تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/16 - 12:49
کد خبر: 478208

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی

بدون شک دانستن روش مطالعه زیست رتبه های برتر از مهم ترین قدم ها برای شروع مطالعه این درس است. همان طور که می دانید زیست شناسی یکی از دروس تخصصی مهم برای داوطلبان کنکور تجربی است. این درس اهمیت زیادی دارد و می تواند رتبه نهایی و رشته داوطلبان را مشخص کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بدون شک دانستن روش مطالعه زیست رتبه های برتر از مهم ترین قدم ها برای شروع مطالعه این درس است. همان طور که می دانید زیست شناسی یکی از دروس تخصصی مهم برای داوطلبان کنکور تجربی است. این درس اهمیت زیادی دارد و می تواند رتبه نهایی و رشته داوطلبان را مشخص کند.

از آن جایی که زیست شناسی کنکور یکی از دروس ترسناک و دشوار است، بسیاری از داوطلبان در خواندن و مرور این درس مشکل دارند. روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور بدون شک برای هر داوطلبی متفاوت است اما لازم است بدانید که همه رتبه های برتر از یک اصول خاص پیروی می کردند.

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی

همان طور که می دانید زیست شناسی درسی کتاب محور می باشد و بهترین منبع مطالعه آن علاوه بر درسنامه های کتاب کمک درسی، خود کتاب اصلی است. اما باید به این نکه هم توجه داشت که سوالاتی که در این درس چه در آزمون ها و چه در کنکور مطرح می شود را نمی توان با خواندن کتاب های درسی پاسخ داد و تست زدن یکی از مهم ترین بخش های فرایند موفقیت در زیست کنکور است. در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات هنگام مطالعه زیست شناسی برای کنکور می پردازیم.

اهمیت زیست شناسی در کنکور

زیست شناسی در کنکور 50 سوال دارد؛ اگر شما به هر تست در این آزمون پاسخ صحیح دهید، می توانید 2 درصد را کسب کنید. در رابطه با زمان پاسخگویی به سوالات هم باید بگوییم هر داوطلب 48 ثانیه زمان برای پاسخگویی به سوالات دارد که در مجموع 50 دقیقه می شود.

شاید بهترین مثال برای اهمیت زیست در کنکور همان است که بالاتر هم گفتیم؛ تاثیر زیست براساس ضریب بالای آن است. درس زیست شناسی باید به صورت حفظی، مفهومی و ترکیبی مطالعه شود. با توجه به بودجه بندی زیست کنکور، بیش تر می توان به تاثیر زیست در کنکور پی برد. تعداد سوالاتی که از هر پایه در کنکور سراسری نگارش شده است متفاوت است اما هر سه پایه اهمیت یکسانی دارند.

اما همان طور که گفتیم، با توجه به ترکیبی بودن درس زیست شناسی، ممکن است سوالی از یکی از پایه ها مطرح شود و جواب ها از بقیه پایه ها و فصل ها باشند. بنابراین مطالعه مفهومی زیست و ترکیبی خواندن درس زیست یکی از عوامل موثر بر افزایش درصد در این درس است.

جالب است بدانید اگر درس زیست را در کنکور 1 درصد کم تر بزنید اما همه دروس اختصاصی دیگر را 5 درصد بیش تر بزنید با هم آن 1 درصد جبران نمی شود. همین ضریب بالای زیست در کنکور باعث می شود تا کسانی که درصد بالایی در زیست دارند از رقبای خود جلوتر باشند و رتبه بهتری کسب کنند.

زیست شناسی برخلاف درس های دیگر کنکور، هرسال سخت تر و سخت می شود و همچنین سبک سوالات نیز به طور کل، هرسال تغییر می کند.

روزی چند ساعت زیست بخوانم؟

اولین نکته ای که در مورد روش مطالعه زیست کنکور باید به آن توجه داشته باشید، کمیت و کیفیت مطالعه برای موفقیت در این درس است. کمیت و کیفیت مطالعه دو بال موفقیت برای درس زیست شناسی در کنکور سراسری هستند. حتی اگر بالاتری کیفیت مطالعه را داشته باشید و از بهترین و جدیدترین روش ها برای مطالعه زیست شناسی کنکور یا امتحان نهایی استفاده کنید، در صورتی که ساعت مطالعه کافی را به این درس دشوار اختصاص ندهید، به احتمال زیاد نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.

