تاریخ انتشار: جمعه 1402/05/13 - 07:10
کد خبر: 477857

اردوگاه «بلاطه» یک جنین دیگر در عمق کرانه باختری

اردوگاه «بلاطه» یک جنین دیگر در عمق کرانه باختری

اردوگاه بلاطه در شمال کرانه باختری به تدریج به یک نقطه دیگر برای تجمع نیروهای مقاومت تبدیل می‌شود، موضوعی که به شدت موجب نگرانی رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، کرانه باختری رود اردن به خصوص در یک سال اخیر هیچ شباهتی به کرانه باختری سال‌های گذشته ندارد، حتی متفاوت‌تر از انتفاضه اول و دوم؛ به گونه‌ای که شاهد استفاده گسترده از سلاح‌ گرم علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست‌ و ظهور گروههای مقاومت مسلحانه با اسامی و عناوین مختلف هستیم.

سرآمد مقاومت مسلحانه در کرانه باختری را باید اردوگاه «جنین» در شمال این منطقه دانست، اردوگاهی که نظامیان صهیونیست با ترس و واهمه وارد آن می‌شوند؛ گردان جنین نیز با عضوگیری از جوانان این اردوگاه تأثیر مهمی در تغییر فضای کرانه باختری به سمت مقاومت مسلحانه گذاشته است.

اما فقط گردان جنین نیست، انواع گروههای مقاومت مسلحانه در دو سال اخیر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. گروه عرین الاسود (بیشه شیرها) در بخش قدیمی نابلس (مستقل)، گردان جبع در جنین (وابسته به جهاد اسلامی) گردان عیاش در اردوگاه جنین (وابسته به حماس)، گردان‌های شهداء الاقصی در جنین (وابسته به جنبش فتح)، گردان طولکَرم در اردوگاه نورشمس (وابسته به جهاد اسلامی) گردان واکنش سریع طولکرم (وابسته به فتح) گردان «عقبه جبر» در اریحا (وابسته به جهاد اسلامی)، گردان «اردوگاه عقبه جبر» وابسته به جنبش فتح، گردان طوباس در استان طوباس (وابسته به جهاد اسلامی) و گردان بلاطه در اردوگاه بلاطه در نابلس که زیر مجموعه سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی است.


مقامات رژیم اشغالگر اذعان دارند که این روزها بیش از غزه، نگران کرانه باختری هستند

 

با نگاهی به رسانه‌های فلسطینی در ماههای اخیر، متوجه می‌شویم که هم راستا با تعداد خبرهایی که از اردوگاه جنین مخابره می‌شود، اردوگاه بلاطه و درگیری‌های گاه و بیگاه در این اردوگاه نیز به شکل برجسته خود را نشان می‌دهد.

اردوگاه بلاطه، در جنوب شرق شهر نابلس، بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی است که در سال ۱۹۵۰ برپا شد که تحت حمایت آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (اونرا) قرار دارد و در ۲۷ کیلومتری جنوب اردوگاه جنین قرار گرفته و به تدریج در حال تبدیل شدن به کانون مقاومت مسلحانه دیگر در کرانه باختری است.

روزنامه تایمز انگلیس در ۱۶ ژوئن در گزارشی از این اردوگاه نوشت که شرایط اقتصادی و انسانی در بلاطه به شدت وخیم است؛ حدود ۳۳ هزار نفر در مساحتی بالغ بر ۲۵۰ متر مکعب و در نبود ابتدایی‌ترین خدمات ضروری زندگی و نبود بهداشت و فرصت‌های شغلی به سر می‌برند.

در این راستا شامگاه چهارشنبه همزمان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان و نظامیان رژیم صهیونیستی برای بازداشت چند عضو گردان بلاطه و برچیدن مواضع نیروهای این گروه وارد اردوگاه شدند. صبح دیروز نیز در درگیری نظامیان صهیونیستی با جوانان بلاطه، یک جوان فلسطینی از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

چهارشنبه هفته گذشته دهها نفر از اهالی اردوگاه به خیابان‌ها آمده و علیه تشکیلات خودگردان و همکاری نیروهای امنیتی تشکیلات با نهادهای امنیتی اسرائیل شعار دادند.

در یکم خرداد هلال احمر فلسطین از شهادت سه فلسطینی در حمله نظامیان رژیم اشغالگر به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس در کرانه باختری خبر داد. یک هفته قبل از آن در ۲۳ اردیبهشت وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دو جوان فلسطینی در اردوگاه بلاطه، «سائد جهاد شاکر مشه» جوان ۳۲ساله و «عدنان وسیم یوسف الاعرج» جوان ۱۹ ساله به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند.

در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ نیز نظامیان رژیم صهیونیستی در شرق نابلس (شمال کرانه باختری) بخصوص در اردوگاه بلاطه و اطراف آن و منطقه مزار یوسف (علیه السلام) تجمع کردند و بعد از آن درگیری مسلحانه میان آنان و جوانان فلسطینی درگرفت.  در یکم آذر سال گذشته نیروهای گردان بلاطه، در اطراف این اردوگاه چند نظامی صهیونیست را به رگبار بستند که دو نظامی به شدت زخمی شدند.

