تاریخ انتشار: جمعه 1402/04/16 - 07:23
کد خبر: 475216

به مناسبت عید غدیر معرفی می‌گردد؛

نگاهی به حدیث غدیر تا قطره‏ایی از دریا

نگاهی به حدیث غدیر تا قطره‏ایی از دریا

واقعه غدیر خم یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ اسلام است که صدها مورخ و مفسر شیعه و سنی آن‌را نقل کردند. کمتر واقعه تاریخی را می‌توانیم بیابیم که چنین اطمینانی از وقوع و کثرت روایات داشته باشد.

به گزارش سرویس کتابخانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ واقعه غدیر خم یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ اسلام است که صدها مورخ و مفسر شیعه و سنی آن‌را نقل کردند. کمتر واقعه تاریخی را می‌توانیم بیابیم که چنین اطمینانی از وقوع و کثرت روایات داشته باشد.

غدیر سندی معتبر است که ولایت امیر مؤمنان را نشان می‌دهد. این واقعه بقدری حائز اهمیت است که خداوند به پیامبر اکرم فرمود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛ اگر انجام ندهی در این ۲۳ سال رسالتی انجام نداده ایی.

رهبر معظم انقلاب در خصوص تاکید دارند مسئله‌ی غدیر، مسئله‌ی ایجاد یک شاخص و معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص و معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند. درهمین راستا هدف خبرنامه دانشجویان ایران در وهله اول، دعوت علاقه‌مندان به تاریخ اسلام به مطالعه منابعی چون کتاب های معرفی شده در این مطلب و سپس رجوع به منابع دسته‌اول و اسناد معتبر تاریخی است. درادامه به معرفی کتاب هایی در خصوص این واقعه باعظمت پرداخته شده است.

کتاب غدیر وعده فراموش شده

آنچه در این کتاب می خوانید :
هانی عباسی در کتاب غدیر وعده فراموش شده، به واقعه غدیر جانی دوباره می‌بخشد و با بیان شرح خطبه غدیر و چهل حدیث موثق از اهل سنت، فراموشی غدیر را به امری محال تبدیل می‌کند. ویژگی متمایز این کتاب با سایر آثار مشابه اختصاص دادن بخش پرسش و پاسخ پیرامون رخداد تاریخی غدیر است که شبهات زیادی را برطرف می‌کند. این معتبر و عمیق، هدف جامعه اسلامی در رابطه با ولایت را تبیین می‌کند.

هانی عباسی در کتاب غدیر وعده فراموش شده این امکان را فراهم کرده است که ضمن بیان و تفسیر کامل خطبه غدیر، آیات، زیارات مخصوص عید غدیر خم و با ارائه فصلی تحت عنوان پرسش و پاسخ پیرامون آن، توئطه‌های تفرقه‌افکن را خنثی کند و حزن شیطان را بار دیگر به نمایش بگذارد. این نیت الهی همچون روز واقعه غدیر منافقین را دوباره رسوا می‌کند و مقاصد والای پیامبر اکرم را آشکار می‌گرداند.

غدیر در قرآن – قرآن در غدیر

کتاب «غدیر در قرآن – قرآن در غدیر» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر انصاری در انتشارات دلیل ما منتشر شد. در این کتاب که در سه جلد تنطیم شده است؛ در آن آیات الهی مرتبط با غدیر جمع آوری و هر ارتباطی بین قرآن و غدیر تحلیل شده است و هر حدیثی که به فهم بیشتر آیه کمک می‌کند به آن تاکید شده و در کتاب هم آمده است.
نزول آیات قرآن در غدیر، آیات مربوط به اقدامات پیامبر در غدیر، آیات مربوط به اقدامات منافقین در غدیر، تفسیر آیات قرآن در غدیر، مراحل حضور قرآن در غدیر، معرفی قرآن در غدیر، پژوهش‌های قرآنی غدیر تاریخچه قرآنی غدیر از جمله مطالب ارزشمندی است که در این کتاب به آن پرداخته شد.

