تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/05/19 - 11:12
کد خبر: 478578

متخصصان ایرانی کار ۶ ساله توتال را در کمتر از ۲ سال انجام دادند

متخصصان ایرانی کار ۶ ساله توتال را در کمتر از ۲ سال انجام دادند

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی اگر به توتال واگذار می‌شد باید شش سال صبر می‌کردیم تا به تولید برسد اما متخصصان ایرانی آن را در مدت ۲۰ ماه یعنی کمتر از دو سال انجام دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از کیهان، محسن خجسته مهر با بیان اینکه ساخت فاز 11 پارس جنوبی از سال 79 مطرح بود، افزود: کار آنچنانی در فاز 11 پارس جنوبی تا قبل از دولت سیزدهم انجام نشده بود. البته ساخت فاز 11 پارس جنوبی اگر به توتال واگذار می‌شد باید شش سال صبر می‌کردیم تا به تولید برسد اما متخصصان ایرانی آن‌ را در مدت 20 ماه یعنی کمتر از دو سال انجام دادند. جابه‌جایی سکوی ۱۲ ابتکاری منحصر به فرد بود. اگر این کار را نمی‌کردیم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی سه سال دیگر طول می‌کشید. با این‌حال برخی کنایه می‌زنند که چرا کار چند ماه زودتر تمام نشد. کاری که متخصصان داخلی در فاز 11 جنوبی انجام دادند به لحاظ مهندسی و مدت زمان در دنیا منحصربه‌فرد است.

او با بیان اینکه پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که 70 درصد تولید گاز ایران از آن‌جاست، ادامه داد: فازهای 14 و 16 پارس جنوبی در اولویت ساخت و تکمیل است. ظرفیت فاز 16 بالغ بر 28 میلیارد متر مکعب است که تصمیم داریم 20 میلیارد متر مکعب از آن گاز تولید کنیم و تا زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید. البته مهم‌ترین پروژه راهبردی ما در تولید گاز، فشارافزایی است.

تولید نفت ایران در آستانه 3/5 میلیون بشکه

مدیرعامل شرکت ملی نفت با ‌اشاره به اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شده است، افزود: روزانه 150 هزار بشکه تا هفته آینده و 100 هزار بشکه تا شهریور به ظرفیت تولید صادراتی نفت کشور اضافه می‌شود و به این ترتیب ایران در تولید نفت خام، آماده ورود به کانال سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز است. این در حالی است که در آغاز کار دولت سیزدهم، تولید نفت کشور دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز بود.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در آغاز کار دولت 87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی دریا مانده بود، افزود: میعانات گازی روی دریا مانده جز ذخایر استراتژیک نبود بلکه نمی‌توانستند بفروشند و سالانه 450 میلیون دلار اجاره کشتی برای آن داده می‌شد اما در این دولت همه آن به فروش رفت و الان به صفر رسیده است.
 
خجسته مهر با بیان اینکه 60 میلیارد دلار قراردادهای نفت و گاز در دستور کار است که به تدریج منعقد می‌شود، ادامه داد: 11 میلیارد دلار قرارداد آی‌پی‌سی داریم. سه میلیارد و 100 میلیون دلار قرارداد تنفیذ می‌شود. هشت میلیارد دلار قرارداد در نیمه دوم سال برای دو میدان مشترک منعقد خواهد شد. به عنوان مثال در بحث نفت نمکی و برخی تجهیزات مشکل داشتیم که الان بر اساس قراردادهای منعقد شده در حال انجام است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top