تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/05/24 - 19:15
کد خبر: 479187

دانستنی‌های روانشناسی؛

سندروم مرده متحرک را بشناسید

سندروم مرده متحرک را بشناسید

شاید شما هم فیلم‌های سینمایی مربوط به مرده‌های متحرک را دیده باشید، اما گاهی چیزی شبیه به این تخیلات در واقعیت هم رخ می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نشانگان مرده متحرک یا نشانگان کوتارد یک اختلال عصبی-روانی است که در آن فرد اعتقاد دارد که مرده است یا روحش، اندام‌های بدنش، خونش یا برخی از بخش‌های بدنش را از دست داده است.

دکتر ژول کوتارد، عصب‌شناس فرانسوی برای نخستین بار این نشانگان را در سال ۱۸۸۲ در یکی از بیمارانش به نام «مادموازل X» توصیف کرد. این نشانگان بسیار نادر است و تا به حال حدود ۲۰۰ مورد آن از سراسر جهان گزارش شده است.

مبتلایان اغلب ارتباطات اجتماعیشان را کاهش می‌دهند و ممکن است به کلی حرف زدن را متوقف کنند. برخی از آن‌ها می‌گویند صدا‌هایی را می‌شنوند که به آن‌ها می‌گوید چکار کنند.

برخی دیگر از غذا خوردن پرهیز می‌کنند و از جمله به این دلیل که دلیلی برای خوردن غذا نمی‌بینند چرا که «مرده‌اند.» برخی از آن‌ها ممکن است به خودشان آسیب بزنند.

در یک مورد مشهور از این نشانگان در سال‌های اخیر زنی ۵۳ ساله بعد از تماس خانواده‌اش با اورژانس به بیمارستان برده شد. آن‌ها می‌گفتند او باور دارد که مرده است و بوی ماهی گندیده می‌دهد. او همچنین می‌خواست به سردخانه بیمارستان برده شود، چرا که می‌خواست با مرده‌ها باشد.

علت نشانگان کوتارد چیست؟
علت دقیق نشانگان کوتارد معلوم نیست، اما برخی از عوارض عصبی و مغزی با آن مربوط شده‌اند، از جمله زوال عقل، آنسفالوپاتی (بیماری ناشی از تاثیر یک ویروس یا سم بر کارکرد مغز)، صرع، میگرن، اسکلروز متعدد، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و خونریزی در زیر جمجمه و در اطراف مغز به علت ضربات و آسیب‌های شدید.

بسیاری از افراد مبتلا به این نشانگان سابقه مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و سوءمصرف مواد غیرمجاز روانگردان دارند. تصویر برداری‌های مغزی در برخی از موارد نشانگان کوتارد عوارض مشخصی مانند سکته مغزی، تومور، لخته خون و آسیب مغزی را نشان داده‌اند.

این نشانگان ممکن است با اختلال دوقطبی در نوجوانان و بزرگسالان ارتباط داشته باشد. اما از آنجایی که موارد این نشانگان بسیار اندک است، هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند سازوکار ایجادکننده آن را دقیقا مشخص کنند.

پزشکان برای درمان این نشانگان در قدم اول اگر بیماری زمینه‌ای یافت شود، آن را درمان می‌کنند. بسیاری از افراد با ترکیبی از دارو‌های روانپزشکی و شکلی از روان‌درمانی مانند روان‌درمانی شناختی یا هر دوی آن‌ها درمان می‌شوند. گاهی ممکن است از الکتروشوک‌درمانی استفاده شود.

خوشبختانه گاهی هم بیماران حتی در موارد شدید به طور خودبخودی بهبود پیدا می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top