تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/05/10 - 11:32
کد خبر: 477602

ادعای رژیم صهیونیستی: به توافق با عربستان نزدیک شده‌ایم

 ادعای رژیم صهیونیستی: به توافق با عربستان نزدیک شده‌ایم

وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی مدعی پیشرفت در گفت‌وگوهای بین تل‌آویو و ریاض برای عادی‌سازی، براساس منافع آشکار آمریکا در این موضوع شد و حصول توافق را نزدیک خواند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «الی کوهن» وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی با ادعای نزدیک بودن توافق تل‌آویو و ریاض برای عادی‌سازی روابط، گفت که منافع آشکاری برای آمریکا در انعقاد چنین توافقی وجود دارد و واشنگتن به دنبال انعقاد آن است.

طبق گزارش شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴»، وزیر امورخارجه تل‌آویو، عصر روز گذشته (دوشنبه، ۳۱جولای) در گفت‌وگو با شبکه۱۲ این رژیم، مدعی پیشرفت در تماس‌ها بین ایالات متحده و عربستان سعودی برای انعقاد یک توافق امنیتی شامل عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو، شد.

کوهن در این مصاحبه اذعان کرد: «اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح با عربستان سعودی نزدیک شده است. چشم انداز زمانی پیش‌ِروی ما تا مارس سال آینده است، زمانی که ایالات متحده به یک رقابت انتخاباتی نزدیک خواهد شد. نفع آشکاری برای آمریکا در انعقاد این توافق وجود دارد؛ نزدیکی روابط ایران و عربستان یک نمایش است».

او در ادامه این گفت‌وگوی مطبوعاتی از پاسخ به سوالی درباره احتمال موافقت رژیم صهیونیستی به درخواست‌های عربستان سعودی که شامل موافقت با پیشرفت در انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، توقف روند شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و پیشبرد مذاکرات با فلسطینی‌هاست، طفره رفت و هیچ جوابی به سوالات مشابه نداد.

وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی ادامه داد: هم‌اکنون وارد مذاکره شدن با طرف فلسطینی کار درستی نیست؛ مسئله فلسطین مانعی برای صلح نیست که ما در پیمان آبراهام آن را ثابت کردیم.

این  ادعای کوهن در حالی مطرح می‌شود که «توماس فریدمن» روزنامه‌نگار آمریکایی با  انتشار گزارشی در «نیویورک تایمز» فاش کرده بود که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی پیشبرد توافقنامه امنیتی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است و این توافقنامه شامل عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان است؛ بایدن مشروط به «امتیازات اسرائیل به فلسطینی‌ها» چنین توافقی را پیش خواهد برد؛ توافقی که امکان راه‌حل دو کشوری را همچنان روی میز نگه می‌دارد.

 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته بود: «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا و بن سلمان درباره مسیر احتمالی عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفت‌وگو کرده‌اند. ایالات متحده در تلاش است تا ریاض را متقاعد کند که به جنگ در یمن پایان دهد، در عین حال مقامات کاخ‌سفید سعی دارند بر ریاض، برای تغییر قیمت جهانی نفت فشار بیاورند.

آسوشیتدپرس در نتایجه‌گیری خود از تلاش‌های واشنگتن گفته بود: البته این تلاش‌ها تاکنون به موفقیت خاصی منجر نشده‌اند؛ سعودی‌ها در زمانی که رژیم اسرائیل، توسط راست‌گراترین کابینه تاریخ خود رهبری می‌شود و تنش‌ها با فلسطینی‌ها در حال افزایش است، نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بی‌میل هستند.

شبکه آی24 در گزارش دیگری اعلام کرده بود که مقامات اسرائیلی فاش کرده‌اند که پادشاه عربستان شخصاً به این گفت‌وگوها ورود کرده و تعیین وضعیت فلسطین را شرط هرگونه توافق قرار داده است.

این رسانه صهیونیست مدعی شده بود: در حالی که ریاض در گذشته لزوما خواستار اقدام واضح اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها نبود، ملک سلمان که به طور کلی کنترل کشور را به ولی‌عهد محمد بن سلمان واگذار کرده است، اخیرا در بحث‌ها درباره یک توافق احتمالی مداخله کرده تا اطمینان حاصل کند که این موضوع گنجانده شود».

بعد از انتشار این اخبار و گزارش‌ها، «یولی ادلشتاین»، رئیس کمیته امور خارجی کنست و عضو ارشد حزب لیکود در خصوص احتمال عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو تصریح کرد: فکر می‌کنم خیلی زود است دربارهٔ توافقی در دست انجام حرف بزنیم.

«باراک راوید»، تحلیلگر صهیونیست هم در این باره اذعان کرد: فکر می‌کنم اتفاقات داخلی اسرائیل در ماه‌های اخیر، احتمال انعقاد توافق با عربستان سعودی را در آینده نزدیک کاهش می‌دهد.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top