تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/06 - 10:34
کد خبر: 480384

دو پیام مهم پیوستن ایران به بریکس چیست؟

دو پیام مهم پیوستن ایران به بریکس چیست؟

پیام دیگری که در این راستا مهم و حیاتی است و با پیوستن ایران به گروه بریکس به جهان و جامعه داخلی ایران ارسال می‌شود این است که دنیا به نافرجام بودن و شکست تحریم‌های غرب علیه ایران باور دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ایران در دولت سیزدهم راهبرد همگرایی منطقه‌ای و پیوستن به گروه‌ها و اتحادهای اقتصادی سیاسی فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است و از این منظر توانسته تا علاوه برپیوستن به پیمان مهم شانگهای به تازگی به گروه بریکس بپیوندد، گروهی که شاخصه آن نمایان شدن و ظهور بعد جدیدی از قدرت اقتصادی در جهان است.

درواقع شرایط پیوستن به گروه بریکس تبلور ویژگی ها و شاخصه های یک اقتصاد نوظهور است؛ چراکه کشورهای عضو بریکس عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند.

کارشناسان مطرح می کنند که این عضویت دارای چند بعد و پیام مهم برای اقتصاد داخلی ایران و اقتصاد جهانی است. اول اینکه پذیرش ایران با تمامی ناملایمتی های اقتصادی از جمله تحریم‌های غرب و آمریکا علیه کشورمان یک نکته بسیار قابل تامل است. درواقع اعضای گروه بریکس در این حوزه منافع خود به عنوان اعضا را در نظر می گیرند و با نمایان شدن واقعی شرایط یک اقتصاد نوظهور بلیت عضویت برای کشورهای دیگر صادر می کنند.

به غیر از ایران، ۵ کشور دیگر شامل آرژانتین، مصر، اتیوپی، امارات و عربستان سعودی نیز به این سازمان پیوسته اند که نشان دهنده اشتیاق دیگر کشورها برای پیوستن به این گروه اقتصادی و همچنین استفاده از مواهب تجمیع منافع اقتصادی است. روسیه، چین، برزیل و هند در این حیطه بی چون و چرا از جمله کشورهایی بوده اند که توانسته اند در حوزه جهانی حرف مستحکم و قویی برای گفتن داشته باشند و از این رو کشورهای دیگری مثل ایران که در این عرصه بسیار مصمم به رشد اقتصادی هستند می توانند تکمیل کننده پازل اقتصادهای نوظهور جهانی باشد.

کشورهایی که جزو اقتصادهای نوظهور جهانی شناخته می شوند حالا بعضا در برخی از موارد نه تنها تنه به تنه اقتصادهای بزرگ جهانی می زنند، بلکه توانسته اند از آنان پیشی گرفته و چالش های اقتصادی بزرگی در بازار جهانی برای کشورهای غربی بوجود بیاورند. از این رو این کشورها قطعا برای اینکه منافع بیشتری کسب کنند باید به خوبی پازل گروه بریکس را بچینند. در این حیطه ظرفیت های اقتصادی، حرفه‌ای، صنعتی، ترانزیتی و ... که ایران دارد می تواند با برنامه ریزی لازم ایران را جزو اقتصادهای مهم جهانی مطرح کند. کشورهای هند و چین و روسیه از این منظر استانداردهای خاص خود را دارند تا منافع اقتصادی شان خدشه دار نشود و از این رو عضویت کشورهایی مانند ایران را پذیرفته اند تا بتوانند از ظرفیت های اقتصادی مختلف یکدیگر بیشتر بهره مند شوند. خصوصا در زمینه ایران که بسیار در حوزه اقتصادی با چالش تحریم های سفت و سخت غرب دست و پنجه نرم می کند، پیام مهمی را هم به حوزه جهانی و هم برخی از گروه های داخلی ارسال می کند که آینده ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور را نه تنها دست کم نگیرند بلکه بیشتر از هر زمان دیگر درباره ظرفیت‌ها و توان ایران در این زمینه فکر کنند.

این موضوع به خوبی نشان می دهد با وجود نگاه خود تحقیری برخی از نیروهای داخلی که بیشتر به سمت مخالفین دولت سوق دارد، نگاه جهانی بخصوص کشورهایی که به فکر رشد و توسعه خود برابر با کشورهای غربی هستند، بسیار امیدوارانه و جدی است، چراکه ایران را بین کشورهایی که جزو اقتصادهای نوظهور هستند، به حساب می آورند.

 درواقع به نظر می رسد برخی با رویه جنگ روانی مضمحل کننده غرب که سعی دارد ایران را خصوصا در جایگاه اقتصادی عقب نگه دارد، سعی دارند همان بحث نگاه استعمارگونه و ناتوان را به کشوران حقنه کنند. یعنی علاوه بر تحریم های به قول آمریکایی ها فلج کننده درباره ایران یک نگاه روانی عقب مانده به کشورمان نیز تزریق می شود که بیشتر از هر چیز توسط عده ای به اصطلاح خودی و داخلی با کلیدواژه خودتحقیری به جامعه القا می شود.

اتفاقا نکته و پیام دیگری که در این راستا مهم و حیاتی است و با پیوستن ایران به گروه بریکس به جهان و جامعه داخلی ایران ارسال می‌شود این است که دنیا به نافرجام بودن و شکست تحریم‌های غرب علیه ایران باور دارد و از این رو بدون توجه به این تحریم‌ها ایران را جزو اقتصادهای نوظهور قرار می دهند و از این جهت جمهوری اسلامی ایران نسبت به 5 کشور دیگری که به همراه ایران در این گروه پذیرفته شدند، یک مزیت اقتصادی نیز دارد و آن شکست تحریم های غرب و اخذ تاییده اقتصاد نوظهور در شرایطی است که زیر شدیدترین تحریم های اقتصادی غرب قرار دارد.

با این شرایط باید گفت که امتیاز اقتصادی ایران بسیار بالاست که کشورهای عضو بریکس را مجاب کرده که این کشور را با وجود تحریم ها به عضویت این گروه اقتصادی مهم دنیا در بیارود و این امتیاز هم چیزی جز محرز شدن شکست تحریم های غرب علیه ایران خصوصا برای کشورهای مهم دنیا نیست. پیامی که برای غرب هم بسیار مهم و خرد کننده بود؛ چراکه تنها تیر ترکش ان ها علیه ایران همین تحریم ها بود و حالا ضعیف شدن جمهوری اسلامی و رسیدن به اهداف خود درباره ایران را در خواب هم نمی توانند ببیندد.

منبع: جهان نیوز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top