توصیه ما این است که در برنامه درسی روزانه خود زیست شناسی را به طور ویژه لحاظ کنید و در هر هفته حداقل 20 الی 30 درصد از کل ساعت مطالعه خود را تنها به زیست شناسی اختصاص دهید. مثلا اگر در هفته 50 ساعت به مطالعه دروس و آمادگی برای کنکور می پردازید، باید حداقل 12 ساعت از این حجم را به درس زیست شناسی اختصاص دهید. البته منظور از مطالعه ترکیبی بین مطالعه درس، تست زنی و مشاهده فیلم های آموزشی است.

همچنین ذکر این نکته هم واجب است که افرادی که در درس زیست شناسی نسبت به سایر دروس ضعیف تر هستند، باید بیش تر از 25 درصد در هر هفته به این درس اختصاص دهند.

در آخر بگوییم که هرچه ساعت مطالعه هفتگی بالاتری داشته باشید، می توانید ساعات بیش تری را به هر درس اختصاص دهید. این ساعت هفتگی تجویز مشخصی ندارد و برای هر فرد با توجه به پایه درسی، سرعت یادگیری، عادات مطالعه و غیره متفاوت است.

5 + 1 روش کلیدی مطالعه زیست کنکور

مفهومی و ترکیبی خواندن

همان طور که بالاتر هم گفتیم، از مهم ترین مسائل در مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور، توجه به این نکته است که زیست شناسی نباید درس حفظی تلفی شود. باید زیست شناسی را به طور کامل درک کنید و یادگیری بهتر زیست شناسی مستلزم ترکیب هر بخش با موضوع دیگر است. علت هم این است که کلیه مسائل این درس به طور زنجیروار به همدیگر مرتبط هستند.

با توجه به این موارد توصیه می کنیم مباحث را به صورت چندبعدی یاد بگیرید چراکه مطالعه مباحث به طور تک بعدی نتیجه خوبی در پاسخ به سوالات نخواهد داشت.

شکل ها را فراموش نکنید

نکته بعدی که حتما باید به خاطر داشته باشید، فراموش نکردن شکل های کتاب درسی است. پس از این که یک دور مطالب را به صورت کلی و عمیق مطالعه کردید، در گام بعدی باید سطر به سطر مطالب کتاب درسی را به دقت بخوانید و زیر نکته های مهم آن بکشید و آن ها را هایلایت کنید.

از آن جایی که تجربه ثابت کرده است که سوالات کنکور به طور مستقیم یا غیر مستقیم از تصویرها و اشکال کتاب اصلی مطرح می شود، لازم است که حتما توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. سعی کنید بین مطالبی که مطالعه کرده اید و شکل ها ارتباط برقرار کنید و مفهوم مشترک آن ها را بیابید.

خلاصه نویسی کنید

تا به الان به احتمال زیاد روش های متنوعی را برای مطالعه زیست شناسی کنکور خوانده اید اما همچنان به دنبال بهترین های آن می گردید؛ ما در این مقاله تنها روش هایی را معرفی می کنیم که رتبه های برتر از آن استفاده می کنند حتی اگر به قول قدیمی ها سنتی باشد! یکی از مهم ترین کارهایی که شما داوطلبان باید در مطالعه زیست کنکور انجام دهید، خلاصه نویسی است.

خلاصه نویسی باید برای هر بخش به صورت دقیق انجام شود، این کار به شما کمک می کند تا مفاهیم هر بخش را به صورت روزانه مطالعه کنند. هر روز خلاصه نویسی های خود را مطالعه کنید و نکته هایی جدیدی را که یاد می گیرید، به صورت روزانه به خلاصه های خود اضافه کنید.

