تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/02/31 - 22:42
کد خبر: 470961

معرفی سیستم های سرمایشی گلخانه

معرفی سیستم های سرمایشی گلخانه

در بیشتر مناطق ایران که آب و هوای گرم و خشک دارد، وجود سیستم خنک کننده گلخانه ضروری است. در گلخانه ها میانگین دمای روزانه بایستی به اندازه ای باشد که رشد گیاهان با مشکل مواجه نشود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیشتر مناطق ایران که آب و هوای گرم و خشک دارد، وجود سیستم خنک کننده گلخانه ضروری است. در گلخانه ها میانگین دمای روزانه بایستی به اندازه ای باشد که رشد گیاهان با مشکل مواجه نشود. از این رو برای برقراری این تعادل دمایی در روزها و ساعات گرم سال وجود سیستم سرمایشی ضروری است.

داشتن دمای متعادل در گلخانه به دو سیستم سرمایشی (برای روزهای گرم) و سیستم گرمایشی (روزهای سرد) نیاز دارد. شایان ذکر است که تجهیز سیستم خنک کننده به لحاظ هزینه بیشتر از سیستم گرمایشی است. این دو مساله نیاز به زیر ساخت هایی دارد که بایستی در ساخت گلخانه لحاظ شود.

در مناطق گرم و خشک بهترین سیستم های خنک کننده، ساختاری بر اساس تبخیر آب دارند. این سیستم ها هم از نظر مصرف انرژی و هم کارایی دارای راندمان بالایی هستند. دراین سیستم ها روند خنک کنندگی بر اساس تبخیر آب اتفاق می افتد. ما در اینجا سعی می کنیم دو سیستم بسیار رایج سرمایشی را معرفی کنیم. سیستم فن – پد سلولزی و سیستم مه پاش.

معرفی سیستم های سرمایشی گلخانه

سیستم خنک کننده فن و پد سلولزی

سیستم سرمایشی فن و پد سلولزی یکی از روش های بسیار رایج در برقراری تعادل دمایی گلخانه ها می باشد. به دلیل سادگی این سیستم خنک کننده بسیار کاربردی است. همانطور که از نام آن مشخص است، از ترکیبی از پدهای مرطوب و هواکش استفاده می کند.

مجموعه ای از فن های بزرگ هوا را از گلخانه خارج می کنند و باعث ایجاد کشش در گلخانه می شوند. در طرف مقابل فن ها، مجموعه ای از پدهای سلولزی تعبیه شده است که به وسیله سیستم آبرسانی همیشه مرطوب نگه داشه می شوند. حرکت مکش ناشی از فن ها، هوای گرم بیرون را از بین شیارهای پدها به داخل گلخانه می کشد. هوای رد شده از داخل پدها، به خاطر عبور از محیط مرطوب و نسبتا سردتر، خنک شده و هوای تازه مرطوب با دمایی پایین تر به داخل گلخانه را می دهد. این اساس کار این سیستم سرمایشی است.

فن گلخانه ای چیست؟

فن های گلخانه ای شامل مجموعه ای فن اگزاست، فن سیرکوله، پنکه های دیواری و سقفی هستند. با اینحال فن گلخانه که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، اگزاست فن می باشد. این فن ها در دیواره های گلخانه و تقریبا روبرو به پدهای سلولزی نصب می شود. اگزاست فن گلخانه با چرخش پره ها هوا را از یک سمت به سمت دیگر انتقال می دهد. قدرت مکش این فن ها بر اساس توان موتور آنها تعیین می شود. هر چه مساحت گلخانه بزرگ باشد نیاز به فن های با توان بالاتر و تعداد بیشتری داریم.

پد سلولزی گلخانه چیست؟

پد سلولزی یک صفحه کاغذی ضخیم است که به صورت موج دار و لایه به لایه تولید می شود. جنس کاغذ به کار رفته در تولید این پدها، کرافت مخصوصی است که از کنف، درخت کاج و بامبو ساخته می شود. به دلیل استفاده از کوتینگ رزینی، این پدها مقاومت مکانیکی بالایی دارند.

