تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/04/12 - 08:48
کد خبر: 474866

زبان نشریات غربگرا در اثر شوک بزرگ بند آمد

زبان نشریات غربگرا در اثر شوک بزرگ بند آمد

با وجود سپری شدن پنج روز از اعتراضات و آشوب گسترده در ده‌ها شهر فرانسه، رسانه‌های غربگرا همچنان از زدن یک تیتر و عکس در این‌باره طفره می‌روند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: برای چندمین روز متوالی، روزنامه‌هایی مانند شرق، اعتماد، آفتاب یزد، آرمان، سازندگی و...، از انتشار تیتر و تصویر و گزارش در صفحه اول خود امتناع کردند و ترجیح دادند این خبر مهم را که خبر اول رسانه‌های دنیاست، سانسور کنند. به نظر می‌رسد رسانه‌های غربگرا نمی‌دانند چگونه با واقعیت اعتراضات گسترده مردم فرانسه علیه دولتی که امید این محافل بوده روبه‌رو شوند و آن را بازتاب دهند. سرکوب شدید، اعلام حکومت نظامی در شهرهای فرانسه، منع آمد و شد، بازداشت بیش از دو هزار نفر و مجروحیت چندصد نفر در کنار کشته شدن سه نفر و تهدید والدین معترضان به جریمه و زندان سنگین، طبیعتا چیزهایی نیست که این رسانه‌های غربگرا بتوانند برجسته‌سازی کنند. آنها در عوض طی چند روز اخیر، درگذشت یک بازیگر سابق سینما و برکناری رابرت مالی از میز ایران در وزارت خارجه را تیتر کردند تا جای تیتر تحولات فرانسه را پر کنند. نکته جالب این‌که همین رسانه‌ها بلافاصله درباره هیجان چند ساعته رئیس‌گروه واگنر (روسیه)، سر ذوق آمده و تیتر یک‌های برجسته‌ای را منتشر کرده بودند اما پنج روز است که نمی‌دانند درباره اتفاقات فرانسه یا رفتار مسئولانه سلبریتی‌ها (برخلاف برخی سلبریتی‌های ایرانی) چه بنویسند.

در همین زمینه روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «کوری» نوشت: رسانه‌های اصلاح‌طلب، از نشان دادن هر گونه تصویر منفی از جوامع غربی فراری هستند. گویی بسیاری از این روزنامه‌ها محتوای روزانه خود را با توجه به منافع دولت‌های اروپایی و آمریکا تنظیم می‌کنند. یک پسر ۱۷ساله به ضرب گلوله پلیس فرانسه به قتل رسیده و شهرهای مختلف این کشور را تبدیل به میدانی برای اعتراضات عمومی کرده است. بالا گرفتن سطح اعتراضات و درگیری‌ها، پاریس را به استیصال رسانده، مکرون علیه شبکه‌های اجتماعی موضع گرفته و پلیس خانه به خانه به دنبال معترضان رفته و آنها را دستگیر می‌کند. آنچه در فرانسه می‌گذرد سرخط خبری بسیاری از رسانه‌های جهانی شده و برخی آن را یادآور خروش اعتراضی مردم آمریکا علیه پلیس کشورشان در جریان قتل جورج فلوید می‌دانند. با این حال سهم تمام این اخبار در صفحه نخست روزنامه‌های اصلاح‌طلب یک «هیچ» پررنگ و معنادار بود. برخی از این رسانه‌ها که سال گذشته از هر حربه و دروغی برای ملتهب کردن فضای عمومی جامعه به سمت آشوب و درگیری خیابانی استفاده کرده بودند، حالا حتی در پوشش آنچه در فرانسه می‌گذرد لکنت دارند.

بایکوت معنادار اعتراضات فرانسه در رسانه‌های غرب‌گرای داخلی در حالی است که در آشوب‌های خیابانی سال گذشته‌، این جراید نقش مهمی در جاانداختن این باور غلط داشتند که مهسا امینی بر اثر ضرب و شتم ماموران انتظامی کشته شده. در چنین شرایطی این رسانه‌ها از پوشش مرگ جوانی که بدون هیچ اما و اگری به ضرب گلوله مستقیم ماموران پلیس فرانسه کشته شده، استنکاف می‌ورزند.

۳ سال پیش بود که مرگ دلخراش یک سیاه‌پوست آمریکایی زیر زانوان پلیس این کشور دومینویی از اعتراضات خیابانی را در شهرهای مختلف آمریکا آغاز کرد. اعتراضات در آمریکا چند ماه به درازا کشید و تبدیل به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های خبری جهان شد. در چنین موقعیتی نیز رسانه‌های اصلاح‌طلب که مخدوش شدن چهره آمریکا را به‌مثابه بی‌اعتباری خود می‌پنداشتند، سیاست بایکوت و فراموشی را در دستور کار قرار دادند. در یک بازه ۱۳روزه، روزنامه «شرق» اعتراضات خیابانی مردم آمریکا را حتی در فرعی‌ترین تیترهای صفحه اول خود نیز پوشش نداد. روزنامه «اعتماد» دیگر روزنامه شناخته‌شده اصلاح‌طلب از این حادثه یک بار در تیتر اصلی و بار دیگر در یکی از تیترهای فرعی یاد کرد.روزنامه‌های «آرمان ملی» و «آفتاب یزد» هر کدام تنها یک بار در تیترهای صفحه نخست خود این اعتراضات را پوشش دادند که روزنامه آفتاب یزد همان یک بار را نیز در یکی از فرعی‌ترین تیترهای صفحه اول خود گنجاند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top