تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/11 - 15:13
کد خبر: 477773

اقدامات لازم در زمان گرمازدگی

اقدامات لازم در زمان گرمازدگی

پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در گرمترین روزهای سال قرار داریم از تدابیر طب ایرانی در خصوص پیشگیری و رفع گرمازدگی گفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهشید چایچی، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در گرم‌ترین روزهای سال قرار داریم و ممکن است افراد دچار گرمازدگی شوند تأکید کرد: بهتر است تا جای ممکن کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص در ساعات اوج گرما از منزل بیرون نیایند و در صورت ضرورت از وسایل نقلیه دارای تهویه مناسب و کلاه نقاب دار استفاده نمایند و سعی کنند بیشتر از محل‌های سایه تردد کنند.

وی با اشاره به برخی علائم گرمازدگی همچون ضعف شدید و خستگی، سردرد، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی، بالا رفتن دمای بدن، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب و... گفت: شایع‌ترین علائم گرمازدگی سردرد است که گاهی با تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و گاهی با حالت تهوع و سنگینی سر همراه می‌شود و حتی ممکن است در اثر کم آبی شدید دچار اختلال حواس شود.

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث آسیب به سایر اندام‌های بدن شود و شایع‌ترین علامت آن سردرد است که گاهی با تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و گاهی نیز با حالت تهوع و سنگینی سر همراه است.

چایچی تأکید کرد: در این حالت از گرفتن دوش آب خیلی سرد به دلیل ایجاد شوک ناگهانی و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر خودداری کنید. همچنین از نوشیدن مایعات بسیار سرد پرهیز کنید، فرد گرمازده بایستی در فضای سرد قرار گیرد تا به تدریج و آهسته بدن خود را خنک کند و کم کم مایعات خنک بنوشد تا دچار معده درد نشود.

وی افزود: در برخورد با فرد گرمازده پاهای او را بالاتر از سطح بدن قرار داده و لباس‌های او را کم کنید. ماساژ دادن گونه‌ها، پیشانی و پشت گوش‌ها با روغن بنفشه بادام نیز به پیشگیری و رفع گرمازدگی کمک می‌کند. همچنین اسپری کردن گلاب بر سر و صورت و جلوی گردن یا گذاشتن پارچه آغشته به گلاب بر روی سر در رفع گرمازدگی مؤثر است.

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: در گرمای شدید و در حالت گرمازدگی می‌توان از دوغ و شربت‌های گلاب، سکنجبین، بیدمشک، با افزودن مقداری گلاب، خاکشیر، تخم شربتی، تخم خرفه و آب لیمو ترش تازه استفاده کرد. همچنین می‌توان سکنجبین را با تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنیم؛ البته خانم‌های باردار در مصرف تخم‌های لعاب دار احتیاط کنند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه در فصل گرما نباید از خوراکی‌های سنگین و خیلی چرب و شیرین استفاده کنیم، اظهار کرد: بهتر است در این فصل بیشتر از سوپ‌ها و غذاهای آبکی استفاده کنیم.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top