تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/04/22 - 10:21
کد خبر: 475837

وضعیت سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

وضعیت سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

قبرس شمالی در چندسال اخیر یکی از کشورهای هدف بسیار پرتقاضا برای مهاجرت خصوصا در بین ایرانیان بوده است؛ این کشور تا پیش از کودتای سال ۱۹۷۴ و تصرف توسط ارتش ترکیه با قبرس جنوبی یک کشور واحد جزیره‌ای محسوب می‌شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  قبرس شمالی در چندسال اخیر یکی از کشورهای هدف بسیار پرتقاضا برای مهاجرت خصوصا در بین ایرانیان بوده است؛ این کشور تا پیش از کودتای سال 1974 و تصرف توسط ارتش ترکیه با قبرس جنوبی یک کشور واحد جزیره‌ای محسوب می‌شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قبرس شمالی در چندسال اخیر یکی از کشورهای هدف بسیار پرتقاضا برای مهاجرت خصوصا در بین ایرانیان بوده است؛ این کشور تا پیش از کودتای سال 1974 و تصرف توسط ارتش ترکیه با قبرس جنوبی یک کشور واحد جزیره‌ای محسوب می‌شد.

در نهایت در سال 1983 قبرس شمالی تحت عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام استقلال کرد و به قبرس ترک‌نشین شهرت یافت و کشوری مستقل با دولت، قوانین، سیاست، روابط بین‌الملل و... خاص خود تبدیل شد.

قبرس ترک‌نشین به عنوان یک جزیره مدیترانه‌ای یک کشور زیبا و بسیار خوش‌ آب و هوا است که پیوسته و با سرعت قابل توجهی از همه نظر در حال پیشرفت می‌باشد و این پیشرفت شامل وضعیت سیاسی نیز می‌شود.

شرایط متعادل قبرس شمالی سبب شده که تلاش برای اخذ اقامت این کشور بالا باشد و ما نیز قصد داریم که در ادامه این مطلب مفصلا به شرح وضعیت سیاسی این کشور و تاثیر آن بر اخذ اقامت، خرید ملک و... در قبرس شمالی بپردازیم.

وضعیت سیاست داخلی قبرس شمالی

در حال حاضر قبرس شمالی یکی از آرام‌ترین کشورها از نظر نظام و سیاست داخلی است و این ثبات و آرامش داخلی را شما با گذراندن یک دوره کوتاه در این کشور متوجه خواهید شد.

وضعیت سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

امور داخلی، قانون‌گذاری و سیاست‌های اخذ شده در این کشور توسط 50 نماینده در مجلس این کشور اداره می‌شود، انتخاب این 50 نماینده توسط آراء مستقیم مردم قبرس شمالی می‌باشد و به این طریق مردم نمایندگان منتخب خود را به مدت 5 سال راهی مجلس کشور می‌کنند.

سیاست داخلی قبرس شمالی و قانون‌گذاری در این کشور کاملا در راستای رفاه مردمی، توسعه کشور و اقتصاد فعال است به همین دلیل نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین و در برخی موارد نزدیک به صفر است.

سیاست درست و قانون‌مندی قبرس شمالی باعث شده است که فعالیت اقتصادی در این کشور بسیار پویا و درصد جرائم اقتصادی بسیار پایین باشد به همین دلیل اکثر مهاجرین و افراد سرمایه‌گذار، در قبرس شمالی به راحتی سرمایه‌گذار کرده و از این طریق اقامت این کشور را اخذ می‌کنند.

در حال حاضر ارسین تاتار وظیفه ریاست جمهوری قبرس شمالی را برعهده داشته و اونال اوستل نخست‌وزیر این کشور می‌باشد و کلیه امور سیاسی و قانون‌گذاری‌ها تحت نظارت رئیس جمهور که شخص اول دولت است انجام می‌گیرد.

قبرس شمالی در سیاست داخلی خود دارای چندین حزب است؛ حزب‌هایی که در مجلس شورای جمهوری ترک قبرس شمالی دارای نماینده رسمی هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • حزب وحدت ملی: ایدئولوژی سیاسی ناسیونالیسم ترکی و محافظه کاری که دارای 26 نماینده و به رهبری درویش اروگلو است.
  • حزب دموکراسی همگانی: دارای ایدئولوژی سیاسی سوسیال دموکراسی که دارای 2 نماینده و به رهبری محمد چکیجی است.
  • حزب اصلاحات و آزادی: ایدئولوژی سیاسی لییرالیسم و دارای 2 نماینده و به رهبری تورگای اوجی است.
  • حزب جمهوری‌خواه ترک: ایدئولوژی سیاسی سوسیال دموکراسی و دارای 15 نماینده به رهبری فیردی ثابت سویر است.
  • حزب دموکرات: ایدئولوژی سیاسی لیبرالیسم محافظه‌کار و دارای 5 نماینده به رهبری سردار دنکتاش است.

لازم به ذکر است که در قبرس شمالی چندین حزب دیگر وجود دارد که در مجلس شورای این کشور نماینده ندارند که از جمله این احزاب می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • حزب نو
  • حزب قبرس متحد
  • حزب صلح ملی
  • حزب قبرس نو
  • حزب رستاخیز ملی
  • حزب راه‌حل و اتحادیه اروپ و...

