تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/05/24 - 08:58
کد خبر: 479109

اطلاع رسانی مستند از فساد خاندان پهلوی مانع برجسته سازی آنها در رسانه های معاند است

اطلاع رسانی مستند از فساد خاندان پهلوی مانع برجسته سازی آنها در رسانه های معاند است

تاریخ پژوه معاصر با اشاره به وضعیت دوران انقلاب اسلامی در کشور، بیان داشت: شخصیت وابسته و ترسوی محمدرضاشاه موجب ترس او از اوضاع مملکت شد اما در عین حالی که پهلوی ستاها ناامید بودند، امیدهایی را در بین برخی از چهره های دیکتاتوری پهلوی زنده نگه می داشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فتاح غلامی در گفتگو با خبرنگار سراج24 با اشاره به نزدیک شدن به سالروز کودتای بیست و هشتم مردادماه سال 1332، اظهار داشت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دهه اول انقلاب با شور و هیجانی که مردم داشتند و تاکیداتی که مسئولین بر مسائل معنوی داشتند، یکی از موضوعات پررنگ و مهم مطبوعات، نقد دوران پهلوی و اقدامات آنان بود که تاب و توان را از طرفداران شاه گرفته بود.

وی افزود: در فیلم و مستندهای دهه اول انقلاب نیز این موضوع را به خوبی مشاهده می کردیم که عمدتا شخصیتهای دوران پهلوی و عملکرد آن در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... نقد می شد اما در کنار آن جریان سلطنت طلب هم سعی می کرد خود را از تکاپو نیندازد و در برخی از رسانه ها بر علیه انقلاب و جمهوری اسلامی مطالبی منتشر می کردند و قصد داشتند از خدمات دوران پهلوی گفته و همچنین به مردم هشدار دهند که جمهوری اسلامی نمی تواند مردم را به سعادت برساند و شرایط مناسب و مساعدی را برای مردم فراهم کند.

تاریخ پژوه معاصر با اشاره به وضعیت دوران انقلاب اسلامی در کشور، بیان داشت: شخصیت متزلزل و ترسوی محمدرضاشاه موجب ترس او از اوضاع مملکت شد اما در عین حالی که پهلوی ستاها ناامید بودند، امیدهایی را در بین برخی از چهره های دیکتاتوری پهلوی زنده نگه می داشتند.

غلامی عنوان داشت: در دهه دوم انقلاب شاهد اختلافاتی در اداره کشور بودیم و رقابت های سیاسی که بعضا به بی اخلاقی منتج می شد و حتی در حین رقابت های سیاسی به مرز نقد دستاوردهای جمهوری اسلامی نیز کشیده شدند و در کنار آن بروز برخی نابسامانیهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی را داشتیم که به نظر می رسد مجالی را برای برخی از جریانهای اوپوزیسیون فراهم کرد تا با تشدید فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای خود به دوران پادشاهی رضاشاه و محمدرضا پهلوی بپردازند و با ارائه آمارهای غلط در موارد مختلف اعم از بهداشت و درمان، ارتش، دانشگاه و... آن حکومت را به عنوان یک حکومت کارآمد معرفی کنند.

وی بیان داشت: این تحرکات زمانی اوج پیدا کرد که در دهه های بعدی انقلاب، نسل جدیدی پا به عرصه حیات اجتماعی گذاشت که شناخت کافی از تاریخ ندارد که ناشی از کم کاری دست اندرکاران است و در فضای مجازی هم در بین انبوهی از داده های درست و غلط قرار می گیرد و با صحنه آرایی های فعالیتهای مخالف جمهوری اسلامی با هزینه های بسیار هنگفت و منابع مالی نامشخص گسترش پیدا می کند و از جریان اپوزیسیون برای تشدید تحرکات منطقه ای علیه جمهوری اسلامی استفاده می شود.

پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان داشت: شبکه های خارجی از جمله بی بی سی فارسی، اینترنشنال، صدای آمریکا و... که وظیفه سازمانی شان برجسته سازی حکومت فاسد و نالایق قبل از انقلاب و نقاط ضعف انقلاب اسلامی است و در کنار آن پهلوی ستاها با راه اندازی مجموعه های فرهنگی رسانه ای و ایجاد بنیادهای مختلف فرهنگی ضمن مصاحبه با بسیاری از کارگزاران رژیم پهلوی به بازخوانی مجدد آن دوره پرداخته اند و در زمینه تاریخ شفاهی بسیار کار کرده اند و تصاویر و صوتهای بسیاری از قبل از انقلاب به صورت جذاب از رسانه های بیگانه پخش می شود تا اثرات آن در جامعه مشخص شود.

