تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/22 - 18:27
کد خبر: 478906

به کارگیری فناوری‌های پیشرفته هوشمند در گمرک

به کارگیری فناوری‌های پیشرفته هوشمند در گمرک

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد فهم مشترک بین معاونت علمی و گمرک گفت: زمینه‌های لازم برای ورود تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته بومی توسعه یافته توسط فناوران ایرانی به فرآیندهای بازرسی و گمرکی، فراهم شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، روح اله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، در حاشیه مراسم امضای توافق نامه همکاری مشترک توسعه و بهره برداری از سامانه‌های بومی بازرسی آشکارسازهای کانتینری، چمدانی و ریلی با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، تولید و توسعه فناوری تجهیزات آشکارساز گمرکی گفت: هوشمندسازی فرآیندهای بازرسی گمرکی موضوعی حائز اهمیت است و تأثیرات کلان آن در اقتصاد کشور چشمگیر خواهد بود. در این راستا، با گمرک کشور همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های خوبی صورت گرفته است که ثمره این همکاری‌ها، چابکی، هوشمندی و تسریع فرآیندهای گمرکی خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه ادبیات  و فهم مشترکی میان معاونت علمی، گمرک جمهوری اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که در نتیجه آن، زمینه‌های لازم برای ورود تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته بومی توسعه یافته توسط فناوران ایرانی به فرآیندهای بازرسی و گمرکی، فراهم شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، محور این توافق‌نامه را تامین تجهیزات بازرسی گمرکی از جمله آشکارسازیهای کانتنری، چمدانی، انسانی و ریلی عنوان کرد و  افزود: بر اساس این توافق، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طی فرآیندی دو ساله،  ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری را طراحی، تولید و به گمرک ارائه خواهند کرد.

دهقانی با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فرآیندهای بازرسی و گمرکی عنوان کرد: بر اساس این موافقت‌نامه، در سال نخست ۱۷ دستگاه و در سال دوم ۳۳ دستگاه آشکارساز کانتینری اشعه ایکس، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ساخته شده و به گمرک ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انجام فرآیندهای انتقال فناوری از دیگر کشورها با نظارت معاونت علمی، عنوان کرد: بر اساس این موافقت نامه تمام فرآیندهای ارزیابی و تایید و همچنین انتقال فناوری با توجه به نیاز گمرک به تعداد قابل توجهی از این تجهیزات با نظارت و تایید معاونت علمی صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی در اجرای سامانه جامع و هوشمند گمرک، عنوان کرد: خوشبختانه گمرک در استفاده از فناوری و نوآوری، هوشمندسازی، همراهی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عزمی جدی دارد و پیاده سازی و اجرای سامانه جامع گمرکی هوشمند گمرکی نیز یکی دیگر از جنبه‌های همکاری معاونت علمی و گمرک کشور است. تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه های موضوعی مرتبط با گمرک توانمندی ارائه خدمت دارند که با فراخوانی و ارزیابی آن‌‌ها، زمینه برای ورود این شرکت‌ها و رسوخ فناوری‌ها و نوآوری‌هایشان به گمرک فراهم خواهد شد.

دهقانی با اشاره به ایجاد زمینه برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری توسط گمرک عنوان کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۷۰ صندوق‌ پژوهش و فناوری کشور، این ظرفیت وجود دارد که گمرک علاوه بر ضمانت نامه‌های بانکی، ضمانت‌ صندوق‌های پژوهش و فناوری را مورد پذیرش قرار دهد، در صورت تحقق این موضوع، کمک قابل توجهی به تسهیل واردات محصولات فناورانه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری صورت می‌گیرد. با موافقت اولیه‌ای که با گمرک کل کشور صورت گرفت، تایید ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناوری به صورت پایلوت برای ۲۰ شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در صورت موفقیت، این کار به سایر دانش‌بنیان‌ها تعمیم خواهد یافت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top