تاریخ انتشار: شنبه 1402/05/21 - 08:32
کد خبر: 478681

آفتاب یزد: اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است

آفتاب یزد: اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است

اتحادیه اروپا اگر از درون دست به اصلاحاتی نزند، با توجه به وضعیت بحرانی موجود، قطعا از هم فرو خواهد پاشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این ارزیابی را روزنامه آفتاب یزد از قول علی بیگدلی استاد دانشگاه منتشر کرد. وی گفته است: این که می‌بینید هر از گاهی، انتقاداتی به رویه فعلی اتحادیه اروپایی به گوش می‌رسد به این دلیل است که این اتحادیه از کارکردهای اولیه خود بسیار فاصله گرفته و شاید یکی از دلایلی که انگلستان تصمیم به خروج از اتحادیه گرفت، تزلزل در ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی این اتحادیه بود.

بیگدلی با فاجعه‌آمیز خواندن وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در اتحادیه اروپا می‌گوید: مطمئنم اوکراین نه عضو ناتو خواهد شد نه عضو اتحادیه اروپا اما، فرض را اگر بر فشار آمریکا بر اتحادیه اروپایی مبنی بر پذیرش عضویت اوکراین بگیریم باید گفت این مسئله‌، تیر خلاصی است که قطعاً اتحادیه اروپایی را نابود خواهد کرد. این که فکر کنیم اعضای اتحادیه اروپا در مورد اوکراین در برابر فشار آمریکا، مسامحه خواهند کرد یا دست به عصا خواهند شد قطعا تفکر غلطی است زیرا، همین حالا هم برخی از کشورها از اعطای کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف یا ناراحت هستند یا به نحوی از انحا ‌شانه خالی می‌کنند.

من هم معتقدم کارکردهای فعلی اتحادیه مطلوب نیست. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از قدرتی برابر برخوردار نیستند. هرگز کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان و فرانسه خود را همپایه با کشورهای درجه دو و سه این اتحادیه نمی‌توانند بدانند و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند گزینه «فروپاشی» ناگزیر خواهد بود.

علی بیگدلی با شکست خورده دانستن سیاست‌های چپ در آمریکا و اروپا اظهار داشت: به زودی شاهد قدرت گرفتن راست‌های افراطی در آلمان، فرانسه و حتی آمریکا خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً اتحادیه اروپایی با چالش‌های بسیار جدی مواجه خواهد شد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر وخامت اوضاع اقتصادی اعضای اتحادیه اروپا پس از کرونا و بحران اوکراین گفت: بخشی از آشفتگی در نظام بین‌الملل و یا شاید اصلی‌ترین دلیل آشفتگی در نظام بین‌الملل دو دلیل دارد؛ چند دستگی در اتحادیه اروپایی، و اختلافات عمیق مابین آمریکا و اتحادیه اروپا. بر همین اساس باید پذیرفت اگر اتحادیه اروپا بر وضعیت فعلی اصرار داشته باشد به طور قطع تا چند سال آینده دیگر اثری از اتحادیه اروپایی باقی نخواهد ماند، کما این که در حال حاضر هم شاهد شکاف‌های عمیقی بین اعضای این اتحادیه هستیم و روز به روز نیز این شکاف بیشتر خواهد شد. ترس ذاتی اتحادیه اروپایی از روسیه نیز مزید بر علت است و اگر بحران اوکراین بیشتر از این ادامه پیدا کند قطعاً چیزی از این قاره ثروتمند و قدرتمند باقی نخواهد ماند.

وی یادآور می‌شود: «فراموش نکنیم، روسیه در همسایگی اروپا است و اگر نتواند به مطالبات خود در جنگ با اوکراین دست پیدا کند باید منتظر گسترش جنگ در این قاره باشیم که حتماً خوشآیند اروپایی‌ها نیست و نخواهد بود.»

بیگدلی بخشی از مشکلات فعلی اتحادیه اروپایی را احساس خطری می‌داند که کشورهای قدرتمند این قاره لمس کرده‌اند و آن به خطر افتادن استقلال سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی است که روز به روز بیشتر می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top