 وی تصریح کرد: تصاویر خاصی با هدفمندی انتخاب و از رسانه های بیگانه پخش می شوند، از همین رو باید برای شناساندن شخصیت متزلزل و ترسوی محمدرضاشاه از منابع تاریخی موجود به صورت فیلم، تصویر، صوت و مستندات و... استفاده کنیم که جذابیت های رسانه ای در آن به کارگیری شده باشد و مخاطب با محتوای آن همراه شود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: بخشی از موضوع به سیاست گذاران و ارائه دهندگان داده های تاریخی مربوط می شود چراکه پرداختن به تاریخ و وقایع تاریخی کار کارشناسی بوده و رسانه هایی باید فعال باشند که در عرصه پژوهش گام برداشته و کار کرده باشند و تاریخ را به خوبی بشناسند و با منابع مطبوعات و اخبار آن زمان به خوبی آشنا باشند تا بتوانند در ارائه محتوا با استفاده از قالب های جذاب مخاطب را ترغیب به استفاده از داده های صحیح تاریخی و سیاسی بکند.

وی با اشاره به برجسته سازی به اصطلاح خدمات و در واقع خیانت ها و فساد خاندان پهلوی و لزوم آگاه سازی عمومی نسبت به واقعیات مستند از ظلم های آن دوران برای نسل جوان، گفت: ارائه اطلاعات و آمار صحیح نسبت به هدررفت سرمایه های کشور در دوران پهلوی برای کاخ ها و امکانات در اختیار پهلوی می تواند دیدگاه درستی به مردم بدهد، بازخوانی دوره پهلوی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، سیاست خارجی، استقلال و... با مراجعه به اسناد و مدارک باید انجام شود و وابستگی که در دوران پهلوی بوده باید  در زمینه های مختلف نشان داده شود.

غلامی خاطرنشان کرد: در بخشهای خاصی از تاریخ دوران پهلوی کار شده اما از بخشهای خاصی غفلت شده به عنوان مثال بخش عشایری و کشاورزی در حال از بین رفتن بود و بخش صنعتی کشور ما وضعیت نابسامانی داشت و بیکاری خاموشی، اشتغال، مسئله آب، مسائل زیست محیطی و... وجود داشت که همه اینها انگیزه برای نارضایتی و اعتراض مردم باشد که منجر به انقلاب شد.

وی ادامه داد: کمبودهایی که مردم در زندگی شان داشتند با ارزشهای انقلابی و معنوی که تحت امر امام خمینی(ره) داشتند انقلاب را رقم زدند؛ باید از نمایش چنین مسائلی در قالب برنامه های آموزنده برای آموزش به نسل جوان استفاده کرد.

 تاریخ پژوه معاصر با اشاره به ضرورت شناخت تازیخ قبل از انقلاب تشریح کرد: نسل جوان ما با نسل قبل و تاریخ آشنایی چندانی ندارد و افرادی که به جمهوری اسلامی رای دادند یا در سنین بالای عمر قرار دارند یا از دنیا رفته اند که تاریخ دوران پهلوی را به خوبی روایت کنند و جوانان نیز نه با مسائل و مشکلات قبل از انقلاب آشنا شده و نه روایت کامل و درستی برایشان انجام شده و ما هم نتوانستیم روایتگری خوبی داشته باشیم تا آنان با مسائل مربوط به انقلاب آشنا شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها نقش بسیار مهمی در شناساندن پهلوی به مردم به ویژه جوانان دارند، متاسفانه بخش تاریخ در مطبوعات قوی نیست و رسانه ها سعی می کنند نکاتی از تاریخ را برای نشر انتخاب کنند که خواندنی باشد.

غلامی یادآور شد: کمتر به موضوعات سیاسی معاصر می پردازند و شبهه، شبهه شناسی  و پاسخ به شبهات باید در رسانه ها ایجاد و تقویت شود چراکه ما با انواع و اقسام شبهه در رسانه ها روبرو هستیم و اینطور القا می شود که در دوران پهلوی مشکلی وجود نداشت و در عرصه بین المللی ارتباطات با کشورهای جهان برقرار بود اما از زمان انقلاب ارتباطات کمرنگ شد به همین خاطر رسانه ها می توانند به خوبی در این حوزه ها وارد شوند.

وی با بیان اینکه تخصص، قدرت رصد شبهات و مراجعه به کارشناسان و منابع اصلی برای پاسخگویی ضرورت دارد.

افزود: رسانه ها باید اهل تحقیق و پژوهش باشند تا بتوانند به موضوعات تاریخی به درستی پرداخته و روایت گری روشن و شفافی از دوران قبل از انقلاب داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top