تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/15 - 10:17
کد خبر: 478050

عبور دوباره شاخص بورس از ۲ میلیون واحد

عبور دوباره شاخص بورس از ۲ میلیون واحد

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته تحت ‌تأثیر رشد چند روزه قیمت دلار با ۲درصد افزایش مواجه شد و توانست بار دیگر از مرز ۲میلیون واحد عبور کند؛ با این حال شاخص کل هنوز ۲۵درصد با قله تاریخی خود فاصله دارد و به‌طور دقیق مشخص نیست آیا روند نزولی شاخص که از ۱۷اردیبهشت آغاز شده متوقف شده است یا خیر.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از ۸۵روز نزول، بازار سهام از دوشنبه هفته قبل و درست همزمان با افزایش ۱۳۰۰تومانی قیمت دلار با افزایش مواجه شده است. در این مدت شاخص کل بورس تهران ۶۵هزار واحد معادل ۳.۳درصد افزایش داشته و این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران دیروز توانست با یک صعود پرقدرت معادل ۲درصد رشد و بار دیگر از مرز ۲میلیون واحد عبور کند.

در مبادلات دیروز همچنین سهامداران خرد ۲۵۲میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام کردند و نسبت ورود پول حقیقی به ارزش کل معاملات خرد به ۵درصد رسید.

ارزش معاملات خرد نیز در دادوستدهای دیروز ۲۸.۵درصد رشد کرد و به ۵هزارو۱۶۸میلیاردتومان رسید.

این آمارها نشان می‌دهد از فشار فروش سهام و نزول‌های سنگین شاخص در هفته‌های گذشته که در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بوده، کاسته شده است. با وجود این، میزان رشد شاخص کل بورس تهران هنوز ۲۵درصد پایین‌تر از قله تاریخی خود است که در ۱۷اردیبهشت امسال ثبت شد و شاخص توانست تا محدوده ۲میلیون و ۵۵۰هزار واحد پیشروی کند.

رشد زیر سایه تردید

با وجود رشد ۳.۳درصدی شاخص بورس از دوشنبه هفته قبل تاکنون آمارها نشان می‌دهد هنوز به‌طور قطع نمی‌توان گفت روند نزولی شاخص بورس که از ۱۷اردیبهشت آغاز شده، متوقف شده است یا نه. طبق اطلاعات موجود با وجود آنکه ارزش کل معاملات خرد در مبادلات دیروز با رشد مواجه شده اما این نماگر که یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سرمایه است فاصله زیادی با زمانی دارد که هنوز نزول بورس شروع نشده بود.

طبق این اطلاعات یک روز قبل از آغاز نزول بورس در ۱۶اردیبهشت‌ماه، ارزش کل معاملات خرد به ۲۳هزار میلیارد تومان رسیده بود که مقایسه ارقام فعلی با دوره رونق بورس نشان می‌دهد ارزش کنونی معاملات، یک چهارم دوره رونق بازار سهام است.

اطلاعات تکمیلی‌تر نیز نشان می‌دهد از زمان آغاز نزول بورس تاکنون بیش از ۵هزار میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران خرد راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است.

این ارقام نشان می‌دهد سهامداران به‌دلیل اتفاق‌های رخ داده در زمان نزول بورس هنوز برای سرمایه‌گذار مجدد در بورس تردید دارند. با همه اینها ۲عامل می‌توانند زمینه‌های رشد شاخص بورس را در آینده فراهم کنند؛ عامل اول رشد درآمد شرکت‌های بورس و عامل دوم رشد قیمت دلار است.

سناریوهای پیش‌روی شاخص

به زعم کارشناسان با توجه به افزایش نرخ گاز و سوخت صنایع و همچنین افزایش عوارض صادراتی شرکت‌های فلزی بورس چندان نمی‌توان به افزایش سودآوری شرکت‌های بورس در فصل‌های بعدی امیدوار بود و همین حالا هم جمع کل سود شرکت‌های بورس نسبت به دوره مشابه سال قبل ارقام کمتری را نشان می‌دهد.

سال قبل در همین دوره جمع کل سود خالص شرکت‌های بورس ۹۰۰هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در حال حاضر به ۸۶۳هزار میلیاردتومان رسیده است. آمارهای تکمیلی‌تر همچنین از کاهش حاشیه سود برخی شرکت‌های بزرگ بورس حکایت دارد که اثرگذاری زیادی بر بازار سهام دارند.

بر همین اساس، تحلیلگران چندان روی عامل اول یعنی افزایش سودآوری شرکت‌های بورس در فصول بعدی به‌عنوان یک عامل بنیادی حساب باز نمی‌کنند.

با وجود آنکه چشم‌اندازهای بنیادی برای تداوم رشد شاخص بورس چندان روشن نیست، به‌زعم تحلیلگران چنانچه قیمت دلار با رشد مواجه شود شاخص کل بورس تهران نیز می‌تواند بر بستر رشد قیمت دلار با افزایش مواجه شود.

سوابق آماری نشان می‌دهد بین نوسان‌های شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و نوسان‌های بازار ارز، شاخص بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با این همه و با وجود رشد ۱۳۰۰تومانی قیمت دلار در هفته گذشته نمودارها نشان می‌دهد در ۳‌ماه گذشته قیمت دلار در محدوده ۵۰هزار تومان در نوسان بوده و پیش‌بینی در مورد نوسان‌های بازار ارز برای کارشناسان دشوار شده است.

فارغ از این دو عامل یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها ذهن فعالان بازار سرمایه را مشغول کرده افزایش نرخ بهره است؛ برخی تحلیلگران اعتقاد دارند نرخ بهره در آینده افزایش خواهد یافت و چنانچه نرخ بهره افزایش یابد همه سناریوهای رشد شاخص بورس منتفی خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top