از پدهای سلولزی برای سرمایش و تولید هوای مطبوع محیط استفاده می شود. این پدها در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها برای رسیدن به تعادل دمایی محیط استفاده می شوند. این پدهای سلولزی جایگزین پوشال های قدیمی کولر هستند که در تمامی ابعاد برای استفاده در کولرهای خانگی و محیط های صنعتی و تولیدی استفاده می شوند. با این تفاوت که راندمان این پدها بالاتر از پوشال های قدیمی است. شایان ذکر است که قیمت پد سلولزی بالاتر از پوشال سنتی نیز هست.

پد خنک کننده در یک سر گلخانه نصب شده و در انتهای دیگر هواکش مکش نصب شده است. هنگامی که هوای گلخانه برای خنک شدن مورد نیاز است، سیستم کنترل فن شروع به کار می کند، هوای داخل گلخانه به بیرون کشیده می شود و فشار منفی ایجاد می شود. در همان زمان، سیستم آبرسانی به پدها آب وارد کرده و آنها را مرطوب می کند. فشار منفی باعث می شود که جریان از طریق پد مرطوب، منجر به تبخیر و خنک شدن شود، سپس جریان هوای سرد از طریق گلخانه، گرمای داخلی را جذب می کند تا به هدف خنک کننده در گردش برسد.

ضخامت پد سلولزی چقدر است؟

پد سلولزی گلخانه در ابعاد متنوعی تولید می شود. با اینحال این ضخامت پدهاست که در میزان خنک کنندگی تاثیر دارد. این پدها در ضخامت های 10 و 15 سانتی متری تولید می شوند. در صورتی که از پدهای با ضخامت 15 سانتی متر استفاده شود بایستی سرعت مکش فن ها نیز بالاتر رود. پدهای سلولزی داخل قاب های آلومینیومی قرار داده می شوند.

آبرسانی در سیستم فن و پد

همانگونه در بالا اشاره کردیم برای مرطوب نگه داشتن پدها نیاز به یک سیستم آبرسانی وجود دارد. این سیستم آب را از قسمت بالای قاب وارد پد سولزی کرده و پس از عبور از ارتفاع پد از قسمت پایین قاب پد جمع آوری کرده و به مخزن هدایت می کند. آب در سیستم بسته در گردش می باشد و میزان آب تبخیر شده در پدها به مخزن اضافه می گردد.

مزایای سیستم فن و پد سلولزی

  • مقرون به صرفه: این سیستم انرژی کمتری را مصرف می کند.
  • راندمان بالا: در مناطق گرم و خشک تقریبا راندمان 100 درصدی دارد. با اینحال برای مناطق با رطوبت بالا کارایی ندارد
  • عمر بالا: مواد استفاده شده در ساخت پدها باعث می شود که عمر بالایی را داشته باشند.
  • عملکرد ثابت: در طول عمر پدها، کارایی آنها تغییر نمی کند. این پدها بخاطر ویژگی هایشان در برابر گرفتگی، افتادگی، شکاف و رسوب مقاومت هستند. این پدها خودشوینده هستند.
  • قابلیت اجرا برای هر متراژ: این سیستم برای هر گلخانه ای با متراژهای متفاوت پاسخگو است.
  • نگهداری آسان: این سیستم پیچیدگی خاصی برای نگهداری ندارد و نظارت پذیر است.

سیستم فن و پد سلولزی برای استفاده در چه مکانهایی مناسب است؟

این سیستم را می توان برای مکان های بسیاری استفاده کرد.

  • قابل استفاده در انواع گلخانه های صنعتی و مدرن
  • استفاده در سالن های دامداری و مرغداری
  • استفاده در سالن تولیدی صنعتی
  • نحوه محاسبه سیستم فن و پد

تابش خورشیدی بیشترین بار گرمایی گلخانه را تشکیل می دهد. جدول زیر جریان هوای مورد نیاز را بسته به نوع تجهیزات سایه بان و میزان تابش خورشیدی ورودی به گلخانه نشان می دهد. ارقام جریان هوای ذکر شده در زیر تقریبی هستند.