در زمان مطالعه پرسشگر باشید

هنگامی که مشغول مطالعه زیست کنکور هستید هرگز به صرفا خواندن هر مبحث و عبور از آن بسنده نکنید، بلکه سعی کنید ذهن خود را با طرح پرسش های مرتبط فعال نگه دارید و آن را به چالش بکشید. به این ترتیب، مطالبی که خوانده اید بازنگری و بررسی مجدد کرده اید. توصیه می کنیم از هر بخش که مطالعه می کنید سوال طرح کنید و با پاسخ دادن به پرسش ها درک واضحی از آن موضوع برای خود ایجاد کنید.

گاهی ممکن است خودتان قادر به پاسخ دادن به این سوال ها نباشید یا جواب خود را در کتاب هم پیدا نکنید. در این زمان می توانید از منابع کمک درسی یا معلم خود استفاده کنید.

بهترین روش مطالعه درس زیست شناسی

سراغ تست های کنکوری بروید

حل تست های کنکور یکی دیگر از بهترین روش های موفقیت در زیست شناسی کنکور است که رتبه های برتر از آن استفاده می کنند. داوطلبان باید پس از مطالعه هر بخش به سراغ تست های زیست شناسی بروند و نکته های مهم و کلیدی آن سوال ها را یادداشت کنند تا به صورت روزانه بتوانند این نکته ها را مرور و بررسی کنند.

بهترین روش برای حل تست های کنکور تقسیم آن ها به سه سطح آسان، متوسط و سخت است که به شما کمک می کند تا با برنامه ریزی به سوالات پاسخ دهید.

سوالات دشوار و یا حتی متوسط که نمی توانید به آن ها پاسخ دهید را نگه دارید. به سراغ بخش مربوطه بروید و دوباره نکته های مهم را مطالعه کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که به سوال مربوطه تسلط پیدا کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که بیش تر سوالات این درس در کنکور به شکل ترکیبی مطرح می شوند، پس باید مفاهیم را به صورت دقیق مطالعه کنید.

انتخاب بهترین منبع درسی

با توجه به تاثیر درس زیست شناسی در کنکور تجربی، باید از تجربه رتبه های برتر برای برنامه ریزی درست در مطالعه زیست شناسی و انتخاب منبع مناسب درسنامه و تست استفاده کنید. در درجه اول توصیه همه رتبه های برتر در انتخاب بهترین منبع، مطالعه کتاب درسی است اما برای تسلط کافی باید به سراغ منابع کمک درسی تستی بروید.

یکی از کتاب های پرکاربرد که توسط انتشارات مهروماه به چاپ رسیده است، کتاب زیستاگرام مهروماه است. برای تصاویر زیست شناسی کنکور شما نیازمند یک منبع کامل و جامع هستید که علاوه بر ارائه تصاویر و اشکال کتاب های درسی، فراتر از کتاب درسی را مورد بررسی قرار دهد و تمامی نکته های مربوط به تصاویر را به شکلی شیوا ارائه دهد. زیستاگرام مهروماه این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده است! مطالب تصویری زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم به شکل درسنامه ای به همراه نکته های ترکیبی و مفهومی ارائه شده است. علاوه بر این ها از ویژگی های دیگر این کتاب می توان به وجود بانک تست با بیش از 300 سوال به صورت مبحث به مبحث و پایه به پایه اشاره کرد که شامل سوالات تالیفی و کنکور و سوالات برگزیده از آزمون های آزمایشی می شود.

ویژگی های زیستاگرام مهروماه

  • آنالیز تمام تصاویر کتاب های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم
  • بررسی نکات ترکیبی، مفهومی و استنباطی مرتبط با تصاویر کتاب های درسی
  • شامل جدول های مقایسه ای و جمع بندی برای ادراک بیش تر و مفهومی تر تصاویر
  • به همراه نمودارهای درختی برای ارائه بهتر و متنوع تر نکات مربوط به تصاویر مهم
  • گردآوری تست های تصویری از منابع مختلف و طرح تست های تالیفی از تصاویر مهم در قالب آزمون
  • ارائه انیمیشن های آموزشی علمی و جذاب برای تسهیل درک مطالب مبهم مرتبط با تصاویر
  • تحلیل و پاسخ دادن به تست های مصویر محور کنکورهای سراسری چندسال اخیر به سبکی نوین

 

منبع: بانک کتاب دانش لند

 

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top