تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/09 - 04:45
کد خبر: 477446

تلاش برای ورود محصولات غذایی به بازارهای جهانی را ادامه می‌دهم

تلاش برای ورود محصولات غذایی به بازارهای جهانی را ادامه می‌دهم

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به تلاش برای تسهیل ورود محصولات غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی ادامه خواهم داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» گفت که پس از تعلیق توافق غلات تلاش ها برای تسهیل دسترسی به بازارهای مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین را متوقف نخواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد بدون اشاره به خلف وعده این نهاد در قبال مسکو در توافق غلات دریای سیاه، گفت: از تصمیم روسیه برای پایان دادن به اجرای طرح دریایی دریای سیاه عمیقا متاسفم و عمیقاً از اینکه پیشنهادهای من مورد توجه قرار نگرفتند، ناامید هستم.

وی ادعا کرد که ظرف ۱۲ ماه، توافق غلات امکان خروج تقریبا ۳۳ میلیون تن مواد غذایی از بنادر دریای سیاه اوکراین را به سوی ۴۵ کشور در بیش از هزار کشتی فراهم کرد.

«آنتونیو گوترش» در ادامه افزود: تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل در مورد صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه از رشد حجم محصولات کشاورزی روسیه در بازارهای جهانی حمایت می کند.

به گفته وی، محرومیت بازارهای کشاورزی از میلیون ها تُن غلات منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

گوترش مدعی شد که به نظر وی «همه به ویژه کشورهای در حال توسعه و اقشار آسیب پذیر مردم هزینه این موضوع را پرداخت خواهند کرد»!

گوترش ادعا کرد: حتی اگر چیزی وجود نداشته باشد که مرا نسبت به پایان درگیری خوش‌ بین کند، ما به کمک خود ادامه خواهیم داد و بسترهایی را برای گفتگو ارائه می‌ کنیم تا رنج انسانی را به حداقل برسانیم!

وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که سازمان ملل باید برای عادی‌ سازی روند صادرات محصولات کشاورزی این کشور وارد عمل شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سازمان ملل ۹۰ روز فرصت دارد تا روند صادرات محصولات کشاورزی روسیه را پس از تعلیق توافق صادرات غلات، به حالت عادی برگرداند.

روسیه به تازگی اعلام کرد که به دلیل تامین نشدن خواسته های این کشور در خصوص صادرات محصولات کشاورزی خود، از توافق صادرات غلات با اوکراین خارج می شود.

ابتکار غلات بخشی جدایی ناپذیر از توافقنامه ای است که با روسیه منعقد شده بود. تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت ۳ سال طراحی شده است شامل رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه نیز بود.

همچنین، قرار بود براساس این توافقنامه اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک و تعدادی اقدامات دیگر نیز برای روسیه انجام شود. اما همانطور که مسکو اعلام کرده است، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top