تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/04/25 - 12:58
کد خبر: 476124

پرستاری از نوزاد تازه متولد شده

پرستاری از نوزاد تازه متولد شده

بدون شک نوزادی که تمام نه ماه را در شکم مادر گذرانده و صدای تپش قلب او را شنیده است، پس از تولد با مادرش راحت تر خواهد بود. در اولین درخواست، او را تغذیه، لالایی و نوازش می کنند، کودک آرام تر می شود و مادر شیردهی را برقرار می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بدون شک نوزادی که تمام نه ماه را در شکم مادر گذرانده و صدای تپش قلب او را شنیده است، پس از تولد با مادرش راحت تر خواهد بود. در اولین درخواست، او را تغذیه، لالایی و نوازش می کنند، کودک آرام تر می شود و مادر شیردهی را برقرار می کند.

و برای اینکه مادر احساس اطمینان بیشتری کند، باید برای این ملاقات طولانی مدت با کودک آماده شوید.

اگر قبلاً در مورد بیمارستان زایمان تصمیم گرفته اید، پس باید با قوانینی آشنا شوید تا پرستاری از نوزاد در بیمارستان زایمان حداقل از نظر تئوری برای شما آشنا باشد.

 اکثر مادران پس از زایمان از بخش "مادر و کودک" عبور می کنند. اقامت مشترک مادر و کودک در زایشگاه تاثیر مثبتی هم بر مادر و هم بر نوزاد او دارد. برای اینکه این دوره با موفقیت به پایان برسد، دانستن برخی قوانین برای مراقبت از کودک برای هر مادر مفید است .

چگونه نوزاد تازه متولد شده را به درستی در آغوش بگیریم؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که از دست زدن به نوزاد نترسید، هرچه تماس نوزاد با مادرش بیشتر باشد برای رشد او بهتر است. به طور طبیعی، اعتماد به نفس با تجربه به دست می آید، اما حداقل سعی کنید خود را تنظیم کنید، که این نیز مهم است.

وقتی کودک را در آغوش می گیرید، سعی کنید حرکات خود را ملایم و آرام نگه دارید، با کودک صحبت کنید، به او لبخند بزنید. اگرچه نوزادان تازه متولد شده هنوز خیلی ضعیف می بینند و می شنوند، اما خلق و خوی مادرشان را به خوبی احساس می کنند.

عشق خود را به کودک از طریق لمس نشان دهید، و کاملاً ممکن است که کودک لبخند خود را از قبل در بیمارستان به شما هدیه دهد.

سعی کنید کودک خود را آرام تر و آرام تر بگیرید، با محبت با او صحبت کنید، او را به اسم صدا بزنید، بیشتر لبخند بزنید. هنگام برداشتن نوزاد، حتما سر او را نگه دارید، زیرا عضلات گردن نوزاد هنوز رشد نکرده است، نوزاد سر را نگه نمی دارد.

یک دست خود را زیر گردن کودک قرار دهید (در حالی که سر باید روی خم آرنج شما قرار گیرد) و دست دیگر را زیر باسن قرار دهید. از دست آزاد خود برای حمایت از پشت و باسن کودک خود استفاده کنید.

قانون اجباری: شما باید کودک را از طرفین مختلف حمل کنید (دست چپ و راست را تغییر دهید).

چگونه یک نوزاد تازه متولد شده را به درستی قرار دهیم؟

اگر نیاز دارید که نوزاد را دوباره داخل گهواره قرار دهید، سپس او را به سمت خود بکشید و با او تا حد امکان خود را به پایین تخت پایین بیاورید. کودک را به آرامی در گهواره قرار دهید، اما برای برداشتن دستان خود عجله نکنید.

حداقل پنج ثانیه صبر کنید تا به سطح سخت عادت کند. سپس به آرامی دست های خود را بردارید و به سرعت کودک را با یک پتو بپوشانید تا گرم بماند.

 مراقبت از پوست و غشای مخاطی کودک

در زایشگاه، پرستار از پوست نوزاد مراقبت می کند. پردازش در حضور مادر انجام می شود تا انجام این کار در خانه برای او راحت تر باشد.