یک روز در غدیر خم

کتاب «یک روز در غدیر خم» اثر زیبا غلامرضا حیدری تالیف شده است. این کتاب در قالب گفت و گویی با یکی از شاهدان عینی ماجرای غدیر خم نوشته شد گفت و گویی که بین خبرنگار و یکی ازیاران پیامبر (ص) انجام شده و در نوع خود کاری بسیار زیبا، جذاب، جالب و بدیع است که به خوانند کمک می‌کند این گفت و گو را دنبال کند و حقایق غدیر خم را بصورت کاملا”مستند و واقعی از زبان یکی از شاهدان عینی آن ماجرا بشنود.

نگاهی به حدیث غدیر

کتاب «نگاهی به حدیث غدیر» اثر آیت الله سید علی حسینی میلانی تهیه وتنظیم شده است. در این کتاب متن و استدلال به حدیث غدیر خم و نیز جواب شبهات در این باره مطرح می‌شود. از جمله عناوین این کتاب می‌توان به سرآغاز، پیشگفتار، نگاهی به متن حدیث غدیر خم، کوشش‌هایی در اثبات حدیث غدیر خم، اثبات حدیث غدیر خم، غدیر از دیدگاه قرآن، شمار راویان حدیث غدیر خم از صحابه و راویان حدیث غدیر خم از تابعین اشاره کرد.

مطالب دیگری هم از جمله اسناد حدیث غدیر خم، نگاهی به راویان حدیث غدیر خم، چرا اهل سنت حدیث غدیر خم را نقل نکرده اند؟ تواتر لفظی حدیث غدیر خم، حدیث غدیر خم بیانگر امامت امیر المومنین علی (ع)، چکیده مطالب، تلاش‌هایی ناکارآمد برای بی اعتبارکردن حدیث غدیر خم، علی (ع) در حجه الوداع نبود و مناقشه در صحت حدیث غدیر خم در کتاب «نگاهی به حدیث غدیر» آمده است.

اگر در غدیر بودیم

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد باقر انصاری تالیف شده است.در این کتاب جوانب مختلف غدیر خم را با قلمی شیوا ، روان ، ساده و با طرحی نو با عناوین و طراحی و چاپی زیبا توضیح داده است . این عناوین طی نه بخش آمده است که استفاده ها و برداشت ها از غدیرخم ، منافقان در غدیر خم و توابع رفتار شوم آنان ، اتفاقاتی که بعد از بازگشت از غدیرخم رخ داد را به صورت کاملا” مستند آورده است. رده سنی : جوانان

چهارده قرن با غدیر

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد باقر انصاری تالیف شده است.این کتاب در هفده بخش تنظیم شده که بحثهای گفته نشده غدیر را مطرح کرده است : ۱- گزارشی از واقعه غدیر ، ۲- غدیر و سقیفه در چهارده  قرن ، ۳- اتمام حجت خداوند تبارک و تعالی با غدیر ،۴- اتمام حجت پیامبر با غدیر ،۵-  اتمام حجت حضرت زهرا با غدیر ، ۶- اتمام حجت حضرت امیر المومنین با غدیر ، ۷- اتمام حجت ائمه با غدیر ،۸-  احتجاج اصحاب پیامبر با غدیر ، ۹- استدلال اصحاب و طرفداران امیر المومنین با غدیر ، ۱۰- اتمام حجت زنان با غدیر، ۱۱- اقرار مخالفین غدیر ،۱۲-  تاریخچه علمی سند حدیث غدیر ،۱۳-  شعرو ادبیات غدیر ، ۱۴- غدیر در دعاها و زیارات ،۱۵-  مسجد غدیر ، ۱۶- عید و جشن غدیر در بین مسلمانان جهان  و…که بسیار مفید و ارزشمند و دسته بندی بسیار خوب تنظیم شده جوانانی که به دنبال رسیدن به سوالات خود در خصوص امامت و ولایت هستند و یا به پاسخگویی به شبهات روز هستند با مراجعه و مطاله این کتاب بخش عمده پاسخ سوالات خود را پیدا می کنند و به قضاوت عادلانه می نشینند. رده سنی : بزرگسال

