تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/06 - 11:46
کد خبر: 480397

مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها

مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها

مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها چیست؟ آشنایی با انواع ویژگی، مشخصات، کاربرد و مزیت استفاده از سقف های دال وافلی در سازه ها

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سقف وافل در سال های اخیر به یکی از سازه های پرطرفدار در عرصه های عمرانی تبدیل شده است. این سقف ها به دلیل سهولت و سرعت در فرایند نصب مورد استقبال قرار گرفته اند. استفاده از آن ها در دهانه های بزرگ ساختمانی هر گونه محدودیتی را در ساخت و ساز از بین برده است. در سال های اخیر مقبولیت این سازه های سقفی در عرصه های مهندسی عمران ثابت شده است و همین ویژگی سبب شهرت انواع دسته بندی های آن ها شده است.

مزایای مالی و اقتصادی سقف وافل

مزایای سقف وافل در زمینه امور مالی از مهمترین مواردی است که در خصوص این سازه ها مورد توجه قرار می گیرد. عدم استفاده از مصالح گران قیمت در سقف های وافلی یکی از مهمترین مزایای مالی و اقتصادی استفاده از سقف وافل به شمار می رود. با استفاده از این سازه های سقفی، مقطعی بهینه در ساخت و ساز ساختمان شما به وجود می آید. هزینه های اجرایی این سازه ها به نسبت سایر سازه های سقفی بسیار به صرفه تر است. به همین خاطر نیز ساخت و اجرای این سازه ها در ساختمان های امروزی هزینه های جاری پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کاهش حجم بتن ریزی با استفاده از سقف وافل

از مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها می توان به کاهش حجم بتن ریزی در ساخت و راه اندازی این سازه ها اشاره کرد. با وجود این قابلیت مهم، بار مرده ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. این مسئله نیاز به خرید بتن را برای ساخت سقف ساختمان کاهش می دهد. با وجود قابلیت کاهش حجم بتن، میزان استفاده از میلگرد در ساختار سقف نیز به حداقل می رسد. این مزایای مهم استقبال از این سقف ها را در ساختمان های امروزی افزایش داده است. با کاهش وزن ساختمان، نیاز به ساخت برخی المان های جانبی در محیط نیز کمتر از سایر سقف های ساختمانی می شود. ساخت ستون، استفاده از تیرها، دیوارهای برشی و... با استفاده از این سقف های وافلی به حداقل می رسد. همه این موارد هزینه های ساخت و ساز را نیز کمتر از همیشه می کند. به همین خاطر سقف وافل به نسبت سقف یوبوت و کوبیاکس به صرفه تر است.

سهولت در اجرای سقف وافل

از مزایای سقف وافل می توان به سهولت در اجرای آن بدون نیاز به حضور نیروی متخصص اشاره کرد. البته اگر از نیروی کار حرفه ای و کاردان در این زمینه کمک بگیرید، پروژه احداث این سازه های سقفی با کیفیت بیشتری همراه می شود. اکیپ های سنتی آرماتوربندی اجرای این سقف ها را در محیط ساختمان بسیار ساده می کنند.

از مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها می توان به استفاده از ابزارهای ساده برای اجرای آن در محیط ساختمان اشاره کرد. ابزارهای مورد استفاده در زمینه ساخت و احداث این سقف ها کاملا مشابه با ابزارهای ساخت سقف های تیرچه بلوک است. به همین خاطر از صرف هزینه های بالا برای اجرای سقف به شدت پیشگیری می شود.

کاهش هزینه های آرماتور بندی

از مزایای سقف وافل کاهش هزینه های قالب بندی برای ساخت و اجرای این سازه ها است. ساختار مدولار سقف های وافل سبب افزایش سرعت اجرای این سازه های سقفی در محل نصب می شود و این مسئله مزایای بی شماری به دنبال دارد. زیرسازی سقف و چینش قالب ها در زمینه ساخت و راه اندازی این سازه های سقفی نیز با کمترین هزینه ها انجام می گیرد. پس از چینش قالب ها، آرماتوربندی سقف نیز در محل مورد نظر به سرعت انجام می گیرد. حذف تیرهای میانی نیز هزینه های آرماتوربندی و خرید مصالح اولیه را برای احداث این سقف ها کاهش می دهد.

مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها

حذف بلوک و تیرچه های پیش ساخته

از مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها، حذف بلوک ها و تیرچه های پیش ساخته از ساختار سقف وافلی است. قالب های وافل به کار رفته در ساختار این سقف ها به صورت غیر ماندگار به کار برده شده و در ساختار سقف باقی نمی مانند. این موارد مزایای استفاده از این سازه ها را افزایش می دهد. البته قیمت خرید این قالب ها کمی بالا است. اما مهندسین ساختمانی از این قالب ها در چند پروژه استفاده می کنند. به این ترتیب هزینه خرید آن ها به صرفه تر محاسبه می شود.

 قابلیت جا نمایی نامنظم ستون ها

از مزایای سقف وافل می توان به قابلیت جا نمایی نامنظم ستون ها در این سازه های سقفی اشاره کرد. به این ترتیب تعبیه بازشوهای بزرگ نیز به سهولت انجام می شود. با وجود این قابلیت های مهم از بروز هر گونه محدودیت در ساخت و ایجاد سقف ساختمان پیشگیری می شود. در سقف های وافل تیرهای میانی به صورت کامل حذف شده و یکپارچگی اجرای سقف مورد نظر افزایش می یابد. در ساختار این سازه های سقفی انواع تیرچه های پیش ساخته نیز حذف می شوند. انعطاف پذیری بالای این سقف ها در خصوص قرارگیری ستون ها سبب استفاده بهتر از آن ها در ساختمان سازی می شود. این مزیت بزرگ آزادی عمل بیشتری در اختیار مهندسین ساختمان قرار می دهد.

دستیابی به سقف تخت بدون آویز

با انتخاب سقف های وافل بدون نیاز به آویزهای میانی، به سازه های سقفی تخت دست پیدا می کنید. در این سازه های سقفی با حذف تیرهای میانی، سقف های تخت بدون آویز به وجود می آیند. با وجود این قابلیت مهم آزادی عمل برای طراحی محیط نیز افزایش می یابد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع مزایای سقف وافل نسبت به دیگر سقف ها در بخش های مالی و اقتصادی و بخش فنی اطلاعاتی را بررسی کردیم که کاربردهای این سازه های سقفی را مطلوب تر می کنند. در صورتی که شما هم به دنبال انتخاب یک سقف کاربردی در محیط ساختمان خود هستید، بهتر است نگاهی به مزایای استفاده از سقف های وافل بیندازید! این سازه ها با نازل ترین هزینه ها در پروژه های ساختمانی کنونی به کار می روند و از بروز هر گونه مشکلی در فرایند ساخت و ساز پیشگیری خواهند کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top