تاریخ انتشار: شنبه 1402/05/21 - 11:43
کد خبر: 478723

چگونه یک مشاور مالیاتی شویم؟

چگونه یک مشاور مالیاتی شویم؟

مشاور مالیاتی فردی است که با کسب تجربه و تخصص به‌صورت آکادمیک و تجربی می‌تواند به کسب‌وکارهای مختلف مشاوره مالیاتی بدهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  مشاور مالیاتی فردی است که با کسب تجربه و تخصص به‌صورت آکادمیک و تجربی می‌تواند به کسب‌وکارهای مختلف مشاوره مالیاتی بدهد.

با توجه به این‌که پرداخت مالیات اجباری است و عدم پرداخت آن در موعد مقرر جریمه را به‌دنبال دارد، بسیاری از کسب‌وکارها از مشاوره مالیاتی کمک می‌گیرند. امروزه با تخصصی شدن مشاغل و همچنین سخت‌تر شدن قوانین مالیاتی توسط دولت، وجود یک کارشناس مالیاتی در کسب‌وکارها بیش از پیش احساس می‌شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه مشاور مالیاتی شویم؟

تبدیل‌ شدن به یک مشاور مالیاتی نیازمند ترکیبی از دانش، تجربه و مهارت است. اگر مشاور مالیاتی از دانش و تخصص کافی برخوردار باشد، می‌تواند سرمایه شرکت را حفظ کند. در‌واقع به کمک مشاوره مالیاتی، بخش عظیمی از سرمایه شرکت حفظ شده و صاحبان شرکت مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین نخواهند بود. مشاوره مالیاتی جزء مشاغل پرطرفدار و البته پردرآمد است، به همین خاطر افرادی که تحصیلات‌شان در حوزه مالی و حسابداری است علاقه دارند یک مشاور مالیاتی شوند.

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی فردی است که با کسب تجربه و تخصص به‌صورت آکادمیک و تجربی می‌تواند به کسب‌وکارهای مختلف مشاوره مالیاتی بدهد. یک مشاور مالیاتی با شناخت قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌تواند در پرداخت کمتر مالیات یک سازمان موثر باشد. کاهش هزینه‌های ناشی از مالیات توسط مشاور مالیاتی به دو صورت پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی انجام می‌شود.

پشتیبانی مالی

مشاور مالیاتی در گام نخست به مدیران شرکت مشاوره می‌دهد و آن‌ها را با پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی آشنا می‌کند. در گام دوم، بررسی نحوه پرداختی‌ها و دریافتی‌های شرکت، قراردادهای منعقد شده و همچنین معرفی راه‌های استفاده از معافیت‌های مالیاتی توسط مشاور مالیاتی انجام می‌گیرد.

دادرسی مالیاتی

از دیگر وظایف یک مشاور مالیاتی، در دست گرفتن پرونده مالیات و حل مشکلات آن در هیئت‌های حل اختلاف و مراجع قانونی است. صاحبان مشاغل باید هر ساله در زمان مشخص اقدام به پر‌کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن کنند. در برخی موارد، ممیز مالیاتی با توجه به بررسی‌های خود اظهارنامه را رد کرده و ارقام دیگری را برای پرداخت مالیات در نظر می‌گیرد. در چنین مواقعی، شرکت به یک مشاور مالیاتی با‌تجربه نیاز دارد تا بتواند از پرداخت مالیات اضافه جلوگیری کند. وی با تخصص، تجربه و تسلط به قوانین می‌تواند رای صادره را از سوی سازمان مالیاتی برگردانده و مشکل را حل کند.

چگونه یک مشاور مالیاتی شویم؟

آشنایی با وظایف یک مشاور مالیاتی

مشاوره مالیاتی توسط یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد متخصص در این حوزه ارائه می‌شود. مشاوران مالیاتی می‌توانند به افراد و سازمان‌ها کمک کنند تا قوانین مالیاتی را بهتر درک کنند. فهم مسائل مالیاتی برای همه آسان نیست، به‌همین دلیل، یکی از وظایف مشاور مالیاتی این است که با جملات ساده این مفاهیم را برای مشتریان خود توضیح دهد. قوانین و مقررات حقوقی به‌طور پیوسته در حال تغییر و به‌روز رسانی هستند، بنابراین مشاور مالیاتی باید اطلاعات خود را همواره به‌‌روز نگه دارد. در ادامه به معرفی برخی از وظایف یک مشاور مالیاتی می‌پردازیم.

