تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/02 - 03:10
کد خبر: 476889

آمریکا: تحویل اف-۱۶ به اوکراین چند ماه طول می‌کشد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روند تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین «چندین ماه» به طول خواهد انجامید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با گفتن اینکه اوکراین جنگنده‌های اف-16 را از واشنگتن دریافت خواهد کرد، تخمین زد روند تحویل این جنگنده‌ها به کی‌یف که شامل ارائه آموزش و نگهداری است «چند ماه» طول می‌کشد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ادعا کرده بود، جنگنده‌های اف-16 تا پایان سال جاری میلادی تحویل اوکراین داده می‌شوند.

آنتونی بلینکن در مصاحبه‌ با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در روز یکشنبه گفت: «اگر همین فردا تصمیم گرفته شود که جنگنده‌های اف-16 تحویل اوکراین داده شوند، ماه ها و ماه ها طول خواهد کشید تا این جنگنده‌ها توسط اوکراین عملیاتی شوند.»

ژنرال «داگلاس سیمز»، مدیر عملیات‌های ستاد مشترک پنتاگون در اوایل ماه ژوئیه گفت‌، با توجه به این که روسیه همچنان از توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه پدافند هوایی بهره مند است، شرایط میدان جنگ در اوکراین برای اینکه به این کشور جنگنده های اف-16 داده شود «ایده آل» نیست.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022 ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان در اظهاراتش باز هم درخواست برای دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتر از سوی متحدانش را تکرار می‌کند. در ماه‌های اخیر زلنسکی به حامیان کشورش برای آنکه به اوکراین جنگنده بفرستند فشار وارد کرده است. روسیه مکررا به غربی ها نسبت به ادامه این جریان تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در صحبت درباره ضد حمله ارتش اوکراین که مدتها بر سر آن رجزخوانی می‌کرد گفت، واشنگتن برآورد می‌کند که این ضدحمله در هفته‌های آینده به هدف نهایی خود نخواهد رسید و ممکن است چندین ماه دیگر به طول بینجامد.

بلیکن ادعا کرد: «ما هنوز تقریبا در روزهای اولیه ضد حمله اوکراین قرار داریم. این ضدحمله دشوار بوده و قرار نیست در عرض یک یا دو هفته آینده به پایان برسد. فکر می‌کنم ما برای آن بازه زمانی چند ماهه را در نظر می‌گیریم.»

اوکراین ضدحمله خود را بعد از تبلیغ و رجزخوانی و همچنین تاخیر فراوان در اوایل ماه ژوئن به اجرا در آورد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سربازان ارتش اوکراین هر چند به تلاش برای پیشروی در حوزه جنوب دونتسک، باخموت و زاپروژیا ادامه می‌دهند اما تلاشهای آنها تا کنون به شکست انجامیده است. در هفته‌های اخیر چندین رسانه غربی به نتایج ضعیف ضد حمله اوکراین اذعان کرده‌اند. «ولودیمیر زلنسکی» نیز اخیرا ادعا کرد، پیشرفت این ضد حمله «آهسته تر از حد مطلوب بوده است.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه گفت، اوکراین از زمان شروع این ضدحمله بالغ بر 26000 سرباز خود را از دست داده است.

آنتونی بلیکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادعا کرد، آمریکا تحریم‌های خود علیه رهبران نظامی چین را مانع حفظ ارتباط بین وزارتخانه‌های دفاع و ارتشهای دو کشور نمی‌داند و معتقد است که تصمیم پکن برای آنکه وارد چنین ارتباطی نشود یک «تصمیم سیاسی» است.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن ماه ژوئن گذشته با تاکید بر اینکه پکن هرگز ارتباط با آمریکا را رد نکرده، تاکید کرد، واشنگتن باید به منظور احیای روابط ارتشهای دو کشور تحریم‌های یکجانبه خود علیه چین را لغو کند.

بلینکن مدعی شد: «این تحریم‌ها جلوی تعامل وزیر دفاع چین یا تعامل ما با او را نمی‌گیرند. تصمیم‌ چین درباره این که او تعامل کند یا نکند یک تصمیم سیاسی است.»

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد، واشنگتن به پکن «موکدا تصریح کرده» حفظ ارتباط دوجانبه ارتشهای دو کشور مبتنی بر این «مسئولیت» است که از محاسبات غلط و ادراکات اشتباه اجتناب شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top