تاریخ انتشار: جمعه 1402/04/02 - 12:05
کد خبر: 474046

تشکیل دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده ۵ جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس

تشکیل دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده ۵ جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس

دادگاه لاهه به دعوای طرح شده توسط ۵ نفر از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس رسیدگی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  حملات شیمیایی عراق به مرزهای کشورمان در اوایل جنگ به‌طور آزمایشی، در ادامه جنگ به صورت محدود و در نهایت به‌طور گسترده و پرحجم انجام شد. از سال چهارم جنگ به بعد، علاوه بر مناطق نظامی، مناطق غیرنظامی  نیز هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

در دوران دفاع مقدس آمریکا و برخی کشورهای غربی به رژیم بعث کمک کردند و  براساس گزارش های موجود کشورهای زیادی در لیست فروشندگان سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای به عراق قرار دارند.

حملات شیمیایی صدام به مرزهای کشورمان باعث شهادت و مجروحیت و مصدومیت بسیاری از نیروهای نظامی و غیرنظامی کشورمان شد و در همین رابطه شکایت هایی نیز در این رابطه از شرکت هایی که به رژیم بعثی سلاح شیمیایی فروخته بودند در دادگاه لاهه ثبت شده است.

بر همین اساس روز گذشته اول تیرماه ۱۴۰۲ ( ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳) دادگاه لاهه به دعوای طرح شده توسط ۵ نفر از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس رسیدگی کرد.

این جانبازان در دادگاه لاهه به تشریح درد‌ها و رنج‌های ناشی از بیماری‌های مزمن خود بر اثر استنشاق گاز خردل در طول بیش از سی سال پرداختند.

در این دادگاه وکیل جانبازان شیمیایی هم به بیان نقش شرکت‌های هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت.

دادخواست این پرونده ۵ آبان ۱۴۰۰ (برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ به وکالت از ۵ نفر مصدومان شیمیایی به اسامی بهروز عباسی مصدوم در منطقه جفیر به تاریخ ۱۳۶۲/۱۲/۰۶ و عملیات والفجر ۸ در تاریخ ۱۳۶۴/۱۱/۲۴، سالار ارجمند مصدوم در عملیات کربلای ۴ در آبادان به تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۰۴ ، احمد غلامی فرد مصدوم در عملیات کربلای ۴ در منطقه آبادان بـه تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۰۴، اسدالله حسینی مفرد مصدوم در حمله به بیمارستان ۵۲۸ سومار به تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۱۰ و  قدیر جعفری مصدوم در حمله به بیمارستان ۵۲۸ سومار به تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۱۰  علیه دو شرکت هلندی به اسامی کی بی.اس (KBS) و ملکمی ( Melchemi )و هانس ملخرس (Hans Melchers ) مؤسس شرکت ملکمی توسط وکیل هلندی به ثبت رسید.

براساس اطلاعات موجود، این دو شرکت در فاصله سالهای ۱۹۸۲ الی ۱۹۸۴ مقدار ۲۲۵۰ تن  SOCL2 و در اطلاعات حسب فاصله سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ مقدار ۳۲۲۵ تن TDG به عراق فروخته اند که این دو ماده در ساخت بمب های شیمیایی مورد استفاده رژیم صدام قرار گرفته است.

خواسته این دعوا جبران خسارت مادی و معنوی ناشی از مصدومیت خواهانها با گازهای شیمیایی تهیه شده از مواد ارسالی شرکتهای خوانده در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و تقویم خسارت مادی و معنوی با نظر کارشناس صورت خواهد گرفت.

دادگاه از تبادل لوایح تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ برابر با اول تیرماه ۱۴۰۲ را برای رسیدگی به پرونده تعیین کرده بود.

با توجه به روند بررسی پرونده در دادگاه، هنوز خبری از نتیجه و روند بررسی پرونده منتشر نشده ولی با این حال بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند رسیدگی به این پرونده که موضوع آن معاونت در جرائم جنگی و نقض آشکار حقوق بشر توسط شرکتهای هلندی است می تواند نقطه عطفی در حمایت و حراست دستگاه قضایی کشور هلند از حقوق بشر تلقی شود.

در سال ۱۳۸۴ دعوای دیگری نیز توسط ۱۳ نفر از مصدومان شیمیایی جنگ تحمیلی، علیه یک تاجر هلندی به نام فرانس فان آنرات در کشور هلند مطرح شد که نهایتاً نامبرده به تحمل ۱۷ سال حبس و پرداخت مبلغ ۲۵هزار یورو بابت خسارت وارده در حق هر یک از شاکیان محکوم شد.

براساس آماری که منتشر شده رژیم بعث عراق از مهر ماه ۱۳۵۹ تا شهریور ماه ۱۳۶۷ بیش از ۵۸۲ بار حمله‌ شیمیایی آزمایشی، محدود، گسترده‌ حجیم و فوق گسترده بر علیه رزمندگان و غیرنظامیان کشورمان انجام داد که نتیجه‌ این حملات شهادت بیش از ۱۰ هزار نفر، مصدومیت شدید و نیازمند مداومت درمان حدود ۱۰۰ هزار نفر و مصدومیت خفیف قریب به ۲۵۰ هزار نفر بوده است.  

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد
اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا غربگرایان را عزادار کرد
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
گفت و شنود/ بادمجون!
صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top