تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/16 - 09:51
کد خبر: 472377

مزایای تعمیر فرش کهنه چیست؟

مزایای تعمیر فرش کهنه چیست؟

بسیاری از خانواده‌های ایرانی با خراب شدن فرش خود همیشه به فکر خرید یک قالی یا قالیچه نو می‌افتند. اما آیا به هزینه خرید فرش نو فکر کرده‌اید؟ امروزه با توجه به شرایط اقتصادی نابه‌سامان و همچنین سطح درآمد، مردم قادر به خرید یک فرش نو نیستند. آنها پس از خراب شدن قالی یا قالیچه خود به اجبار آن را مجددا استفاده می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از خانواده‌های ایرانی با خراب شدن فرش خود همیشه به فکر خرید یک قالی یا قالیچه نو می‌افتند. اما آیا به هزینه خرید فرش نو فکر کرده‌اید؟ امروزه با توجه به شرایط اقتصادی نابه‌سامان و همچنین سطح درآمد، مردم قادر به خرید یک فرش نو نیستند. آنها پس از خراب شدن قالی یا قالیچه خود به اجبار آن را مجددا استفاده می‌کنند. تعمیر فرش یکی از خدمات قالیشویی آنلاین است که شما می‌توانید با بهره از آن، فرش کهنه خود را تعمیر نمایید و به جای آن یک فرش نو و سالم تحویل بگیرید. اما شاید بپرسید آیا هزینه تعمیر به نسبت خرید یک فرش کمتر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. هزینه تعمیر به نسبت خرید یک فرش نو کاملا متفاوت و کمتر است. در ادامه این مطلب قصد بر آن داریم که شما را بیشتر با مزایای تعمیر فرش کهنه و استفاده مجدد از آن با شما صحبت کنیم.

مزایای تعمیر فرش کهنه چیست؟

تعویض یا تعمیر، کدام راه بهتری برای فرش‌های آسیب‌دیده و نخ نما است؟

تعویض یا تعمیر کدام روش بهتری است؟ آیا یک فرش کهنه و آسیب دیده را قالیشویی‌هایی نظیر قالیشویی کرج می‌تواند مرمت و درست کند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، اکثر قالیشویی‌ها نظیر قالیشویی کرج می‌توانند فرش‌های آسیب دیده را تعمیر و همانند روز اولشان به شما تحویل دهند. بنابراین اگر شما هم فرش دستباف یا ماشینی کهنه یا آسیب دیده دارید اصلا نگران نباشید و آنها را به جای تعویض، تعمیر نمایید.

اگر فرش دستبافت یا ماشینی شما هم آسیب دیده، اصلاً جای نگرانی نیست. چرا که با هزینه‌ی کمتر می‌توانید فرش قدیمی و کهنه خود را به راحتی تعمیر کنید. با وجود اینکه کار تعمیر فرش کار به نسبت دشواری است به همین دلیل به تنهایی توسط یک فرد قابل انجام نیست در نتیجه باید در یک قالیشویی انجام شود. این حساسیت در فرش‌های دستبافت بیشتر است و باید به یک قالیشویی متخصص برای تعمیر این مدل از فرش‌ها مراجعه کنید. سپردن فرش به یک متخصص با تجربه تعمیر فرش مانند قالیشویی  شیراز می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. هزینه قالیشویی براساس میزان آسیب فرش می‌تواند متفاوت باشد.

احتمالاً قبل از اینکه بخواهید فرش خود را تعمیر کنید، دوست دارید روند کار تعمیر فرش را بدانید. ما در ادامه در این خصوص با شما صحبت کردیم.

از کجا بفهمیم قالی یا قالیچه‌ها قابلیت تعمیر دارند؟

برخی از افراد همیشه تصور می‌کنند فقط باید اتفاق خاصی برای فرش‌شان افتاده باشد تا آن را تعمیر بدهند. اما باید بگوییم در واقع تعمیر فرش فقط مختص خرابی نیست بلکه اگر هر نوع فرسودگی و پوسیدگی در فرش خود مشاهده کنید باید به سرعت آن را برطرف نمایید. شاید به مرور زمان و با استفاده زیاد، رنگ‌های فرش کمرنگ شده باشد و شما احساس کنید روح خانه‌تان از بین رفته، در این حالت اگر نیاز دارید تا رنگ‌ها را به حالت اولیه خود بازگردانید باید آن را به قالیشویی بدهید تا تعمیر کند. همچنین ممکن است براثر اسباب‌کشی در حین جابه‌جایی گوشه‌ای از فرش جایی گیر کرده باشد و صدمه دیده باشد در این صورت نیز فرش شما نیاز به تعمیر خواهد داشت.

اگر آسیب‌هایی که به فرش شما وارد شده بسیار زیاد و وسیع باشد گاهی نیاز است تا الگوی فرش نیز تغییر کند. در این مرحله قالیشویی مقداری از طرح را به از فرش جدا خواهد کرد. پس اگر احساس می‌کنید فرش زیر پای شما فقط کمی فرسوده شده به سرعت برای تعمیر آن اقدام کنید چرا که هر چه زمان بگذرد آسیب گسترده‌تر خواهد شد. همچنین جدا از نوع آسیب، عدم تعمیر فرش، فقط باعث پیشرفت بیشتر مشکل در طول زمان و گران شدن هزینه تعمیر آن می‌شود.