قطره‏اى از دریا

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب توسط جناب آقای محمد حسین صفاخواه تالیف شده است.در این کتاب، مجموعه داستانهاى شیرین و آموزنده که هر کدام دارای پیامها و نکات تاریخی ارزشمندی است از  کتاب گرانمایه «الغدیر»، اثر ارزشمند علامه امینى(ره) است که به لحاظ داستان بودن، در ذائقه جوانان جامعه و عموم مردم ، خوشایندتر و خواندنى‏تر از نوشته‏هاى معمولى است و کیست که اثر و نقش داستان را نادیده گرفته و جاذبه جادویى قصه را به هیچ انگارد. آنجا که خداوند تبارک و تعالی  قصه مى‏گوید و آنهم «احسن القصص‏» و عبد صالح و مصلحى چون شهید استاد مطهرى(ره)، کتاب «داستان راستان‏» مى‏نویسد، دیگر چگونه مى‏توان داستان نگفت و نخواند و نشنید؟ باید قصه‏گوى شبهایت قرآن باشد تاروح و  جان آدمی از پندها و نصایح ارزشمند آن بهره مند باشد. این است که «قطره‏اى از دریا» خواندنى مى‏شود کتابى که «غدیرى از دریا» است و برکه‏اى از برکت‏هاى الغدیر، و قصه‏گوى خلوت جوانان و نوجوانان امید است که انشاءالله باتهیه این کتاب به معارف غدیر خم آشنا بشوند . رده سنی : جوانان

دریا در غدیر

آنچه در این کتاب می خوانید : این کتاب توسط جناب آقای ثابت محمودی تالیف شده است.(قالبهاى گوناگون شعر در موضوعات معارف)به جانش داغ مظلوم غدیر است که دریاى کلامش دلپذیر است از او تنها همین رامى‏توان گفت دلش بى‏انتها مثل کویر است . شعر، کبوتر نامه‏رسان رام و آرامى است‏براى ارسال پیامهاى انسانى به نسلها و عصرها البته گلوله سرخ و سوزانى نیز هست‏براى دار بر دوشانى که از شعرشان تعهد مى‏تراود، شعر را با «غدیر» سر و سرى است «الغدیر» را نگاه کنید، اولین شعر غدیر را «حسان بن‏ثابت‏» با گرفتن اجازه از پیامبر(ص) در صحنه غدیر و متن ماجرا سروده است. جوانان اهل ذوق و هنرمند را به مطالعه معارف غدیر و پراکندن پیامهاى آن بر بال شعر و هنر متعهد مى‏خوانیم، نستوه نسلها، امینى و امام مظلومش على(ع) «اقیانوس آرام‏» قرآن و عرفان، و قلزم قدیر حماسه و ایمان به یاران باهنر متعهد، «رجایى‏» روشن دارند. جوانان با مطالعه این کتاب می توانند فرهنگ و آموزه های غدیر را در قالبی بسیار شیرین و شیوادر اعماق وجودشان جای دهند چون شعر تاثیر بسزایی در روح و روان انسان می گزارد و اثر و ماندگاری شعر از هر متن ادبی بیشتر است در کل زمانها ی بشری.رده سنی :    جوانان

غدیر موهبتی برای جهانیان

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب ارزشمند  توسط  جناب آقای سید صادق حسینی شیرازی  تهیه و تنظیم  شده است دراین کتاب که متن سخنرانی مولف محترم است مطالبی درباره جوانب غدیر ،مخالفان غدیر حاکمیت و قضاوت امیرالمومنین آثار و استفاده های غدیر و مباحثی در این راستا آمده است .عناوین این کتاب از این قرار است . محبوب خدا شدن ، آشنایی با غدیر ، غدیر پاینده ، جامعه جاهلی ، پیامبر خاتم ، مصادره غدیر ، پیامدهای غصب خلافت ، درس هایی از حکومت امیر المومنین ، ساده زیستی ، شیوه حاکمان نامشروع ، روش برخورد امیرالمومنین با مخالفان ،تفاوت دو حکومت ، دو نکته شایان توجه ، هرگز دروغ نگفتم ، قضاوت از منظرامیر المومنان ، آثار نفی غدیر ، غدیر و جامعه ای پاک و بی اختلاف ،غدیر و حقیقت آزادی ، حکمت اعطای آزادی از دیدگاه امیرالمومنان ، غدیر تامین کننده معاد و معاش بی دغدغه ، پیش بینی حضرت زهرا (س) از پیامدهای نفی غدیر ، غدیر بزگترین عید ، غدیر از منظر روایات ، احسان و پاداش مضاعف ، دست دادن فرشتگلن ، حکومت حضرت امیر المومنان نمادی از غدیر ، در اندیشه بینوایان ، وظیفه شیعیان در برابر غدیر .

