تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/05/19 - 16:11
کد خبر: 478598

همه چیز درباره خانه‌های پیش‌ساخته گنبدی شکل +کاربرد و مزایای آن

همه چیز درباره خانه‌های پیش‌ساخته گنبدی شکل +کاربرد و مزایای آن

سازه های گنبدی شکل از دیرباز در معماری مردم قرار داشته و به دلایل مختلفی ، سقف خانه ها را به این صورت می ساختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازه های گنبدی شکل از دیرباز در معماری مردم قرار داشته و به دلایل مختلفی ، سقف خانه ها را به این صورت می ساختند.  شاید با گفتن سازه گنبدی شکل، ذهن شما به سمت حرم ها و مساجد یا اماکن مذهبی  برود یا حتی به آب انبار ها و بازار ها فکر کنید. اما در گذشته و بالخصوص در مناطق گرم سیر از این نوع سازه ها و سقف های گنبدی، برای ساخت هر فضایی استفاده می کردند. خانه، مسجد، کاروانسرا و ... . استفاده از این نوع سقف به دلایل مختلفی حائز اهمیت بوده است. یکی از دلایل آن این است که در فصل تابستان که هوا گرم می شود، گرما به سمت بالا حرکت می کند؛ این سقف ها نسبت به سقف های صاف بلندتر هستند و در بالای آنها معمولا حفره ای وجود دارد. همین فرمت سقف باعث خروج هوای گرم از فضای داخلی می شود.

اما در این مقاله هدف صحبت در مورد خانه های گنبدی پیش ساخته است که همچون مابقی خانه های پیش ساخته، طرفداران بسیاری پیدا کرده است و به دلایل بسیاری ، افراد روی به ساخت این مدل از خانه ها آورده اند.

همه چیز درباره خانه‌های پیش‌ساخته گنبدی شکل +کاربرد و مزایای آن

کاربرد خانه گنبدی پیش ساخته:

خانه های پیش ساخته گنبدی به دلیل ظاهر زیبا و جذابی که دارند مورد توجه افراد قرار گرفته اند. . یکی از بیشترین فرم خانه های گنبدی، امروزه به سبک گلخانه ها می باشد. همچنین از فرم های دیگر می توان به خانه های ویلایی پیش ساخته مخصوصا در مناطق گرم کشور اشاره کرد. فرم خاص و جذاب و ترکیب سازه ها با شیشه می تواند بسیار چشم گیر و منحصر بفرد باشد.
از خانه های گنبدی پیش ساخته می توان برای کاربری های دیگری چون کاربری مذهبی همچون ساخت مساجد پیش ساخته، فرهنگی و ... استفاده کرد. محدودیتی در کاربری وجود ندارد.

مزایای خانه های گنبدی پیش ساخته:

  1. سبک و زیبا
  2. راحتی حمل و نصب و جابجایی
  3. ایزوله بودن در برابر سرما و گرما و حرارت
  4. کاهش مصرف انرژی
  5. کم بودن پرتی مصالح
  6. مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی
  7. معماری زیبا و متفاوت و شبیه به گذشته

ویژگی های خانه پیش ساخته گنبدی:

خانه های گنبدی پیش ساخته همچون مابقی سازه های پیش ساخته، دارای ویژگی های مثبت بسیاری هستند. از جمله ویژگی های مثبت این سازه ها می توان به مقاومت بسیار بالای آنها در برابر زلزله اشاره کرد که سبک بودن آنها هم تاثیر مستقیمی در این جریان دارد. همچنین مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما و آتش سوزی دارند. در واقع عایق بسیار خوبی در برابر صوت و حرارت دارند که این موضوع مسبب صرفه جویی در انرژی می شود. هزینه تعمیرات و نگهداری از این سازه ها پایین است و نیازی به تعمیرات پس از چندسال در این سازه ها نیست. و به راحتی به چند قسمت تقسیم شده و جابجا می شوند. 

جنس و متریال سازه گنبدی پیش ساخته:

سازه های گنبدی پیش ساخته با مصالح و متریال های متنوعی قابل ساخت و اجرا هستند. چند نمونه از انواع سازه های پیش ساخته استفاده شده، شامل موارد زیر است: 
سازه های پیش ساخته فلزی
سازه های بتنی
سازه های ال اس اف 
و...
به صورت عمده ساخت خانه های پیش ساخته گنبدی با سازه های بتنی می باشد، اما گلخانه های گنبدی شیشه ای با سازه های فلزی ساخته می شوند.

روش ساخت خانه های گنبدی شکل:

در ابتدا برای ساخت خانه های گنبدی پیش ساخته باید به پلان معماری و سازه آن توجه کرد. ابعاد و فرم پلان و نوع سازه با هم انتخاب می شوند. ابعاد زمین مورد نظر و میزان زیر بنا و جزئیات داخلی چون تعداد خواب ها و سرویس ها و دیگر امکانات با کارفرما مشخص می شود. سپس طراحی بدنی و جانمایی درب ها و پنجره ها انجام می شود. در انتها و پس از تکمیل نقشه های معماری و عمران توسط مهندسین، اقدام به ساخت توسط متخصصین شروع می شود.
قطعات در کارخانه اندازه می شوند و یکی پس از دیگری در جای خود قرار می گیرند و سر هم بندی می شوند. بعد از اتمام سازه، دیواره ها و پوشش های داخلی و خارجی انجام می شوند. در ادامه نصب درب ها و پنجره ها، تزئینات داخلی و خارجی سازه و ....انجام می شود.
در اخر نیز اجرای کف، نصب شیر آلات، سرویس های فرنگی و ایرانی، کلید پریز ها، کابینت ها و کمد ها انجام شده و بعد از آن آماده سکونت و جابجا کردن وسایل مورد نیاز می شود.

