تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/06 - 13:00
کد خبر: 480404

روسیه مقصر کاهش آب خزر است؟

روسیه مقصر کاهش آب خزر است؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشورهای حاشیه خزر در روال عادی آبخیزداری بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز و افزایش تبخیر باعث شده است دریای خزر در شرایط کاهش تراز بستر به سر ببرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کاهش تراز دریای خزر گفت: دریای خزر هم از نظر ارتفاعی و هم تراز آب در حال کاهش است و نتایج آخرین مطالعات انجام شده که نتیجه آن در مجله نیچر نیز چاپ شده نشان داد که وضعیت دریای خزر از نظر کاهش تراز و سطح، روند و نوسانات متعددی دارد.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی، تراز دریای خزر در مواردی کاهش داشته و در مواردی نیز افزایش و پیش‌روی داشته است. در حال حاضر  در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است.

سلاجقه بار دیگر به نتایج مطالعات منتشر شده در مجله علمی نیچر اشاره کرد و گفت:‌ به عنوان مثال، در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشر شده است. رودخانه ولگا تامین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش ۵ کشور حاشیه خزر در وضعیت این دریاچه گفت:‌ همانطور که هر ۵ کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند، در کاهش آب آن نیز نقش دارند. می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست. کشورها در روال عادی در  آبخیزداری، بهره برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهدیم.

سلاجقه به کنوانسیون تهران در خصوص دریاچه خزر نیز اشاره کرد و گفت:‌ در قالب این کنوانسیون نشست‌هایی در حال برگزاری است. کارگروه‌هایی علمی کنوانسیون نیز شکل گرفته است تا بتوان نسبت به مدیریت دریای خزر هم از نظر آب و هم آلاینده‌ها اقدام کرد.

سلاجقه در ادامه درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت: این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و ما مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و ان‌شاءالله در مسیر کار قرار دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top