تاریخ انتشار: شنبه 1402/04/24 - 11:34
کد خبر: 475994

آیا با دوربین مداربسته می شود کشف حجاب را رصد کرد؟

آیا با دوربین مداربسته می شود کشف حجاب را رصد کرد؟

طبق گفته افراد رده بالای نظامی و انتظامی کشور از اواخر فروردین امسال طرحی شروع شد و به اجرا در آمد که افراد کشف حجاب کننده مکان های عمومی به وسیله دوربین شبکه یا مدار بسته مورد شناسایی قرار می گیرند و به مراجع قضایی برای رسیدگی به جرمشان معرفی می شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق گفته افراد رده بالای نظامی و انتظامی کشور از اواخر فروردین امسال طرحی شروع شد و به اجرا در آمد که افراد کشف حجاب کننده مکان های عمومی به وسیله دوربین شبکه یا مدار بسته مورد شناسایی قرار می گیرند و به مراجع قضایی برای رسیدگی به جرمشان معرفی می شوند.

علارقم این که صریحا چنین چیزی توسط مقامات رده بالا گفته شده ولی بعضی از افراد نسبت به توانایی اجرا کردن طرح با دوربین ها شک دارند و می گویند جمهوری اسلامی ایران زیر ساخت های لازم را برای این کار ندارد و این حرف ها را یک لاف اجتماعی و سیاسی می دانند.

بعضی حتی پا را فراتر نهاده و می گویند که چنین چیزی فقط در فیلم های هالیوودی دیده شده که بعضی از مجرمان را در اماکن عمومی به وسیله دوربین شناسایی و دستگیر می کنند و در عمل هنوز تکنولوژی به چنین جایگاهی نرسیده است. برای این که شما خواننده عزیز به جواب های خود برسید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دوربین های موجود در اماکن عمومی:

اکثر قریب به اتفاق دوربین هایی که در اماکن عمومی تهران و شهرستان ها مورد استفاده قرار می گیرند چینی هستند، کشور چین در عرصه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است و در سالیان اخیر توانسته در بازارهای جهانی در این زمینه از آمریکا نیز جلو بزند.

دلیل برتری چین در عرصه بین المللی به ارزان بودن محصولاتش نسبت به دیگر کشورها و به روز بودن تکنولوژی هایی که بر روی محصولاتش قرار دارد برمی گردد، همین دو قضیه باعث شده است تا مورد توجه مشتریان زیادی در سراسر جهان قرار بگیرد.

دوربین های چینی تقریبا یک دهه است که به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز هستند و به وسیله همین دوربین ها توانسته اند یک نظم نوین را در خود کشور چین پیاده سازی کنند و به وسیله دوربین ها جلوی بسیاری از جرایم که قبلا وجود داشت را بگیرند.

تکنولوژی تشخیص چهره چیست؟

نوعی تکنولوژی است که با هوش مصنوعی ارتباط مستقیم دارد و به کمک کامپیوترهایی کاملا قدرتمند که به یک مرکز داده ملی یا محلی وصل هستند می تواند تصاویر دوربین ها را با آنها تطبیق بدهند و افراد را در خیابان ها و یا هر جای دیگری که دوربین به این سامانه وصل باشد شناسایی کنند.

فرآیند تشخیص چهره به سه عملکرد پایه تشخیص، آنالیز و شناسایی بستگی دارد. در فرآیند تشخیص دوربین ها در خیابان دست به تشخیص چهره می زنند و اصطلاحا بر رویش فوکوس می کنند تا تصویر بهتری از آن سوژه شکار کنند.

در فرآیند آنالیز به وسیله نرم افزارهایی که بر روی کامپیوترها است از روی حالات چانه و فاصله بین بخش های مختلف صورت افراد الگویی را ترسیم می کنند تا از این طریق وقتی سیستم به مرکز داده وصل شد بتواند افراد را بدین مورد شناسایی دقیق قرار دهد.

دقیقا از زمانی که کارت ملی ما ایرانی ها هوشمند شد یعنی از سال 94 به بعد دولت نسبت به جمع آوری پایگاه داده اقدام کرد و برای شناسایی کردن افراد کشف حجاب کرده در اماکن عمومی هیچ مشکلی از نظر دسترسی داشتن به داده های شهروندان ایران وجود ندارد.