وضعیت سیاست خارجی قبرس شمالی

جمهوری ترک قبرس شمالی از نظر سیاسی یک جمهوری خود مختار است که در حال حاضر توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود به همین دلیل از نظر نظام جهانی یک ناحیه دفاکتو(de facto) محسوب می‌شود؛ دفاکتو در ادبیات بین‌الملل و سازمان ملل متحد یعنی آنچه بالفعل وجود دارد اما غیررسمی است.

از دید جامعه جهانی قبرس شمالی، بخش اشغال شده نظامی جمهوری قبرس است؛ درهرحال قبرس شمالی در پایتخت ترکیه، شهر آنکارا سفارت رسمی خود را داشته و علاوه بر آن در سه شهر دیگر این کشور یعنی استانبول، ازمیر و مرسین نیز کنسولگری خود را دارد.

به رسمیت شناخته نشدن قبرس ترک‌نشین توسط اتحادیه اروپا یا سازمان ملل به این معنا نیست که این کشور هیچ ارتباط بین‌المللی و روابط رسمی یا تجاری با دیگر کشورها ندارد؛ قبرس شمالی در حال حاضر با 13 کشور به‌جزء ترکیه ارتباط بین‌المللی دارد.

این کشور با کشورهای مختلفی از سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا ارتباط تجاری و خدماتی داشته و امور خود در این کشورها را به واسطه دفاتر نمایندگی فعال پیش می‌برد اما این نمایندگی‌ها حق امور دیپلماتیک و ارائه ویزا را ندارند.

همچنین بسیاری از کشورهای برتر جهان ازجمله آمریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه، استرالیا و اتحادیه اروپا در قبرس شمالی دارای دفتر امور خارجی به منظور پیشبرد روابط خود با این کشور هستند؛ قبرس شمالی نیز در شهرهای متعددی ازجمله موارد زیر دارای دفتر کنسولگری و امور خارجه است:

  1. آنکارا
  2. استانبول
  3. ازمیر
  4. مرسین
  5. لندن
  6. نیویورک
  7. واشنگتن
  8. باکو
  9. ژنو
  10. رم
  11. بروکسل
  12. اسلام‌آباد
  13. کویت
  14. ابوظبی
  15. استکهلم
  16. برلین
  17. بوداپست
  18. هلسینکی
  19. آنتالیا
  20. گازینتپ
  21. ترابزون
  22. دوحه
  23. مسقط
  24. منامه
  25. بیشکک

اقامت قبرس شمالی با توجه به وضعیت سیاسی این کشور

وضعیت سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

اولین برداشتی که اکثر افراد از قبرس شمالی به عنوان یک کشور خود مختار دارند این است که جمهوری قبرس شمالی یک کشور منزوی و مطرود است که هیچ روابط تجاری و بین‌المللی نداشته و ازاین‌رو با مشکلات اقتصادی، سیاسی و تجاری بسیار روبه‌رو است.

اما قبرس شمالی از نظر جایگاه اجتماعی روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و تعداد کشورهایی که با این کشور در حال برقراری روابط بین‌المللی و احداث کنسولگری در آن هستند رو به افزایش است.

این کشور امروزه به یکی از مقاصد سرمایه‌گذاری و هدف سرمایه‌گذاران بزرگ تبدیل شده است و این نشانه سیاست خارجی و داخلی مثبت و سازنده جمهوری ترک قبرس شمالی می‌باشد.

این کشور در کنار چالش‌هایی که پشت‌سر گذاشته است توانسته با کمک مجلس شواری فعال و متعهد خود در تمام زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را ارتقاء دهد و امروز به عنوان یک کشور گردشگری و مهاجرپذیر خود را در جامعه جهانی معرفی کند.

خرید ملک در قبرس شمالی با توجه به وضعیت سیاسی این کشور

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های اخذ اقامت، سرمایه‌گذاری و خرید ملک در قبرس شمالی است و دولت قبرس ترک‌نشین با مهاجرین خود در این زمینه نهایت سازسش و همکاری را دارد.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا باتوجه به وضعیت سیاسی قبرس شمالی، خرید ملک در این کشور یک سرمایه‌گذاری مطمئن، رو به رشد و منطقی هست یا خیر که در پاسخ باید گفت این مسئله را از سه جهت می‌توان مورد بررسی قرار داد که به شرح زیر می‌باشد.

به عنوان مورد اول باتوجه به اینکه قبرس شمالی از نظر سیاست خارجی هنوز توسط اتحادیه اروپا و سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نشده است قیمت ملک در این کشور بسیار مناسب بوده و از این نظر خرید ملک در این کشور یک فعالیت اقتصادی مقرون‌به‌صرفه و منطقی است.

از جنبه دوم باتوجه به سیاست داخلی و قانون‌مند بودن دولت قبرس شمالی کلیه امور تجاری این کشور ازجمله خرید ملک تحت نظارت ارگان‌های دولتی بوده و امکان کلاهبرداری در این زمینه نزدیک به صفر است؛ ازاین‌رو قطعا خرید ملک در قبرس شمالی یک سرمایه‌گذاری امن خواهد بود.

به عنوان مورد سوم از نظر رو به رشد بودن قیمت ملک و پیشرفت سرمایه‌گذاری شما در این کشور باید گفت که قیمت ملک در قبرس شمالی هرساله در حد استاندارد رشد طبیعی خود را دارد ازطرفی در صورت توافق بین قبرس شمالی و قبرس جنوبی و اتحاد مجدد این دو کشور که چندان دور از انتظار نیست، قبرس شمالی توسط اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده و قیمت املاکی که پیش از این توافق، توسط سرمایه‌گذاران خریداری شده است رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

dana.ir

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top