تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/03/28 - 23:28
کد خبر: 473534

«رهام» خودروی فرمول دانشجویی رونمایی شده و راهی مسابقات جهانی می‌شود

«رهام» خودروی فرمول دانشجویی  رونمایی شده و راهی مسابقات جهانی می‌شود

خودروی فرمول دانشجویی ایرانی، امروز رونمایی شد و قرار است در تیرماه سال جاری راهی مسابقات جهانی فرمول دانشجویی شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»، ظهر امروز، ۲۸ خردادماه با حضور سرپرست مرکز تعاملات علم و فناوری و تیم دانشجویی سازنده، از خودروی فرمول یک دانشجویی ایرانی رونمایی شد. این فرمول خودروی دانشجویی مسابقه‌ای با نام «رهام» است که ساخته دست دانشجویان ایرانی است و قرار است در مسابقه جهانی فرمول دانشجویی شرکت کند.

خودروی فرمول یک رهام، ثمره دست دانشجویان فردوسی مشهد

تیم سازنده فرمول یک دانشجویی، از 12 نفر تشکیل شده‌اند که از این بین، 9 نفر دانشجوی مهندسی مکانیک و 3 نفر هم از رشته مهندسی صنایع هستند.

در خودروی رهام، تمامی بخش‌ها از جمله شاسی و بدنه، سیستم تعلیق و فرمان، سیستم انتقال قدرت، جاذب انرژی و … کاملا به دست دانشجویان طراحی شده و حتی سیستم‌های الکتریکی و کنترل موتور خودرو کاملا بازطراحی شده است.

رهام راهی مسابقات جهانی فرمول یک دانشجویی در ایتالیا می‌شود

مسابقات فرمول دانشجویی، بزرگترین مسابقات دانشجویی در سطح دنیاست که سال 1979 در کشور آمریکا افتتاح شد و امروزه در 14 کشور دنیا برگزار می‌شود. این مسابقه که توسط انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول‌های خودروسازی دنیا برگزار می‌شود، هر ساله تیم‌های دانشجویی بیش از 700 دانشگاه را از پنج قاره دنیا گرد هم می‌آورد تا توانایی‌های فنی و مهندسی خود را به چالش بکشند.

پس از تجربه موفق تیم‌های کاسپین (مسابقات 2014 روسیه) و سورنا (مسابقات 2018 ایتالیا)، حالا تیم رهام نیز به عنوان سومین تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در هجدمین دوره این مسابقات در کشور ایتالیا پذیرفته شده است و در تاریخ 21 تا 25 تیرماه در آن شرکت خواهد نمود.

مشخصات فنی فرمول دانشجویی ایرانی

سیدمحمدحسین ابریشمی، سرگروه تیم دانشجویی رهام در خصوص ویژگی‌های فرمول دانشجویی رهام اظهار کرد: این خودرو از موتور پیشرانه ۴ سیلندر ۶۰۰ سی‌سی سوزوکی برخوردار است. طبق قوانین و ضوابط مسابقه، سیستم‌های هوا و خنک‌کاری موتور را بازطراحی و با موتور یکپارچه کرده‌ایم. سیستم‌های شاسی و تعلیق خودرو هم از صفر و بدون مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: تیم دانشجویی ۱۲ نفره ما از ۱۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و ۲ دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد تشکیل شده و حدود ۲ سال است که روی این خودرو کار می‌کنیم. در ۳ ماه گذشته نیز در حال تست این خودرو بوده‌ایم.

ابریشمی در مورد سایر خصوصیات فرمول دانشجویی رهام تشریح کرد: بدنه خودروی رهام به کمک مواد فیبر کربن و روش‌های جدید ساخته شده است. قطعات سیستم تعلیق و شاسی نیز به جای فولاد از آلومینیوم ساخته شده است تا وزن سبک و استحکام کافی را داشته باشد و وزن خودرو نیز ۲۸۰ کیلوگرم است. این خودرو ۶۷ اسب بخار توان و ۵۱ نیوتون‌متر گشتاور ایجاد می‌کند و تا سرعت حداقلی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵.۲ ثانیه‌ای را که مناسب شرایط مسابقه است، تأمین می‌کند.

او رهام را دارای استانداردهای لازم جهت شرکت در مسابقه بین‌المللی فرمول دانشجویی عنوان کرد و ادامه داد: خودروی رهام طبق استانداردها و قوانین مسابقه ساخته شده است. این مسابقه، یک مسابقه پژوهشی-دانشجویی در ۸ آیتم مختلف استاتیک، دینامیک، طراحی مهندسی، طرح تجار و... است و تمام افراد تیم از جمله راننده حتما باید دانشجو باشند. رهام انواع مختلف تست‌ها را در ۳ ماه گذشته تجربه کرده و فردا قرار است برای مسابقات به ایتالیا فرستاده شود.

حضور مجدد در مسابقات بین‌المللی بعد از ۵ سال

امیرحسین میرآبادی، سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری حوزه خودرو را دارای جنبه‌های مختلفی از نوآوری، فناوری و اقتصاد دانست و بر تأثیرگذاری پروژه‌های دانشجویی مانند رهام بر بخش‌های گلوگاهی صنعتی کشور تأکید کرد.

وی در مراسم رونمایی از رهام عنوان کرد: بعد از ۵ سال غیبت در مسابقه جهانی فرمول دانشجویی، ایران در هجدهمین دوره آن در ایتالیا شرکت خواهد کرد.

او در ادامه بیان داشت: حضور در این مسابقات و رویدادهای بین‌المللی زمینه تعامل و همکاری‌های فناورانه ایران و جهان را فراهم خواهد کرد و آورده‌های بسیاری را خواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top