آیا تکنولوژی تشخیص چهره حقیقت دارد؟

این تکنولوژی سال ها است که وجود دارد و کشورهای زیادی از آن برای ایمن نگه داشتن جامعه خود از خطراتی مثل تروریست ها و پیدا کردن مجرمان خطرناک دارند استفاده می کنند. کشور آمریکا در این زمینه پیشگام است و آن را پس از حادثه یازده سپتامبر مورد استفاده قرار می دهد.

ولی کشور چین از این تکنولوژی در سطح وسیع تری دارد استفاده می کند به خصوص که جمعیت زیادی دارد و اگر بخواهد فقط به نیروی پلیس اتکا کند نمی تواند جامعه خود را به خوبی مدیریت کند. تکنولوژی تشخیص چهره در دوران کرونا به داد حکومت چین آمد و افرادی که محدودیت ها را رعایت نمی کردند به راحتی مورد شناسایی قرار می دادند.

بنابراین چنین تکنولوژی ای عملا وجود دارد و بسیاری از کشورها دارند از آن برای ایمن کردن بیشتر جامعه خود استفاده می کنند، اجرای بسیاری از قوانین اجتماعی و ترافیکی به وسیله این تکنولوژی میسر شده است و هزینه های مربوط به استخدام افراد را در حکومت ها به شدت کاهش داده است.

تکنولوژی تشخیص چهره تا چه حد دقیق است؟

طبق آزمایشی که موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده آمریکا در حدود 5 سال پیش صورت داده است به دست آوردند که این تکنولوژی نسبت به گذشته چیزی در حدود بیست برابر بهتر شده است و می تواند در یک پایگاه داده 12 میلیون نفری چهره را به سرعت مورد شناسایی قرار دهد.

میزان خطا در این سیستم ها نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده و در آینده نه چندان دور مهندسان خوشبین هستند که این میزان خطا هم وجود نداشته باشد و تکنولوژی صورت افراد نزدیک به هم را در بعضی از موارد اشتباه جای دیگری نگیرد.

دلیل خطای این تکنولوژی بیشتر به کیفیت تصاویری که برایش ارسال می شود بر می گردد، در دنیای واقعی تصویری که دوربین ها ارسال می کنند ممکن است تار باشد یا از زاویه خوبی گرفته نشده باشد که همین ها موجب می شوند تا تکنولوژی در پاره ای از اوقات در تشخیص افراد به اشتباه بیفتد.

معمولا عکس هایی که در پایگاه داده کشورها موجود هستند دارای کیفیت مناسبی هستند و زمانی که کارت ملی، گواهینامه، شناسنامه و غیره برای شهروندان صادر کردند جمع آوری شدند و تطبیق تصاویر دوربین ها با آنها ممکن است گاهی همراه با خطاهایی نیز باشد.

تشخیص چهره افراد بی حجاب تا چه حد اندازه قابل اعتماد است؟

همان طور که قبلا به شما گفته شد زمانی که حکومت جمهوری اسلامی ایران اقدام به صادر کردن کارت ملی هوشمند برای شهروندانش نمود به عکس دیجیتال تمامی کسانی که این کارت را دریافت کردند به طور گسترده دسترسی پیدا کرد.

این عکس ها همه در یک سامانه اطلاعاتی جمع آوری شدند و در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور قرار گرفتند تا در صورت لزوم از آنها برای برقراری نظم و امنیت اجتماعی استفاده نمایند و مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنند.

با توجه به این که حجاب یک موضوع اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود و حکومت ها با توجه به ایدئولوژی ای که از آن برآمده اند در محیط جامعه خود تئوریزه اش می کنند برای برقراری اش از هر ابزاری ممکن است استفاده نمایند.

با توجه به این که دوربین های سطح اماکن عمومی ایران چینی هستند و تکنولوژی تشخیص چهره این دوربین ها قبلا امتحان خود را در محدودیت های کرونایی کشور چین پس داده اند و کارا بودن خود را اثبات نموده اند به راحتی می توانند افراد کشف حجاب کرده را مورد شناسایی قرار دهند.

متاسفانه بسیاری از رسانه های معاند اخبار کذب به گوش شهروندان می رسانند و می گویند که چنین امکانی هنوز وجود ندارد، اما باید بدانید که این تکنولوژی وجود دارد و به راحتی نیروهای امنیتی و انتظامی می توانند شهروندان را رصد کرده و مورد تعقیب قضایی قرار دهند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آوابصیر با سال ها تجربه در زمینه نصب و سرویس انواع و اقسام دوربین های مدار بسته داخلی و بیرونی این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما شهروندان و سازمان ها قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top