تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/04/28 - 07:10
کد خبر: 476373

حکایت این روزهای فوتبال ایران؛

قسم روباه را باور کنیم یا دم خروس را؟

قسم روباه را باور کنیم یا دم خروس را؟

آنچه که در فوتبال ایران بسیار آزار دهنده است، قراردادهای محرمانه و غیرشفاف است که مانع از انتشار آن می‌شوند. نکته عجیب محرمانه بودن قراردادها، عدم شفافیت درباره بودجه‌ای است که از بیت‌‌المال پرداخت می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در فوتبال ایران برخلاف فوتبال حرفه‌ای جهان، معمولا قرارداد بازیکنان منتشر نمی‌شود و به صورت محرمانه در بین باشگاه و بازیکن امضا می‌شود. باشگاه‌های جهان در اختیار بخش‌های خصوصی فعالیت می‌کنند و منبع درآمد این باشگاه‌ها هرگز از جیب بیت‌المال و دولت تامین نمی‌شود. در صورتی که باشگاه منبع درآمد پرسپولیس و استقلال ازبیت‌المال است. این چرخه همچنان در فوتبال ایران است و حتی صدای اهالی فوتبال را نیز درآورده است.

تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها فوتبال را ارزان نکرده بلکه گران هم کرد. چراکه با ابزاری به نام " آپشن " به راحتی سقف قراردادها سوراخ می شود. قراردادهای بی ضابطه ای که ، عملا فوتبال ایران را گران کرد اما باکیفیت نه!

در دنیای حرفه ای فوتبال، باشگاه‌ها باید متناسب با نیاز و بودجه خود اقدام به خرید بازیکن کنند و رقم قرارداد با آپشن بازیکن منتشر شود. اما در لیگ ایران آیا ارزش‌گذاری بازیکنان رعایت می‌شود؟ به‌عنوان مثال، به بیرانواند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی برای پیوستن به استقلال داده می‌شود و در آستانه پیوستن به استقلال، در نهایت با پرسپولیس با رقم ۱۴ میلیاردی به توافق می‌رسد! آپشن قرارداد این بازیکن چقدر می‌تواند باشد که پیشنهاد ۹۵ میلیاردی را رد کند؟!

شاید باورش سخت باشد ولی واقعیت این است در روزهایی که انتقادات به سمت رقم قرارداد نجومی گلر پرسپولیس بود، سیدحسین حسینی در لیگ بیست و دوم گران تر از علیرضا بیرانوند شد.

قرارداد پایه سیدحسین حسینی با استقلال ۱۲ میلیارد تومان (سقف قرارداد استقلال) است ولی مدیران برای افزایش رقم قرارداد کاپیتان آبی ها، ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای او آپشن در نظر گرفته اند! به این ترتیب در مجموع قرارداد سیدحسین حسینی به ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می رسد، آن هم در حالی که قرارداد علیرضا بیرانوند در صورت وصول تمام آپشن ها به ۲۲ میلیارد تومان هم نمی رسید!

بیشتر بخوانید:رقم قرارداد بازیکنان استقلال لو رفت +عکس

چندی پیش نیز مهدی رحمتی سرمربی نساجی در واکنش به قانون سقف قرارداد گفت: «یک زمانی قرارداد من هم ۱ میلیارد بود اما ۳۵۰ میلیون اعلام کردیم!».

قراردادهای نامرئی پدیده لیگ برتر فوتبال ایران
بدتر از بودجه‌های بیت المال که هرساله به حساب باشگاه‌ها واریز می‌شود، موضوع قراردادهایی بدون کارشناسی شده است. این قراردادها به صورت محرمانه بسته می‌شوند و به جز باشگاه و بازیکن کسی از رقم قراداد و آپشن‌های این قرارداد اطلاعی پیدا نمی‌کند. آنچه که در فوتبال ایران بسیار آزار دهنده است، همین قراردادهای محرمانه و غیرشفاف است که مانع از انتشار آن می‌شوند. نکته عجیب محرمانه بودن قراردادها، عدم شفافیت درباره بودجه‌ای است که از بیت‌‌المال پرداخت می‌شود. یعنی مردم از شفافیت باشگاه‌ها بی‌اطلاع هستند در حالی که این پول‌ها از جیب آنها پرداخت شده است و عملا هیچ شخصی یا نهادی هم نسبت به این بودجه و نظارت بر آن، پاسخگو نیست.

گم‌شدن یا پنهان کردن تمام قراردادها در باشگاه استقلال!

