود را در جامعه به این سمت و سو جهت می‌دهد.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: گزینه دیگر این است که بخواهیم حزبی به نام پایداری با تشکیلات سیاسی در حد استانداردهای متعارف جهانی، همراه با همان ویژگی‌ها تشکیل دهیم. البته ممکن است انگیزه تشکیل چنین حزبی همان سه محور اصلی اطاعت از رهبری، برائت از فتنه‌گران و مخالفت با جریان انحرافی باشد.

وی ادامه داد: گزینه سوم هم این است که بخواهیم بر اساس ارزش‌های اسلامی که از امام(ره) و رهبری آموخته‌ایم، تشکلی جدید ایجاد کنیم؛ البته این تشکل نیز ناچار باید دارای ضوابط و مقرراتی باشد که لزوما مانند ضوابط و مقررات حزب به معنای غربی نیست. بلکه قرار است با توجه به قرآن و اسلام، تشکلی مبتنی بر ارزش‌ها به وجود آید و کسانی که در محدوده تعریف شده، افکارشان به هم نزدیک‌تر است، با هم‌فکری، تصمیم مشترکی اتخاذ کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این تشکل مانند حزب به معنای مصطلح نیست که هر تصمیمی از بالا و رأس هرم اتخاذ شد، همگان ملزم به پذیرش آن باشند؛ بلکه هر کسی در مواردی که نزد خدای خود حجت شرعی داشته باشد، می‌تواند طبق آنچه حجت دارد عمل کند.

وی هم‌چنین افزود: فعالیت در قالب چنین تشکلی طبعا باید در بخش‌های مختلفی صورت بگیرد که یک بخش آن فرهنگی و تبلیغاتی است؛ چرا که هر اندازه هم که نسبت به اسلام شناخت داشته باشیم، از امام و رهبری شناختمان بیشتر نخواهد بود. لذا باید همواره ارتباط فرهنگی داشته باشیم و بر معلومات خود بیافزائیم و هرگز تصور نکنیم که فهم ما کامل شده و حتی اگر در یک قسمت فهم بیشتری داریم، خود را در همه قسمت‌ها برتر ندانیم و دچار غرور نشویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که دائما باید از لحاظ اخلاقی و فهم ارزش‌های دینی رشد کنیم، وگرنه به ته دره سقوط خواهیم کرد، افزود: از اول انقلاب تاکنون اشخاصی را داشتیم و داریم که در بسیاری از موارد ممتاز بودند و در گذشته زحمات زیادی برای انقلاب کشیده و شکنجه‌های بسیاری را در راه خدا تحمل کرده‌اند،اما در ادامه راه به خاطر دلبستگی‌ها یا غرور در این خط نماندند و چه بسا امروز من و شما نسبت به آنها انتقاد داریم. لذا این‌که کسی امروز زحمات زیادی برای انقلاب می‌کشد، ملاک ثابت قدم بودن وی تا آخر مسیر نخواهد بود.

وی هم‌چنین گفت: اگر کسی بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، باید ببیند آن حضرت چه چیزی را دوست دارد و حتی به قیمت بی‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در این راه ثابت قدم بایستد. اگر کسی بگوید من برای رضای خدا کار می‌کنم، اما حاضر نیستم در این راه آبرویم را از دست بدهم، این نوعی شرک است؛ این، یعنی آبرو را در کنار خدا قرار داده است. البته اگر حفظ آبرو در طول رضای خدا باشد اشکال ندارد؛ اما اگر شرایط اقتضا کرد باید از آبرو، فرزندان، پست و مقام هم گذشت.

علامه مصباح یزدی در ادامه افزود: در این تشکل افراد باید یک سری اهداف، اصول و قواعد کلی را بپذیرند و بر آنها پایبند باشند؛ اما تاکتیک‌ها و روش‌ها مورد مشورت قرار گیرد و نظر و تصمیمی که به جبهه نسبت داده می‌شود مورد موافقت اکثریت باشد؛ اما همان‌گونه که گفته شد تصمیم اتخاذ شده، اعضا را ملزم به پذیرش آن نمی‌کند و اگر شخصی بر خلاف تصمیم جمع، حجت شرعی بر نظر خود داشت، می‌تواند آن تصمیم را قبول نکند؛ و این یکی از تفاوت‌های یک تشکل اسلامی با حزب به معنای مصطلح است.

این استاد برجسته حوزه با بیان روایتی ازپیامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ در خصوص لزوم وجود رهبر و راهنما حتی در جمع‌های کوچک، به لزوم وجود شورای مرکزی برای این تشکل اشاره و خاطر نشان کرد: ممکن است اعضای شورای مرکزی به صورت موقت انتخاب شوند، تا در مواردی که نیاز به تصمیم و اقدام فوری است، بتوانند سریعاً تصمیم بگیرند؛ البته بقیه اعضا نیز حق سؤال در خصوص تصمیم‌ها و فعالیت‌ها را دارند و بعد از پایان دوره موقت، شورای مرکزی از سوی اعضا ارزیابی خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید کسی را که در زمینه‌ای ضعیف است، کاملا کنار گذاشت؛ چه بسا چنین‌کسی در زمینه دیگری بتواند مؤثر و مفید واقع شود.

در ادامه این دیدار برخی از اعضای جبهه پایداری سؤالات و نظرات خود را در خصوص تشکیلات جبهه پایداری مطرح کردند.

در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقاتهرانی دبیر کل شورای مرکزی جبهه پایداری گزارشی از اقدامات و نتایج نشست اعضای این شورا ارائه کرد.

گفتنی است دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح یزدی پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه در سالن تشسریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لاریجانی: پزشکیان توانمندی اداره دولت را ندارد +فیلم
چند نفر واجد شرایط رای دادن هستند؟
در چه صورتی انتخابات به مرحله دوم می‌رود؟ +فیلم
مهلت ثبت نام ترم تابستانی سال ۱۴۰۳ دانشجویان علوم پزشکی تمدید شد
جذب هیأت علمی از بین دانش آموختگان برتر در وزارت بهداشت کلید خورد
امروز آخرین مهلت انتخاب واحد ترم تابستان دانشجویان پیام نور
دانشگاهیان علاوه بر مشارکت در انتخابات وظیفه تبیین گری دارند
اعلام زمان مصاحبه معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت بورسیه کنکور ارشد
افزایش حقوق دستیاران از ابتدای سال جاری اجباری است
این ۲ کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همکاری نکردند
سود مرحله سوم سهام عدالت در تیر ماه واریز می شود؟
اولین واکنش پرسپولس به جدایی عبدالکریم حسن
بمب پرسپولیس منفجر شد؟
خبر خوب برای بازنشستگان ؛ منتظر افزایش حقوق باشید
توقف پذیرش اعضای جدید در بریکس
نتانیاهو زمان صدور حکم بازداشت خود را اعلام کرد
طلا پرید ؛ بیت‌کوین قرمز شد
نخستین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵۰ نفر
ادعای حسن روحانی در فیلم تازه منتشر شده درست است؟ +جزئیات
گزینه رد شده فولاد با ۳۰۰ هزار دلار بیشتر پرسپولیسی شد
آقای گل پرسپولیسی در استقلال؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top