تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/04/21 - 11:29
کد خبر: 475721

پشت پرده موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو چیست؟

 پشت پرده موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو چیست؟

پایگاه خبری دویچه وله می‌گوید که ترکیه در ازای حمایت از پیوستن سوئد به ناتو دو امتیاز خاص از اتحادیه اروپا و آمریکا گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از یک روند  تقریبا طولانی به مدت بیش از یک سال، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بالاخره از پیوستن سوئد به ناتو حمایت کرد.

پایگاه خبری دویچه وله درباره پشت پرده تصمیم آنکارا در این زمینه نوشت؛ اردوغان چند روز پیش دوبار در یک روز غرب را متحیر و گیج کرد؛ یک بار با گذاشتن یک شرط اضافی برای عضویت سوئد در ناتو و دیگری موافقت با پیوستن این کشور به ناتو.

اردوغان روز یکشنبه قبل از پرواز به لیتوانی برای شرکت در نشست سران ناتو شرط ترکیه برای عضویت سوئد در این سازمان را پذیرفته شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مطرح کرد. خواسته‌ای که بیش از 15 سال همچنان عملی نشده است و آنکارا پشت دروازه‌های بروکسل متوقف شده است.

با این حال، روز دوشنبه «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو خبر داد و گفت که پارلمان ترکیه به زودی عضویت استکهلم در ناتو را تصویب خواهد کرد. برخی خبرها حاکی از این است که استکهلم موافقت کرده است که از عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا مجدانه حمایت کند.

این گزارش افزود: اگر چه رسانه‌های ترکیه‌ای کسب حمایت سوئد برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را یک پیروزی برای اردوغان خوانده‌اند اما تحلیلگران می‌گویند که سوئد یکی از معدود کشورهای اروپایی است که از مدتها قبل از پیوستن ترکیه به اروپا حمایت می‌کرد و این چیز جدیدی نیست.

«ازگور اولوهیسار چیلیک» رئیس صندوق مارشال آلمان در آنکارا می‌گوید، من فکر می‌کنم بعد از انتخابات اردوغان به دنبال روابط مثبت تر با اروپا و آمریکا است و به دنبال پذیرفته شدن از سوی آنهاست. درباره پیوستن ترکیه به اروپا چیز جدیدی رخ نداده و خودشان هم می‌دانند اما حرف اردوغان این است من را از این حلقه اخراج نکنید.

نظریه دیگر این است که ترکیه به دلیل تورم بالا و ریزش ارزش لیر به دنبال توازن بیشتر در روابط خود با غرب و روسیه است و به دلایل اقتصادی بیشتر متمایل به غرب شده است.

دویچه وله افزود: ترکیه می‌تواند با نوسازی اتحادیه گمرکی ترکیه-اتحادیه اروپا به مزایای اقتصادی دست یابد.
هدف این نوسازی گسترش اتحادیه به گونه‌ای است که علاوه بر محصولات صنعتی، محصولات کشاورزی، بخش‌های خدمات و تدارکات دولتی را نیز شامل شود. تجارت ترکیه همچنین به دنبال محافظت از خود در برابر توافقات تجاری پیچیده اتحادیه اروپا با کشورهای ثالث است.

در ادامه این گزارش آمده است؛ درحالیکه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به سمت یک مقصد واقعی نیست اما تصمیم آنکارا در حمایت از عضویت سوئد در ناتو آغاز یک توافق جدید با واشنگتن است. تحرکات اخیر دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا نیز به توافقات حاصل شده در لیتوانی کمک کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: من آماده همکاری با رئیس جمهور اردوغان برای تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی ترکیه هستم.

پیش از نشست سران ناتو نیز، «جیک سالیوان» رئیس شورای امنیت ملی آمریکا از عزم آمریکا برای پیشبرد توافق فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه خبر داده بود.

گمانه زنی‌های رسانه‌ای می‌گوید که اردوغان در ازای حمایت از پیوستن سوئد به ناتو یک قدم به خرید جنگنده‌های اف-16 نزدیکتر شده است. پیش از این علیرغم تلاشهای بایدن برای جلب حمایت کنگره از فروش اف-16 به ترکیه، بسیاری از سناتورهای آمریکایی از جمله رئیس شورای روابط خارجی کنگره با آن کاملا مخالف بود.

بعد از چراغ سبز اردوغان درباره سوئد، «باب منندز» نیز پیام خوشبینانه ای در این زمینه منتشر کرد و به نظر میرسد تصمیم چراغ سبز کنگره را نیز با خود دارد.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به توافق اردوغان و بایدن در گزارشی نوشت، توافق فروش اف-16 ممکن است به زودی عملی نشود اما احتمالا تضمینهای قوی داده شده که این جنگنده‌ها حتما تحویل داده خواهند شد.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top