آسیب‌های قابل تعمیر توسط قالیشویی‌ها را بشناسید

آیا همه آسیب‌های وارد شده به قالی یا قالیچه‌ها قابل تعمیر هستند؟ آیا قالیشویی کرج می‌تواند تمام آسیب‌های وارد شده به فرش را تعمیر کند؟ در ادامه قصد داریم شما را با آسیب‌های قابل تعمیر قالی و قالیچه‌ها بیشتر آشنا کنیم. برخی از آسیب‌های قابل تعمیر به شرح زیر است:

آسیب حاشیه فرش

یکی از رایج‌ترین نوع آسیب فرش، خراب شدن حاشیه فرش است که در اثر سایش اتفاق می‌افتد. حاشیه‌های قالی همیشه در معرض دید هستند به همین دلیل به آسانی آسیب می‌بینند. در صورتی که هر گوشه‌ای از حاشیه‌ی فرش شما آسیب ببیند می‌توانید سریعاً به قالیشویی مراجعه و آن را تعمیر کنید.

تعمیرات حاشیه فرش همیشه به نسبت تعمیرات کرک اصلی، آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. تعمیر حاشیه ممکن است دندانه‌دار کردن حاشیه‌ها یا افزودن حاشیه جایگزین باشد. ممکن است این تعمیر در فرش‌های دستبافت و بسیار قدیمی کمی متفاوت باشد. در این مدل‌ها بخشی از کرک را بیرون می‌آورند و دور هر نخ تار را بخیه می‌پیچند تا شبیه به حالت اولیه شود.

پارگی فرش

پارگی فرش جز آن دسته از آسیب‌های فرش است که به سادگی تعمیر می‌شوند. اگر با یک پارگی کوچک، شما دست به کار نشوید ممکن است پس ازگذر زمان بیشتر شود و نیاز به تغییر طرح پیدا کنید. همچنین هنگامی که به پاره شدن فرش خود اهمیت ندهید ممکن است مقدار آن بازتر و تعمیر آن سخت‌تر شود.

قالیشویی‌های حرفه‌ای تمامی فرش‌های شما را که دچار پارگی شدند را به راحتی تعمیر می‌کنند به گونه‌ای که گویی اصلاً این اتفاق رخ نداده و فرش اصلا پاره نبوده است. ترمیم پارگی معمولاً به عقب انداختن تارها و بازسازی قسمت کوچکی از فرش است.

بیدزدگی فرش

یکی دیگر از مشکلات و آسیب‌های فرش که نیاز به تعمیر دارد، بیدزدگی فرش است. بیدزدگی یکی از مشکلات رایج در هر قالی است. خبر خوشحال‌کننده این است که آسیب بید به طور کامل قابل رفع خواهد بود به شرط اینکه سریعاً اقدام به تعمیر کنید و خیلی شدید نباشد. اگر تیکه‌هایی از نخ و رنگ بر روی فرش شما از بین رفته، به احتمال زیاد بیدزدگی رخ داده است. اگر جنس فرش شما پشمی است، باید حتماً مراقب آسیب‌های بعدی بیدزدگی باشید.

مزایای تعمیر فرش کهنه چیست؟

کپک زدن فرش

رطوبت باعث کپک زدن فرش می‌شود چرا که آب همیشه به راحتی می‌تواند به الیاف زیرین فرش شما نفوذ کند و باعث پوسیدگی آن شود اگر فرش شما خیس شد سعی کنید حتماً آن را سریعاً خشک کنید. اما اگر فراموش کردید و یا متوجه رطوبت نشدید، ممکن است آسیب‌های جدی به فرش وارد شود. یکی از آنها کپک‌زدگی است که در این حالت اگر سریع اقدام شود می‌توانید آن را به قالیشویی بدهید تا شسته و کاملاً فرش را خشک کنند اگر دیر متوجه شوید باید فرش کپک‌زده را به طور کامل تعویض کنید.

یادداشت پایانی

همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید، یکی از بهترین روش‌های از بین بردن آسیب و همچنین نو کردن قالی یا قالیچه‌های آسیب دیده و کهنه، تعمیر است. شما با سپردن قالی یا قالیچه دستباف یا ماشینی خود به یک قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی کرج، می‌توانید فرش‌هایتان را تعمیر کنید. همیشه سعی کنید تا حد امکان قالی یا قالیچه خود را به جای تعمیر، تعویض نمایید. در این حالت قطعا هزینه شما به نسبت کمتر خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
اقساط مالیاتی اصناف بیشتر می‌شود
مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
بازگشت پر ابهام کاپیتان کشتی ایران به اردوی المپیک
صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید
۲ شرط مهم برای حضور زنان در استادیوم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top