  • تهیه اسناد و مدارک مالی
  • تحلیل سیستم‌های مالی
  • انجام محاسبات تخصصی و پیچیده
  • مشاوره در مورد نحوه‌ تنظیم دفاتر قانونی
  • انجام امور مربوط به ثبت‌نام ارزش‌افزوده
  • آماده‌سازی بازپرداخت مالیات
  • مشاوره مالیاتی در خصوص معافیت‌های مالیاتی
  • تحقیق منظم در خصوص آخرین قوانین و مقررات مالیاتی وضع‌شده و کسب اطلاع از آخرین تغییرات
  • ملاقات با مشتری‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی به آن‌ها درباره تغییرات قوانین مالیاتی

مشاوره مالیاتی نیازمند چه مهارت‌هایی است؟

اگر می‌خواهید مشاور مالیاتی شوید، بهتر است مهارت‌های زیر را کسب کنید تا بتوانید در این شغل به موفقیت دست پیدا کنید:

  • مهارت‌های ارتباط فردی
  • آگاهی از قوانین به‌روز مالیاتی
  • دانش حسابداری و ریاضی برای درک مسائل مالیاتی
  • درک اصول تجاری و همچنین نحوه عملکرد شرکت‌ها
  • مهارت‌های ارتباط کتبی و شفاهی برای تفسیر قوانین پیچیده
  • داشتن تفکر انتقادی و روحیه تجزیه و تحلیل برای بررسی اصول حقوقی و مسائل مربوط به مشتریان

در دنیای امروز، نرم‌افزارهای پیشرفته مالی یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشرفت هستند. اهمیت استفاده از این نرم‌افزارها زمانی معنا پیدا می‌کند که دقت ابزار‌های دیجیتالی به کمک انسان می‌آید. این ابزارها می‌توانند احتمال خطای محاسبات انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. به‌همین خاطر استفاده از این نرم‌افزار‌ها، شناخت و مهارت کارکردن با آن‌ها بسیار مهم بوده و یکی از مهارت‌های ضروری برای یک مشاور مالیاتی به حساب می‌آید.

چگونه یک مشاور مالیاتی شویم؟

چگونه می‌توانیم یک مشاور مالیاتی شویم؟

اصلی‌ترین نیاز برای تبدیل شدن به یک مشاور مالیاتی موفق این است که علاوه‌بر تسلط بر حوزه‌های مالی، اطلاعات حقوقی کافی نیز داشته باشید. به دلیل اینکه قوانین مالیاتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، برای رسیدن به درک درستی از آن‌ها می‌بایست از دانش حقوقی بالایی برخوردار باشید.

روابط عمومی بالا، یکی دیگر از نیازهای اصلی این شغل محسوب می‌شود. روابط عمومی بالا برای جذب مشتریان جدید و مذاکره‌ با سازمان‌های مرتبط مورد نیاز است. آشنایی با برنامه‌ریزی، مدیریت و روانشناسی از دیگر موضوعاتی هستند که پیشنهاد می‌شود در آن مطالعه داشته باشید. لازم نیست که متخصص این حوزه‌ها شوید اما دانستن آن‌ها به پیشرفت شما کمک زیادی خواهد کرد. برای مشاور مالیاتی شدن می‌توانید از دو راه زیر اقدام کنید:

تحصیلات دانشگاهی مرتبط

روش اول این است که تحصیلات خود را در یکی از رشته‌های حوزه مالی، حسابداری یا بازرگانی در دانشگاه بگذرانید و به‌صورت آکادمیک آموزش‌ و مهارت لازم را برای این شغل را کسب کنید.