پس از پایان دیدار دوستانه استقلال و پیکان، جواد نکونام در جمع خبرنگاران از نبود قراردادش در باشگاه استقلال خبر داد.  اما حجت کریمی، در خصوص مساله گم شدن قرارداد جواد نکونام و این شایعه که گفته می‌شود او قرارداد را با خودش برده، اظهار داشت: "قرارداد در باشگاه است. پرینت بگیرند. مشکلی که ندارد! اصل قرارداد دست من نیست. نزد خودشان است و شیطنت می‌کنند. وی افزود: حرف دیگری ندارند بگویند و به زودی جواب همه را می‌دهم. قرارداد در باشگاه موجود است. اگر می‌خواهند پرینت بگیرند و مدیر جدید امضا کند."

‌هنوز از اظهار نظر جدی کریمی چندی نگذشت بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی  در برنامه زنده تلویزیونی گفت: "ما باشگاه استقلال را شخم زدیم، اصلا قرارداد آنجا پیدا نمی‌شود چون در دوره مدیریت قبل آنها را به خانه‌شان برده‌اند. حجت کریمی و امیری چطور به یکباره رفتند؟! نرم‌افزار مالی باشگاه استقلال عوض شده؛ اصلا مالی باشگاه باید بیاید بگوید چه چیزی را تحویل گرفته است.  قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس باید همراه آپشن‌ها اعلام شود. به تاج نامه زدم تا قرارداد بازیکنان سایر تیم‌ها هم اعلام شود."

اینطورکه مشخص است پس از بی تدبیری باشگاه آبی پوشان در پرداخت بزرگ‌ترین بدهی تاریخ باشگاه به سرمربی ایتالیایی، حالا با رویکرد جدیدی از سمت مدیریت باشگاه های به اصطلاح فرهنگی ورزشی فوتبال در حیف و میل کردن بیت المال مواجهیم!

آورده بازیکنان فوتبال چیست؟
درشماری از کشورها به دلیل عملکرد حرفه ای و مطلوب، صنعت فوتبال به یک عامل ایجاد تحرک در اقتصاد ملی تبدیل شده که سهم به سزایی در اشتغال و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

با وجود این تفاوت ها، مقایسه میزان دستمزد های بازیکنان داخلی و خارجی که همیشه از توجیهات مسوولان در برابر فشار این انتقادات بوده است کاملا اشتباه است چرا که ورزشکاران آنها در ازای دستمزدهای چند ملیون دلاری بازدهی قابل توجه برای اقتصاد کشورشان دارند و علاوه بر تامین هزینه‌های خود مبلغ قابل توجهی را نیز به عنوان مالیات به دولت می‌پردازند.

بیشتربخوانید: صنعت فوتبال/ پول‌ساز در خارج، پول خوار در ایران!

اما متاسفانه در ایران علاوه بر اینکه رقم قراردادها و موضوع مالیات در هاله ای از ابهام است با پدیده ای به نام همه چیز دانی برخی فوتبالیست ها نیز روبه رو هستیم. در ادامه به برخی از دست آوردهای اخیر برخی اهالی فوتبال که روزگاری جیره بگیر بیت المال بودند را بررسی میکنیم.

علی کریمی یکی از چهره‌هایی بود که نامش در جریان ناآرامی‌های شهریور ۱۴۰۱ بارها شنیده شد. چهره‌ای ورزشی که با وجود برخی اظهارنظرهای نادر، انتظار این حجم از موضع‌گیری از وی نمی‌رفت و همین سبب شد برخی وی را پدیده ناآرامی‌های شهریورماه بنامند و عنوان لیدر معترضان را به وی نسبت دهند.

فوتبال

دعوت وریا غفوری برای آشوب
در حالی که اغتشاشات در حال فروکش کردن می‌باشد سلبریتی‌ها ماموریت یافتن تا دوباره هیزم آتش اغتشاشات شوند! این بار وریا غفوری کاپیتان سابق استقلال و بازیکن این روز‌های فولاد با انتشار توئیتی دعوت به آشوب کرده است.

فوتبال

دروازه‌بان جنجالی استقلال در اغتشاشات!
پرویز برومند دروازه‌بان سابق استقلال حین تخریب اموال عمومی و سنگ‌پرانی به ماموران در اغتشاشات ۱۴۰۱ دستگیر شد.

در پایان شاید بتوان گفت عدم همخوانی بازیکنان تیم ملی ایران با سرود ملی این کشور در بازی با انگلیس در جام جهانی قطر یکی از دست آوردهای خالص و بدون ارزش افزوده در تاریخ فوتبال ایران بود.

گزارش از معصومه احمدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top