هشدار محمود عباس

همه این اتفاقات موجب شده است تا یک مقام فلسطینی امروز (۱۲ مرداد) از دستور «محمود عباس» به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان برای حضور بیشتر در اردوگاه بلاطه خبر دهد.

او به روزنامه اسرائیل هیوم گفت که محمود عباس از سازمان امنیت تشکیلات خودگردان خواسته است که اجازه ندهد تا اردوگاه بلاطه نیز همانند اردوگاه جنین شده و به مرکزی برای فعالیت‌های مسلحانه نیروهای مقاومت تبدیل شود.

به گفته این مقام تشکیلات خودگردان، طی هفته‌های گذشته تنش میان نیروهای امنیتی این تشکیلات با افراد مسلح فلسطینی در شمال کرانه باختری افزایش یافته است، به خصوص پس از اینکه نیروهای تشکیلات، چند عضو گروههای مقاومت را در اردوگاه جنین و اطراف آن بازداشت کردند.

به دلیل این بازداشت‌ها بود که جهاد اسلامی فلسطین در نشست رهبران فلسطینی در قاهره که با حضور محمود عباس در ۳۱ جولای برگزار شد، شرکت نکرد و شرط حضور در این نشست را آزادی نیروهای مقاومت اعلام کرده بود.

افزایش تعداد بازداشتی‌ها و گسترش فعالیت نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان که به درخواست رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، در حالی است که به گفته بسیاری از ناظران شرایط کرانه باختری هرگز به سابق باز نخواهد گشت و دیگر تفنگ و نارنجک جای خود را به سنگ نخواهد داد، بلکه باید منتظر ورود تسلیحات پیشرفته‌تر به کرانه باختری باشیم. به خصوص اینکه یورش بی سابقه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در ۱۱ تیر ماه ثابت کرد که مقاومت مسلحانه دیگر مختص این اردوگاه نیست. در جریان این یورش ۱۲ فلسطینی از جمله چهار کودک به شهادت رسیده و یک سرباز اسرائیلی بر اثر شلیک مشکوک خودی به هلاکت رسید. ۱۴۳ فلسطینی دیگر نیز مجروح شدند که وضعیت بیست نفر از آن‌ها وخیم و نزدیک به چهار هزار نفر نیز آواره شدند.

در این راستا «عنان نجیب» کارشناس و تحلیلگر فلسطینی ساکن بیت المقدس درباره تحولات اخیر بعد از جنگ در اردوگاه جنین اظهار داشت: «عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مواجهه با مقاومت شجاعانه جوانان فلسطینی در شهر جنین، در شمال کرانه باختری اشغالی نشان داد که معادلات تغییر کرده است. جنگ اردوگاه جنین یکبار دیگر معنای وحدت گروه‌های مقاومت در میدان نبرد را نشان داد، موضوعی که در مورد وضعیت فلسطین تعیین کننده خواهد بود.»

به گفته او گردان‌های قدس،عرین الاسود، گردان طوباس و گردان جابا این بار از مقاومت در جنین حمایت کردند و محلات قدس هر شب صحنه درگیری است که هدف از آن ایجاد مقاومت مردمی است. او تأکید کرد که رژیم اشغالگر امروز با مرحله جدیدی از تحول مقاومت روبه رو است زیرا فضای بیشتری برای حمله به هر زمان و هر کسی که می‌خواهند وجود ندارد.

گسترش فعالیت‌های گروههای مختلف و متنوع مقاومت که هر کدام کمتر از 100 عضو دارند، شرایطی را به وجود اورده است که به عنوان مثال گردان عیاش در ۱۱ جولای از شلیک راکتی به نام «قسام ۱» به سمت شهرک صهیونیست‌نشین «شاکید» خبر داد که نشان می‌دهد حملات راکتی علیه صهیونیست‌ها دیگر منحصر در غزه نخواهد بود.

به همین دلیل در تاریخ ۲۴ خرداد شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست در نامه‌ای خطاب به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص ناامنی در شمال کرانه باختری هشدار دادند. شبکه کان رژیم صهیونیستی خبر داد که شهرک‌نشینان در این نامه، تاکید کردند که شمال کرانه باختری به غزه دوم تبدیل شده است و ارتش به سختی می‌تواند در این منطقه اقدامی انجام دهد.

در این راستا «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین ماه گذشته در مصاحبه با روزنالمه الوفاق گفت که درخواست مقام معظم رهبری برای مسلح شدن کرانه باختری، تأثیری بالایی در به وجود آمدن شرایط فعلی داشت. به گفته او تأمین سلاح‌ در کرانه باختری یا طریق قاچاق یا حتی خرید از اسرائیلی‌ها صورت می‌گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top