شرکت در دوره‌های تخصصی

در روش دوم، شما می‌توانید در دوره‌های تخصصی مربوط به این رشته در آموزشگاه‌های معتبر ثبت نام کرده و با گذراندن دوره‌های آموزش، کارآموزی و کارورزی مدرک معتبر دریافت کنید و بعد از آن وارد بازار کار شوید. اگر به‌دنبال یک آموزشگاه حرفه برای یادگیری تخصصی حسابداری و مالیات هستید، آموزشگاه محاسبان با 13 سال سابقه در زمینه آموزش حسابداری، مالیات و همچنین مشاوره تخصصی مالیاتی در اصفهان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

آیا حضور حسابدار و مشاور مالیاتی در یک شرکت ضروری است؟

حضور حسابدار و مشاور مالیاتی در یک کسب‌‌وکار به موقعیت و شرایط مالی آن بستگی دارد. اگر کسب‌وکار در مرحله اولیه راه‌اندازی است، حضور یک حسابدار می‌تواند سودمندتر باشد. حسابدار می‌تواند در کنار خدمات مالیاتی  محدود، در جنبه‌های مالی به کسب‌وکار شما کمک کند. با پیچیده‌تر امور مالیاتی شرکت، استخدام یک مشاور مالیاتی متخصص می‌تواند راهکارهای مفیدتری برای مجموعه ارائه دهد.

وجود یک حسابدار تمام‌وقت و همچنین مشاور مالیاتی به‌صورت پاره‌وقت در تیم شما می‌تواند بهترین گزینه باشد، به این ترتیب، شما به هر دو متخصص به‌طور همزمان دسترسی خواهید داشت و آن‌ها می‌توانند با همکاری با یکدیگر نیازهای شما را به بهترین نحو ممکن برآورده سازند.

انواع خدمات مشاوره مالیاتی

شرکت‌های ارائه دهنده مشاوره مالیاتی، خدمات خود را به چند روش ارائه می‌دهند. این روش‌ها عبارتند از:

مشاوره مقطعی

در روش مشاوره مقطعی، مشاور مالیاتی در یک بازه زمانی مشخص و از پیش تعیین شده، به فرد یا شرکت مورد‌نظر خدمات ارائه می‌­دهد.

مشاوره همراه

روش مشاوره همراه برای کسب‌وکارهای بزرگ مناسب است. در این روش، مشاوره مالیاتی با مطالعه پرونده‌های مالی و مالیاتی شرکت به آن‌ها مشاوره می‌دهد. 

مشاوره موردی

مشاوره موردی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد یا شرکت به‌صورت موردی و خاص، نیاز به استفاده از مشاوره مالیاتی داشته باشد. کارهایی مانند تنظیم و اصلاح صورت‌های مالی، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و … جز وظایفی است که مشاوره می‌تواند به‌صورت تلفنی نیز آن‌ها را انجام ­دهد.

جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران

بر اساس ماده 28 قانون مالیات برارزش افزوده، نهادی به‌نام جامعه رسمی مشاوران مالیاتی در ایران با هدف ارتقا فرهنگ مالیاتی پرداخت‌کنندگان مالیات و ارائه مشاوره مالیاتی تخصصی تاسیس شد. این نهاد بر مبنای قوانین و مقررات مالیاتی کشور و نیز به‌منظور ارائه خدمات مورد نیاز مودیان هنگام مراجعه به سازمان مالیاتی آغاز به کار کرد.

مروری بر اینکه چگونه مشاور مالیاتی شویم

امروزه مالیات یکی از مهم‎‌ترین دغدغه‌های هر کسب‌وکار محسوب می‌شود. مشاور مالیاتی یک فرد متخصص و با‌تجربه در حوزه‌های مالی، اقتصادی و حسابداری بوده که به حقوق و قوانین مالیاتی نیز تسلط دارد. او همچنین می‌تواند وظیفه رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی را نیز به عهده بگیرد. از جمله مهارت‌های یک مشاور مالیاتی می‌توان به توانایی برقراری ارتباط، آشنایی با جدیدترین قوانین مالیاتی کشور، تفکر انتقادی و … اشاره کرد. تحصیلات دانشگاهی مرتبط و یا شرکت در دوره‌های تخصصی اولین گام برای تبدیل شدن به مشاور مالیاتی است. فراموش نکنید، اصلی‌ترین نیازها برای این‌که یک مشاور مالیاتی موفق شوید این است که علاوه‌بر تسلط بر حوزه‌های مالی، از اطلاعات حقوقی کافی نیز برخوردار باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top