تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/31 - 23:34
کد خبر: 473916

افزایش واردات نفت خام چین از ایران علی‌رغم تحریم‌ها

افزایش واردات نفت خام چین از ایران علی‌رغم تحریم‌ها

تحلیل‌های یک وبگاه انگلیسی نشان داد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه می سال جاری میلادی به نسبت ماه قبل افزایش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، تحلیل‌های یک وبگاه انگلیسی نشان داد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه می سال جاری میلادی به نسبت ماه قبل افزایش یافته است.

ایران در رویکردی جدید و  با استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی، بازارهای جدیدی را برای فروش نفت خود شناسایی کرده و ساخته است.

وبگاه انگلیسی «آرگوس» روز چهارشنبه در این زمینه نوشت، با بررسی داده‌های گمرک چین، این کشور در ماه می به حد نصاب واردات ۱.۳۴ میلیون بشکه نفت خام از ایران رسیده است. این رقم در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی ۱.۰۵ میلیون بشکه بوده است. چین مدت‌هاست که خریدارعمده نفت خام ایران بوده و بعد از خروج یکجانبه دولت آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، کماکان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد.

«جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره صادرات نفت ایران در افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در اردیبهشت سال جاری گفت: «روند تولید در صنعت نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایشی است.»

شرکت تجزیه و تحلیل نفت «ورتکسا» مجموع بارگیری نفت خام ایران را در ماه می ۱.۳۳ میلیون بشکه اعلام کرد که نسبت به ۱.۰۵ میلیون بشکه در سه ماهه چهارم سال گذشته و ۷۸۱۰۰۰ بشکه در سه ماهه سوم افزایش یافته است.

با توجه بازه زمانی  بیش از ۲۰ روزه کشتیرانی بین ایران و چین، این می‌تواند به حد نصاب جدیدی برای چین در واردات نفت خام از ایران در ماه ژوئن تبدیل شود. در حالی که در اروپا و آسیا-اقیانوسیه خرید محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران اکثرا متوقف شده، پالایشگاه‌های مستقل چینی در استان «شاندونگ» همچنان به همکاری با ایران ادامه می‌دهند.

این وبگاه در ادامه نوشت، موفقیت ایران در افزایش صادرات در ماه‌های اخیر به این کشوراین امکان را داده که تولید نفت خام خود را به بالاترین حد در سال‌های اخیر برساند.

این وبگاه تولید نفت خام ایران را در ماه می ۲.۷۸ میلیون بشکه در روز تخمین زد که حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این که ایران توانسته علیرغم تحریم‌ها بخش بزرگی از تولید نفت خام خود را از سرگیرد، موردی قابل توجه است.

«محمدصادق مهرجو »کارشناس‌ انرژی پیش از این در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش تولید نفت ایران عنوان کرده است: «ایران در سال ۹۹ بدترین وضعیت را در تولید و صادرات نفت داشته و میانگین تولید نفت ایران در این سال حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.»

از دیگر نکات قابل توجه، افزایش واردات نفت خام چین از روسیه دیگر کشور تحت تحریم‌های غرب است. به گزارش «خبرگزاری فرانسه» داده های تازه گمرک پکن  نشان داد واردات نفت چین از روسیه در ماه گذشته به بالاترین سطح خود از زمان تهاجم روسیه به اوکراین رسیده است. داده‌های گمرکی نشان می‌دهد که چین در ماه می ۹.۷۱ میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده است. این رقم در ماه فوریه ۵.۴ میلیون تن  و در ماه مارس ۶.۳ میلیون تن بوده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top