تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/04/28 - 08:22
کد خبر: 476454

بورس به کجا می‌رود؟

بورس به کجا می‌رود؟

بازار سرمایه دیروز برخلاف روزهای گذشته صعودی بود. شاخص کل بورس تهران که روز دوشنبه کانال ۲میلیون واحد را از دست داد در پایان معاملات روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۷تیر) با ۴۳هزار و ۱۲۲واحد افزایش (۲.۲درصد افزایش) تا رقم یک‌میلیون و ۹۹۹هزار واحد صعود کرد. همچنین، شاخص کل فرابورس به کانال ۲۶هزار واحد بازگشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عامل اثرگذاری که باعث شد ورق بورس برگردد، صحبت‌های وزیر اقتصاد و امور دارایی و تشکیل جلسه فوق‌العاده نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دیروز اعلام کرد که دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی تصمیم‌گیری می‌کند.

خاندوزی با بیان اینکه باید برای نرخ خوراک فرمولی تعیین شود که متناسب با بازارهای جهانی و داخلی و متغیرهای دیگر تغییر کند، عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که فرمول تعیین نرخ خوراک تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی با درنظر گرفتن قیمت‌های جهانی به‌گونه‌ای تعیین شود که ضمن شناور بودن براساس فرمول نرخ خوراک حداقل ۳یا ۵ساله ثابت باشد.‌

چگونه بورس ۶۰۰هزار واحد سقوط کرد؟

در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال شاخص کل بورس درحالی‌که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بورس روند بازار را مثبت ارزیابی می‌کردند سقوط‌هایی شدید و پیاپی را تجربه کرد به‌طوری که شاخص کل بورس با ۶۰۰هزار واحد کاهش از ارتفاع ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۹۰۰هزار واحدی سقوط کرد. ریزش‌های پیاپی بورس درحالی رخ داده است که این بازار طی سال‌های اخیر از بازارهای موازی خود نیز عقب مانده و هنوز موفق به جبران عقب‌ماندگی خود نشده بود.

گرچه برخی عللی همانند کاهش قیمت دلار و تورم را در وضعیت فعلی بازار سرمایه مؤثر می‌دانند اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که مهم‌ترین دلیل وضعیت فعلی بورس، ‌تصمیم دولت درباره افزایش نرخ گاز صنایع و خوراک پتروشیمی‌هاست که البته انتشار نامه آن پس از ۵۱روز موضوع توزیع رانت ‌ را هم بر سر زبان‌ها انداخت چراکه افزایش نرخ خوراک دقیقا در روزی مصوب شد که بازار سرمایه هم یکباره قرمزپوش شده بود. دولت در سال ۱۴۰۱، سقف قیمت ۵هزار تومانی را برای نرخ خوراک درنظر گرفت.

اما با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۲، طبق بند ۳تبصره ۱۴بودجه، دولت باید ۲۷۵هزار میلیارد تومان از توزیع نرخ خوراک به صنایع، درآمد داشته باشد این درحالی است که با نرخ قبلی یعنی سقف ۵هزار تومانی، دولت برای تامین تکلیف قانونی خود با کسری ۸۰هزار میلیارد تومانی مواجه است.

یعنی دولت باید نرخ خوراک را به ۷هزار تومان افزایش می‌داد. درعین حال افزایش عوارض صادراتی محصولات خام معدنی از دیگر دلایل ریزش بازار سرمایه در مدت اخیر عنوان می‌شود.

نگرش سرمایه‌گذاران منفی است

حسین عبدی تحلیلگر بازار سرمایه ‌ با اشاره به وضعیت نامناسب بورس در روزهای گذشته به همشهری گفت: البته بازار سرمایه دیروز تأثیر صحبت‌های مسئولان را تا حدی منعکس کرد اما همچنان این تأثیر ضعیف است.

وی ادامه داد: با انتشار نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نگرش سرمایه‌گذاران نسبت به بازار منفی شد وسرمایه‌گذاران به فکر این افتادند که دولت با توجه به کسری بودجه‌ به درآمد شرکت‌های پتروشیمی و فلزات اصلی و معدنی و شرکت‌های بزرگ چشم دوخته است.

عبدی گفت: صحبت‌های متناقض چه از سمت دولت، چه از سمت مسئولان سازمان بورس و چه از سوی وزارت صمت تأثیرات بدی بر بازار سرمایه می‌گذارد و تا زمانی که این صحبت‌ها یک‌دست نشود و اثرات ملموس این صحبت‌ها در دستورالعمل‌های بعدی نیاید و صورت‌های مالی شرکت‌ها را منتفع نکند نمی‌شود انتظار رخداد خاصی در بازار سرمایه را داشت.‌

جزئیات نشست کمیسیون اقتصادی با حضور خاندوزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزئیات نشست کمیسیون اقتصادی برای بررسی بازار سرمایه با حضور خاندوزی گفت: در نشست دیروز کمیسیون مقرر شد تا به درخواست وزیر اقتصاد و رئیس‌ کمیسیون اقتصادی، یکی از جلسات سران قوا با دستور کار اتخاذ تصمیماتی برای ساماندهی بازار سرمایه و ثبات‌بخشی به این بازار برگزار شود.

به گزارش تسنیم،مهدی طغیانی افزود: غالب انتقادات به وضعیت فعلی بازار سرمایه درباره عدم‌پیش‌بینی‌پذیری این بازار برای سرمایه‌گذاران بود. به‌ویژه در حوزه نرخ گاز و خوراک پتروشیمی‌ها که گفته شد در بسیاری از کشورها یک فرمول ثابتی را برای مدت نسبتاً طولانی تعیین می‌کنند و اینطور نیست که مدام شاهد تغییر در نرخ‌ها و فرمول قیمت‌گذاری‌ها در حوزه نرخ خوراک باشند.

ولی متأسفانه در کشور ما این نرخ‌ها مرتب در حال تغییر است. وی ادامه داد: البته در مورد فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک بحث نماینده‌ شرکت‌ها قبول نداشتن این فرمول نبود صحبت این بود که نرخ میانگین درنظر گرفته شده برای قیمت گاز نباید نرخ هاب اروپا باشد و برای نوسانات فرمول،  بایدسقفی برای این نوسانات درنظر گرفته شود که شرکت‌ها بتوانند پیش‌بینی‌پذیری خود را حفظ کنند.

طغیانی عنوان کرد: تأکید کمیسیون اقتصادی بر این بود که باید در حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نیز انسجام در دولت وجود داشته باشد. بازار سرمایه از این نظر مهم است که ما در حوزه سرمایه‌گذاری اگر می‌خواهیم از بانک‌ها فاصله بگیریم، بازار سرمایه حتما باید بتواند عرضه اولیه را پشتیبانی کند. لذا دولت باید به بازار سرمایه به شکل یک مولفه مهم در حوزه تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری نگاه کند.‌

منبع: روزنامه همشهری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top