تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/04/26 - 15:31
کد خبر: 476272

ریزش ۶۴ هزار و ۶۶۲ واحدی شاخص بورس تهران

ریزش ۶۴ هزار و ۶۶۲ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با ریزش ۶۴ هزار و ۶۶۲ واحدی، با کاهش ۳.۲ درصدی نسبت به روز قبل همراه شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بورس اوراق بهادار تهران امروز هم بعد از ریزش روز گذشته، با کاهش کم‌سابقه 64 هزار و 662 واحد معادل 3.2 درصدی همراه شد و شاخص کل با از دست دادن کانال 2 میلیون واحدی به رقم یک‌میلیون و 956 هزار و 634 واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن با کاهش 20 هزار و 734 واحد به رقم 687 هزار و 753 واحد رسید.

ارزش روز بازار ناشی از ارزش شرکت‌های بورسی به بیش از 7 میلیون و 90 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 9.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 447 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 930 میلیارد داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز با کاهش 3.2 درصد همراه شدند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 2.93 درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور 3.08 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 3.6 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.74 صدم درصد کاهش یافت.

همه نمادهایی که در روزهای گذشته شاخص‌ساز بودند امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس راداشتند که نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی‌مس، گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پارس و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم اوضاع امروز نامناسب بود و شاخص کل با کاهش 672 واحد به رقم 25 هزار و 805 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 393 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 490 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 7.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 297 هزار فقره معامله و به ارزش 248 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته لازم به یادآوری است مطابق روال دوشنبه‌ها امروز عملیات بازار باز در شبکه بانکی انجام شد که طی آن 2.6 میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب 340 معامله و به ارزش 242 هزار میلیارد تومان بین شبکه بانکی معامله شد که ارقام آن در فرابورس درج می‌شود.

امروز نمادهای آریا ساسول، مالی سپهر صادرات، سنگ‌آهن گوهرزمین، ایران خودرو دیزل، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان و بیمه پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس 2.54 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 3.53 درصد افت کردند. شاخص بازار اول فرابورس 2.73 درصد افت کرد. شاخص بازار دوم فرابورس 2.45 درصد کاهش یافت.

ارزش دلاری بورس و فرابورس ایران در سال 1400 با توجه به قیمت روز دلار حدود 245 میلیارد دلار بود، اما با ریزش‌های پیاپی طی این سالها ارزش دلاری امروز بورس و فرابورس براساس نرخ روز دلار به 144 میلیارد دلار رسیده است.

بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف و رقابتی معمولا مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد و از این بازار به عنوان سکویی برای تأمین مالی اقتصاد، افزایش پس‌انداز ملی، مشارکت مردم در اقتصاد، شفاف شدن درآمد شرکت‌ها، افزایش درآمد مالیاتی و افزایش استانداردهای مدیریتی در شرکت‌ها استفاده می‌شود. اما در ایران با توجه به اینکه بیش از 80 درصد اقتصاد دراختیار دولت است، گاهی با تصمیمات غیرکارشناسی و زودگذر از جمله تعیین قیمت‌های دستوری برای محصولات شرکت‌های حاضر در بورس، تعیین نرخ خوراک و یا تصمیمات دیگر اقتصادی باعث ریزش بازار و رویگردانی مردم از این بازار شفاف می‌شوند.

بورس اوراق بهادار به عنوان دماسنجی از اقتصاد کشور عمل می‌کند. البته رکود حاکم در کل اقتصاد در شاخص‌های بورس هم نمایان می‌شود. اما بیشترین اثر منفی بر شاخص بورس، تصمیمات غیرکارشناسی برخی مقامات دولتی در زمینه تعیین قیمت و تغییر در نرخ های انرژی و یا خوراک، همچنین محدودیت برق برای صنایع بورسی به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، شرکت ها در صورتی می‌توانند به رشد تولید مداوم دست پیدا کنند که علاوه بر تأمین نیاز داخل و ارتقای فناوری، در تولید بتوانند بازار صادراتی هم داشته باشند و شرکت هایی که حداقل 20 درصد از تولید خود را با هدف صادرات انجام دهند می‌توانند تولید پایدار داشته باشند. یکی از راه‌های عملی برای مهار تورم، افزایش و رشد مداوم تولید در بازار واقعی و در شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که متأسفانه نداشتن ثبات قوانین و دخالت‌های برخی مقامات در زمینه تولید به این مسئله لطمه وارد می‌کند. حمایت از تولید و مهار تورم باید در عمل اجرا شود و تنها با شعار دادن کاری از پیش نمی‌رود.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top