غدیر محور وحدت اسلامی

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب ارزشمند  توسط  جناب آقای علی اصغر رضوانی  تهیه و تنظیم  شده است دراین کتاب ابتداء مطالبی در مورد امتحان و حجت اللهی ، اختلاف امت و دعوت به اهل بیت (ع) آمده و سپس کلام بزرگان و شاعران عامه در مورد غدیر خم آورده شده است . عناوین این کتاب از این قار است . پیشگفتار ، انسجام تکوینی در صدر اسلام ، وصیت پیامبران به پیروی از جانشین به حق ، وحدت حقیقی برمحور امام معصوم ، سنت اللهی در امتحان امت ها ، امتحان ملائکه و شیطان با خلقت حضرت آدم ، امتحان امت اسلامی در وحدت بر مسئله امامت ، ایمان همراه با ولایت ، احتیاج به امام ناطق وظیفه ما در بیان حقایق ، علم پیامبر به اختلاف امت اسلامی  ، توجیه کلام حضرت هارون ، رجوع به خدا و رسول هنگام اختلاف در جانشینی پیامبر ، ضرورت بیان حقایق ، حرمت کتمان حقایق ،امام علی (ع) در ودعوت به اهل بیت ،غدیر محور انسجام حقیقی، طرح غدیر در راستای انسجام اسلامی ، غدیر از دیدگاه برخی از اهل سنت ، محمدبن محمد غزالی ، محمدبن طلحه شافعی، سبط بن جوزی ، وپیامهای غدیر به جامعه اسلامی.

الغدیر

آنچه در این کتاب می خوانید :
این کتاب ارزشمند  توسط  علامه گرانقدر عبدالحسین بن احمد امینی  تهیه و تنظیم  شده است .این کتاب بی نیاز از توضیح و تعریف است چراکه نتیجه زحمات و مطالعات هجده ساعته مولف در طول شبانه روز و نیز مسافرتهای طاقت فرسای اوبه چند کشور جهان است در طول عمرشریفشان می باشد کتابی است که بزرگان و علماواکثر مراجع و دانشمندان عصر مولف و حتی مسیحیان تقریظ و تقدیر و تشکر برای آن نوشته اند . در این کتاب ابتداء جوانب و اقعه غدیر خم از قبیل حدیث آن از نظرسند و دلالت و نیز آیات در غدیر و یا احادیث مربوط به غدیر و همچنین شعر و شعرای غدیر همه موارد بصورت تخصصی و موشکافانه مورد بررسی و نقد قرار گرفته است ودر بسیاری ازموارد با کوچکترین مناسبت مولف محترم وارد موضوعات دیگر شده و در حد کامل و به شکل فنی و علمی وارد بحث شده است که این خودغنای مطالب را چندین برابر کرده ، در این کتاب اکثرا” به مصادر عامه استشهاد شده است این کتاب در نوع خود بی نظیر وسند محک و استواردر اثبات حقانیت تشیع ومخصوصا ولایت و امامت وجانشینی بلافصل حضرت علی(ع) رااثبات می کند و…

در پایان باید گفت نعمتی که خداوند بر مسلمانان تمام کرد نعمت ولایت علی (ع) بود ولایت و سرپرستی او تمام استعدادها را بارور و شکوفا می‌کند. علی (ع) چشمه جوشان معرفت و نمادی از کامل انسان بود که پیامبر (ص)، فاطمه (س)، ابوذر، عمار تا آخرین لحظات زندگی‌شان از ولایتش دفاع کردند. شاید بتوان گفت: الیوم اکملت لکم دینکم؛ یعنی خدا دین مرا با عشق و ارادت و ولایت علی اندازه می‌گیرد. غدیر برترین سند شیعیان برای اثبات ولایت مول الموحدین امیر المومنین است. با مطالعه کتاب های درخصوص واقعه عظیم غدیرخم وتوجه به نتایج تحقیقات پژوهشگران به ما اطمینان می‌دهد جغرافیای غدیرخم با زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تغییر زیادی نکرده است و ولایت برحق امیرالمومنین پابرجاست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top