پوست یک نوزاد تازه متولد شده ظریف است، به راحتی آسیب پذیر است، خواص محافظتی آن هنوز به اندازه کافی بالغ نشده است. بنابراین، برای کودک، به ویژه روزهای اول زندگی، مراقبت و نظافت مناسب در هر چیزی که او را احاطه کرده است ضروری است. هر روز صبح به کودک توالت صبحگاهی داده می شود - شستن، مراقبت از چشم ها، بینی، گوش ها، چین های طبیعی. بهتر است قبل از تغذیه دوم، ساعت 8-9 صبح انجام شود. روش های صبحگاهی معمولاً روی میز تعویض پوشیده شده با پوشک تمیز انجام می شود. با یک سواب پنبه ای استریل آغشته به آب گرم (36-37 درجه سانتیگراد - این دمای آب مطابق با دمای بدن است، این چیزی است که هنگام باز کردن آب در شیر آب باید روی آن تمرکز کنید)، صورت و دست های کودک را پاک کنید، سپس خشک کنید. آنها را با گاز تمیز (یا کاغذ یکبار مصرف) پارچه نرم. چشم ها از گوشه بیرونی به داخل با یک سواب جداگانه برای هر چشم شسته می شوند. گوش ها با توپ های پنبه ای پاک می شوند. هرگز از سواب های پنبه ای استفاده نکنید، زیرا ممکن است به طور تصادفی به پرده گوش آسیب برسانید (در نوزادان، مجرای گوش پهن و کوتاه است، پرده گوش به اندازه کافی نزدیک است).

پرستاری از نوزاد تازه متولد شده

مجرای بینی با تاژک های نخی پیچ خورده از پنبه (ضخامت تاژک 3-5 میلی متر قطر، طول 3-5 سانتی متر) تمیز می شود، هر نیمه از بینی با یک تاژک جداگانه تمیز می شود. در صورت وجود پوسته های خشک در بینی، تاژک را با روغن بچه استریل یا مخصوص مرطوب می کنند. توالت صبحگاهی کودک با شستن و روغن کاری چین ها با کرم یا پودر مخصوص بچه به پایان می رسد. غشای تمپان به اندازه کافی نزدیک است). مجرای بینی با تاژک های نخی پیچ خورده از پنبه (ضخامت تاژک 3-5 میلی متر قطر، طول 3-5 سانتی متر) تمیز می شود، هر نیمه از بینی با یک تاژک جداگانه تمیز می شود. در صورت وجود پوسته های خشک در بینی، تاژک را با روغن بچه استریل یا مخصوص مرطوب می کنند. توالت صبحگاهی کودک با شستن و روغن کاری چین ها با کرم یا پودر مخصوص بچه به پایان می رسد. غشای تمپان به اندازه کافی نزدیک است). مجرای بینی با تاژک های نخی پیچ خورده از پنبه (ضخامت تاژک 3-5 میلی متر قطر، طول 3-5 سانتی متر) تمیز می شود، هر نیمه از بینی با یک تاژک جداگانه تمیز می شود. در صورت وجود پوسته های خشک در بینی، تاژک را با روغن بچه استریل یا مخصوص مرطوب می کنند. توالت صبحگاهی کودک با شستن و روغن کاری چین ها با کرم یا پودر مخصوص بچه به پایان می رسد.

مراقبت از زخم ناف

زخم ناف را بعد از استحمام تا اپیتلیال شدن زخم درمان کنید.

زخم ناف را با سبزی های درخشان با یک سواب پنبه درمان کنید.

  شستن کودک

کودک باید بعد از هر مدفوع شسته شود. قبلاً این بود که دختران و پسران باید به روش های مختلف شسته شوند (دختر - کاملاً از جلو به عقب). با این حال، اکنون پزشکان به این نتیجه رسیده اند که برای کاهش خطر عفونت دستگاه تناسلی، پسران نیز باید به همین ترتیب شسته شوند.

بنابراین، توصیه می شود همه نوزادان را با آب جاری از شیر آب با دمای آب مورد نیاز (37 درجه سانتیگراد) تنظیم شده در آن از جلو به عقب بشویید. هنگام شستن، مادر کودک را با شکم به سمت بالا روی ساعد دست چپ نگه می دارد (سر کودک در ناحیه آرنج مادر قرار دارد و ران با دست گرفته می شود). و با دست راستش او را میشوید. در این حالت، آب شیر ابتدا روی دست مادر می ریزد که این امکان را به وجود می آورد که از ورود آب بیش از حد گرم یا سرد به پوست نوزاد جلوگیری شود. استفاده از صابون کودک بیش از 1-2 بار در روز توصیه می شود، با استفاده بیشتر، چربی محافظ را از بین می برد، پوست را خشک می کند و عملکرد آن را مختل می کند. در مواقعی که امکان شستشوی نوزاد وجود ندارد، می توانید از دستمال مرطوب نوزاد استفاده کنید.

پس از شستشو لازم است ناحیه تناسلی را با احتیاط (حرکات لکه دار) با پوشک تمیز خشک کرده و با کرم بچه چرب کنید یا از پودر بچه استفاده کنید. حمام هوا را نیز فراموش نکنید: بگذارید کودک به مدت 1-2 دقیقه بدون لباس دراز بکشد تا پوست بتواند "نفس بکشد" ، سپس می توانید یک پوشک یکبار مصرف را روی کودک بگذارید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top