معرفی سیستم های سرمایشی گلخانه

سیستم مه پاش گلخانه

مشابه سیستم پد و فن، مه‌پاشی با فشار بالا بر اساس تبخیر آب و کاهش دما کار می کند. در این سیستم تحت فشار زیاد، آب به یک نازل با دهانه کوچک وارد می شود و آب خروجی به صورت پودر ریز و مه در هوا منتشر می شود. در اصل، آب به ذرات ریز تقسیم می شود و مه ایجاد می کند. در این روش مه ایجاد شده خنک بوسیله هوای گرم اطراف تبخیر می شود و تعادل دمایی ایجاد می شود. این مه و رطوبت توسط برگ گیاهان جذب می شود. استفاده از مه پاش دفعات آبیاری مورد نیاز را کاهش می دهد.

آیا این دو سیستم را می توان با هم استفاده کرد؟

در گلخانه های نیمه بسته از هر دو سیستم پد و فن و مه پاش به صورت تواما استفاده می شود. تفاوت اصلی در روشی است که در آن هوای خنک شده به گلخانه وارد می شود. گلخانه های نیمه بسته از یک اتاقک به اصطلاح آب و هوا استفاده می کنند که در آن هوا، سرد و یا گرم می شود. با هواکش های بزرگ، این هوای تصفیه شده در لوله های پلی اتیلن زیر ناودان های آویزان به گلخانه دمیده می شود.

سیستم تهویه گلخانه

تهویه یک ابزار حیاتی برای پرورش دهندگان برای ایجاد یک آب و هوای خوب رشد در گلخانه های خود است. دریچه های تهویه که از پشته باز می شوند در بالاترین مکان گلخانه هلندی قرار می گیرند و بهترین موقعیت برای تخلیه هوای گرم از گلخانه است. گزینه های مختلفی در مورد ظرفیت تهویه گلخانه وجود دارد که می توان بین 1، 2، 3 و 4 جداره انتخاب کرد. عمق پنجره ها نیز تا حد زیادی بر ظرفیت تهویه گلخانه تأثیر می گذارد.

نقش فن های سیرکوله در گلخانه چیست؟

در داخل فضای گلخانه ها دمای هوا در تمام نقاط یکسان نمی باشد. به عنوان مثال در فضای نزذیک به دیواره و سقف ها که در معرض تابش بیشتری از خورشید هستند دما بالاتر است. برای یکسان سازی دما و توزیع آن در تمام فضای گلخانه ما مجبور به ایجاد گردش هوا در داخل هستیم. این کار به وسیله فن های آویزان در سقف ها انجام می شود. اینها همان فن سیرکوله هستند.

بسته به مساحت گلخانه تعداد فن های مورد نیاز محاسبه می شود. همچنین جانمایی آنها نیز جزو طراحی اولیه در ساخت گلخانه است. در کل نگهداری وضعیت دمایی و رطوبتی داخل گلخانه تاثیر به سزایی در رشد گیاهان کشت شده دارد.

شرکت گلخانه سازی گل سبز میثاق

شرکت گل سبز میثاق یکی از برترین و قدیمی ترین شرکت های گلخانه ساز در ایران است. این شرکت با تجربه نزدیک به 30 توان فنی و اجرایی ساخت گلخانه های مدرن و صنعتی را دارد. طیف وسیع مشتریان این شرکت تجربه و دانش بالایی را در اختیار این شرکت قرار داده است. گل سبز میثاق علاوه بر راه اندازی و احداث گلخانه در ایران، در کشورهای دیگر نیز به اجرای پروژه پرداخته است.

گل سبز میثاق به عنوان تامین تجهیزات گلخانه و تولید کننده اتصالات گلخانه مشغول فعالیت است. برای ارتباط با این شرکت می توانید از وب سایت آنها به نشانی اینترنتی https://golesabzemisagh.ir/ بازدید نمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاپیتان تیم ملی فوتسال: ما می‌توانیم سورپرایز جام جهانی باشیم
پرسپولیس بدون ۲ بازیکن تمرین کرد
برنامه اردوی تیم ملی در فیفادی خرداد مشخص شد
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top