مراحل نصب خانه‌های گندی پیش ساخته:

حمل و نصب خانه های پیش ساخته گنبدی، بسیار راحت و آسان است و به سرعت نیز انجام میشود. نصب آن، یکی از نقاط قوت این سازه ها است. این سازه ها عموما نیاز کمتری به مصالح دارند و ساخته شدن آنها در کارگاه ها سبب می شود هزینه های مرتبط با اجرا در محل کاهش یابد.

متراژ خانه گنبدی پیش ساخته:

به طور معمول خانه های گنبدی تقریبا به فرم پلان مربعی ساخته می شوند. عموما محدودیتی در ابعاد پلان وجود ندارد. اگر پلان بیش از اندازه بزرگ شود، می توان از چند سازه گنبدی در کنار هم استفاده کرد. در حالت کلی ابعاد با متراژ زمین و زیربنای مورد نظر کارفرما، کاربری و تعداد فضاهای داخلی مد نظر مالک پروژه ارتباط مستقیم دارد.

سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه های گنبدی پیش ساخته:

سازه های گنبدی به دو دلیل، خود یک سیستم خنک کننده ریز در خود دارند. یکی فرم گنبدی سقف که مسبب شده آفتاب در زمان تابش نور خورشید به همه قسمت های سقف نتابد و بخش هایی از سقف در سایه بماند. و دلیل دیگر بلند بودن سقف های گنبدی در مرکز سازه است که مسبب می شود هوای گرم در آن قسمت مبحوس شود. که اگر حفره ای تعبیه شده باشد از همان قسمت، هوای گرم خارج می شود.
اما برای خنک کردن و گرم کردن می توان از هر سیستمی چون گرمایش از کف، اسپیلت، کولر آبی، بخاری گازی یا نفتی، رادیاتور و پکیج استفاده کرد.

همه چیز درباره خانه‌های پیش‌ساخته گنبدی شکل +کاربرد و مزایای آن

نحوه جابه جایی خانه های پیش ساخته گنبدی:

قطعات سازه های گنبدی پیش ساخته بعد از طراحی و ساخت، به محل پروژه به صورت جداگانه منتقل می شوند. سپس در محل پروژه مابقی اتصالات انجام شده و سازه سر هم می شود. روی این سازه ها ریل هایی مخصوص تعبیه می شوند که وظیفه نگهداری دیوارها را دارند. سازه روی زمین اجرا می شود و به زمین متصل می شود که راحتتر بتواند بار خود را به زمین منتقل کند.

هزینه اجرای خانه پیش ساخته گنبدی:

بهای ساخت هر متر مربع از خانه های پیش ساخته گنبدی، به متریال ها، مصالح، متراژ و ارتفاع آن بستگی دارد . اغلب سازه های پیش ساخته گنبدی از فلز یا بتن ساخته می شوند. گروه صنعتی زیباسازان کردان یکی از مجموعه های موفق در زمینه ساخت خانه های پیش ساخته می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه اجرا و دریافت مشاوره رایگان می توانید با آن ها تماس بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمزمه‌های سقوط تل‌آویو/ معترضان خواستار استعفای نتانیاهو شدند
آیت الله رئیسی به شدت در مقابل فساد حساس بودند و می‌ایستادند
آیا طلسم ۲۰ سال غیبت زنان در هیأت رئیسه مجلس شکسته می‌شود؟
نشست عرصه کارآفرینی زنان با حضور بازرگانان و تولیدکنندگان
هشتم خرداد، عبور نخستین قطار مسافری شیراز-مشهد از محور یزد-اقلید
تداوم اختلافات داخلی در تل آویو درباره توافق با حماس
توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌های پستی در لرستان
رکورد زنی مریم طوسی در کلمبیا
۷۰ سازمان حقوقی خواستار اعلام رسمی قحطی در غزه شدند
اوجی: بازگشت صنعت نفت به جایگاه واقعی از مهم‌ترین مطالبات شهید رئیسی
پیام سرلشکر باقری به سیدحسن نصرالله
تجدید میثاق دانشگاهیان کرمان با سیدالشهدای خدمت
اعلام جزییات انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
واکنش شمسایی به قرعه فوتسال ایران در جام جهانی
وزیر خارجه عمان راهی تهران می‌شود
رایزنی سفیر ایران با وزیر کشور عربستان درباره حج
ردیابی ۲۴ ساعته جریان خون مغز با برچسب سونوگرافی
مریم طوسی در کلمبیا سوم شد و رکورد شکست
وقوع زمین لرزه ۳.۷ رشتری در سیرچ کرمان
قدردانی هیئت دولت از رهبر انقلاب و مردم
نجات ۱۸ نفر از آتش‌سوزی باشگاه ورزشی بانوان در اصفهان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top