تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/04/11 - 14:47
کد خبر: 474814

پیاده‌نظام جنگ اقتصادی علیه مردم ایران

پیاده‌نظام جنگ اقتصادی علیه مردم ایران

در کنار سیاست‌های نهاد بازار ساز به طور قطع یکی از مؤلفه‌های مهم تأثیرگذار بر سمت و سوی نرخ ارز در بازار غیررسمی فضای روانی و هیجانی ایجاد شده در بازار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در کنار سیاست‌های نهاد بازار ساز به طور قطع یکی از مؤلفه‌های مهم تأثیرگذار بر سمت و سوی نرخ ارز در بازار غیررسمی فضای روانی و هیجانی ایجاد شده در بازار است. هرگاه این جو هیجانی و روانی فروکش می‌کند و بازار با اخبار مثبت مواجه می‌شود، در نتیجه انتظارات فعالان بازار و مردم از روند صعودی نرخ درآینده نیز کاهش می‌یابد و شاخص قیمت ارز نیز از صعود بازمی‌ماند و به سمت پایین هدایت می‌شود، اما هرگاه بازار با اخبار منفی و تحریک‌آمیز محاصره می‌شود انتظارات تورمی مردم و فعالان بازار نیز به همان میزان افزایش می‌یابد، اتفاقی که نتیجه آن افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی است.

در این میان یکی از این افراد که در سال‌های اخیر به رغم نداشتن تحصیلات آکادمیک در حوزه اقتصاد دراین حوزه و بازار ارز پرکار شده، سیامک قاسمی است. این فرد با ارسال پست‌های روزانه خود در شبکه‌های اجتماعی و با داشتن دنبال‌کننده‌های میلیونی که به رسانه‌های رسمی نیز راه پیدا کرده است، به صورت ویژه روی تحولات بازار ارز اثرگذار بوده است.

قاسمی همان‌طور که گفته شد بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد، علاقه ویژه‌ای به مباحث اقتصادی و سیاسی دارد و با واکنش به تحولات روز در این حوزه‌ها اقدام به موضع‌گیری می‌کند.

بدین ترتیب در شرایطی که بازار ارز با اخبار مثبت متعددی در حوزه دیپلماسی مواجه است و از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی پشتیبان آن هستند، قاسمی و افرادی از این دست تلاش می‌کنند تا با دامن زدن به جو منفی و کمرنگ جلوه دادن اقداماتی که در حوزه اقتصاد و ارز از سوی دولت انجام شده است، بر انتظارات تورمی موجود بیفزایند.

واقعیت آن است که بدون نیت‌خوانی عملکرد وی دراین حوزه به طور قطع پست‌های مجازی وی با داشتن مخاطبان میلیونی در بازار ارز اثرگذار است. در حالی که دولت و بانک مرکزی برنامه‌های متعددی برای کاهش نوسانات بازار ارز به عنوان یکی از متغیرهای مهم اقتصاد و بازار در دستور کار خود قرار داده‌اند، گاه دامن زدن به جو منفی این اقدامات را کم‌اثر می‌کند.

بررسی عملکرد سیامک قاسمی نشان می‌دهد که وی با موضع‌گیری‌های تند درخصوص عملکرد اقتصادی دولت و تحولات بازار ارز طی سال‌های اخیر توانسته است، شهرت زیادی در میان کاربران فضای مجازی به دست بیاورد. موضوعی که در کسب و کار اصلی وی حکم یک اهرم را بازی می‌کند. در واقع وی با پست‌های جنجالی خود به خصوص در دو سال اخیر دنبال‌کننده‌های قابل توجهی را جذب کرده است و با اتکا به همین شهرت در مؤسسه بامداد کسب و کار اقتصادی خود را پیش می‌برد به طوری که با ارائه مشاوره‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تلفنی و اخذ حق مشاوره میلیونی به ازای هر ساعت، درآمد کلانی کسب کرده است.

سیامک قاسمی با بیش از ۱۴۳ هزار فالور در توئیتر و بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و داشتن یک کانال تلگرامی و سابقه فعالیت در کلاب‌هاوس و شبکه‌های اجتماعی مختلف، به یکی از تأثیرگذارترین افراد در فضای مجازی در حوزه اقتصادی تبدیل شده است.

در شرایطی که تحولات بازار ارز و سرمایه‌گذاری‌های خرد برای مردم از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های قبل برخوردار شده است، قاسمی با اتکا به شهرتی که در فضای مجازی به دست آورده است، به تقویت کسب و کار خود پرداخته و در واقع از ارسال سیگنال‌هایی که بازار ارز را به هم می‌ریزد و بازتاب زیادی درجامعه دارد، خود را به شهرت رسانده است.

با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی و اقبال عمومی به این شبکه‌ها، در سال‌های اخیر فضای مجازی به سکوی پرتاب بسیاری تبدیل شده است. برخی با ارسال و پست کردن عکس و ویدیو به شهرت دست می‌یابند و برخی دیگر مانند قاسمی با پست‌های تند و انتقادی خود این کار را کرده‌اند. اما در اغلب اوقات این فعالیت‌های شبانه‌روزی و مستمر در شبکه‌های اجتماعی پشت پرده‌های خاصی نیز دارد که به نیت این افراد برمی‌گردد. بدین ترتیب بد نیست دنبال‌کننده‌های میلیونی قاسمی نگاهی هم به عملکرد بامداد وی کنند. کسانی که از ارسال سیگنال‌های منفی به بازار و گاه به هم ریختن روند آن سودهای کلانی در محل دیگری به دست می‌آورند.

منبع: رجانیوز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top