تاریخ انتشار: شنبه 1402/03/06 - 15:17
کد خبر: 471576

معرفی کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل

معرفی کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل

کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل یکی از کتاب‌های جامع در حوزه نظریه جنگ است که به اهتمام محمدعلی شکوهیان‌راد به رشته تحریر درآمد. این کتاب سعی دارد تا ضمن واکاوی نظریه جنگ حاکم بر قدرت سخت و نظامی، تحولات آتی آن را بر اساس اسناد رسمی و منطق تحلیلی، مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل یکی از کتاب‌های جامع در حوزه سایبر و نظریه جنگ است که به اهتمام محمدعلی شکوهیان‌راد به رشته تحریر درآمده است. مؤلف کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم‌های فرماندهی-کنترل در مقدمه می‌نویسد: «کتاب حاضر سعی دارد تا ضمن واکاوی نظریه جنگ حاکم بر قدرت سخت و نظامی، تحولات آتی آن را بر اساس اسناد رسمی و منطق تحلیلی، مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. بدین منظور ساختار کتاب از سه بخش تشکیل شده که هر کدام چندین فصل را شامل می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: بخش نخست با عنوان نظریه جنگ، پیرامون کلیات، مفاهیم، فلسفه و تغییرات امروز و آتی نظریه جنگ سخت بحث می‌کند. بخش دوم در راستای مصداق‌شناسی نظریه جنگ نوین به بررسی اقدامات عملی قدرت‌های برتر نظامی جهان خواهد پرداخت و در نهایت بخش سوم آثار نظریه جدید جنگ جدید را برای ایران اسلامی بررسی خواهد کرد.

محمدعلی شکوهیان‌راد در صفحه دوم مقدمه کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل می‌نویسد: «فهم دقیق نظریه جنگ از منظر علمی و عملی و همچنین میزان وابستگی رقبا و دشمنان به آن در میدان نبرد، یکی از شروط اساسی جهت کسب برتری و پیروزی است.»

نگارنده کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم‌های فرماندهی-کنترل در صفحه ۴۲ با اشاره به مبنای نظریه نوین جنگ می‌نویسد: جهان امروز از حیث شکل و چهارچوب جنگ‌های نظامی در شرایطی است که شاهد تغییر نظریه جنگ از سوی قدرت‌های نظامی می‌باشد. مطالعه روند اقدام‌ها و کنش‌های راهبردی و تسلیحاتی در نیروهای مسلح قدرت‌های نظامی به خصوص آمریکا، روسیه و چین حاکی از آن است که نظریه جنگ در شرف یک تغییر مهم است و شواعد اولیه آن نیز عیان گشته است.

وی در ادامه کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل می‌افزاید: آمریکا که بعد از فروپاشی شوروی خود را قدرت بلامنازع جهان تصور می‌نمود پس از جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس دریافت که بهتر است راهبردهای بازدارندگی را بر جنگ‌طلبی مقدم بداند؛ لذا تقریبا قابل پذیرش نیست که جهان امروز به سمت نسخه‌ای از نظریه جنگ حرکت کند که تأکید بر جنگ دارد؛ بلکه انتظار بر این است که نظریات نوین جنگ نیز بازدارندگی را توصیه نمایند.

معرفی کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل

پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه دانش سایبرنتیک و فضای سایبر، در صفحه ۹۲ کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل ضمن تبیین عدم توانایی نیروی هوایی آمریکا در فرماندهی فضایی می‌نویسد: هر چند تاکنون در هیچ جنگی گزارش نشده که ماهواره‌های آمریکا توسط دشمن ساقط شده باشد اما اظهار نظر مقامات نظامی این کشور بر این مهم تأکید دارد که در جنگ‌های آینده، نیروی هوایی توان حفاظت از ماهواره‌های نظامی را نخواهد داشت. از جمله در گزارش مذکور آمده است:«نیروی فضایی برای پاسخ به نگرانی آمریکا جهت چگونگی حفاظت کامل از تجهیزات حساس در فضا ایجاد گردید.»

شباهت رژیم صهیونیستی به بریتانیا از حیث راهبر در حوزه جنگ فضایی

وی در صفحه ۱۲۰ کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل با اشاره به شباهت‌های رژیم صهیونیستی به بریتانیا از حیث راهبرد و اقدام در حوزه جنگ‌های فضایی، بیان می‌کند: رژیم صهیونیستی نیروی فضایی تشکیل نداده و از طریق پیشرو بودن در دانش و فن‌شناسی سعی دارد به قدرت فضایی دست یابد. به عبارت دیگر جنگ فضایی در اندیشه دفاعی این رژیم با جهان‌بینی سایبرنتیک سنخیت بیشتری دارد تا نوعی از قدرت سخت و نظامی؛ لذا بدیهی است مسؤولیت حوزه فضا باید بر عهده سازمانی باشد که بتواند این نگاه را در نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به اجرا در آورد.

مؤلف کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم های فرماندهی-کنترل در صفحه ۱۲۱ می‌گوید: وبسایت رسمی حوزه فضا در دولت رژیم صهیونیستی، اهمیت پیشتازی این رژیم در صنعت فضایی را چنین تشریح کرده است: اسرائیل دارای میراث فضایی بلندمدت در زمینه‌های توسعه فن‌شناسی، برنامه‌های کاربردی، محصولات و رقابت صنعت فضایی است. برنامه فضایی اسرائیل در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد و موفق گردید به عنوان هشتمین کشور جهان، عملیات پرتاب و استقرارمداری ماهواره در فضا را با موفقیت انجام دهد. هدف اصلی که از ابتدا مقرر شده بود و همچنان نیز موضوعیت دارد، ایجاد زیر ساخت جامع برای مطالعات فضایی است.

وی در صفحه ۲۸ کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم‌های فرماندهی-کنترل با اشاره به فرصت‌های ایران اسلامی در سایه‌گستری نظریه جنگ فرماندهی-کنترل بر شکل منازعات نظامی جهان، ابراز می‌کند: اساسا اندیشه دفاعی ایران، اتکاء بر راهبرد اقدام نامتقارن دارد و به همین دلیل از سبک دفاعی ویژه خود برخوردار است. یکی از جنبه‌های افتراق میان اندیشه دفاعی ایران و جبهه دشمن؛ وابستگی کمتر نیروهای مسلح ایران اسلامی به تجهیزات و تسلیحات پیچیده در حوزه‌های گوناگون است.

محمدعلی شکوهیان‌راد در ادامه می‌افزاید: در نگاه نخست چنین به نظر می‌آید که برخورداری ارتش‌های متخاصم از تجهیزات پیشرفته یک مزیت راهبردی است و موقعیت‌هایی را برای آن‌ها پیش می‌آورد که جبهه مقابل از آن‌ها بی‌بهره است؛ اما بررسی‌های تخصصی و مرور سابقه جنگ‌های پیشین دشمن حاکی از آن است که پیچیدگی تسلیحات و تجهیزات، به صورت همزمان زمینه افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها نیز می‌شود. به گونه‌ای که اگر نقص گسترده در تجهیزات نظامی دشمن رخ دهد، حتی می‌تواند منتج به فلج شدن آن‌ها گردد.

کتاب نظریه جنگ در عصر سیستم‌های فرماندهی-کنترل در سال ۱۳۹۸ به دست انتشارات مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی برای اولین بار در هزار نسخه به چاپ رسید و در کتاب‌فروشی‌های کشور توزیع شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top