تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/06 - 23:30
کد خبر: 480470

معاون سیاسی وزیر کشور: فعالیت احزاب را محدود به انتخابات نمی‌دانیم

معاون سیاسی وزیر کشور: فعالیت احزاب را محدود به انتخابات نمی‌دانیم

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: فعالیت احزاب را محدود به دوره انتخابات نمی‌دانیم، تلاش می‌کنیم حداکثر زمینه‌های فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات فراهم شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمدتقی شاهچراغی بر «حفظ حریم انتخابات»، «صیانت از آرای مردم»، « چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات» و نقش «نخبگان، حلقه‌های میانی و احزاب» در این رویداد مردمی تأکید کرد.

 اهمیت برگزاری انتخابات حداکثری

شاهچراغی درباره برگزاری انتخابات حداکثری گفت: اعتقاد ما این است که انتخابات عرصه اجرای مردمسالاری دینی ملت بزرگ و قوی ایران است که بیش از چهار دهه برای حفظ عزت و کرامت و استمرار پیشرفت ملی خود در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی‌های دشمنانش ایستادگی کرده است. همان طور که امامین انقلاب بارها فرموده‌اند مهمترین مسأله در انتخابات حضور عموم مردم و مشارکت ملی در انتخابات است که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، این نمایش همبستگی ملی خود می‌تواند در سرعت بخشیدن به مسیر پیشرفت و آبادانی کشور کمک بسزایی کند.

انتخابات با شکوه مبتنی بر چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت

معاون سیاسی وزیر کشور انتخابات را «فرصتی برای همبستگی اجتماعی و عرضه سلایق سیاسی در چارچوب حکمرانی مردمسالارانه» دانست و افزود: تحقق سیاست‌های کلی انتخابات و فرامین رهبر معظم انقلاب در موضوع برگزاری انتخابات یعنی حفظ حریم انتخابات، تمکین همگان به قانون و اجرای انتخابات براساس قوانین و مقررات و چارچوب‌های قانونی کشور است. در اصل برگزاری انتخابات یک امانت در دست برگزار‌کنندگان است و به فرموده رهبری معظم انقلاب انتخابات حق‌الناس است و اجرای آن نیاز به همراهی تمامی نخبگان، دستگاه‌ها و نهادها براساس تقسیم کار صورت گرفته دارد. هریک رسالت و وظایف خود را به‌طور دقیق به انجام برساند، به اصل وحدت و همبستگی ملی باید توجه شود و در این راستا هم‌افزایی میان دستگاهی ضروری است.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: بی‌شک امنیت و سلامت انتخابات به مجریان انتخابات برمی‌گردد و امانتی در دست ما است. وزارت کشور در اجرای مأموریت محوله مصمم است و تمامی فرآیندهای انتخابات متناسب با قانون و تقویم انتخابات اجرایی خواهد شد. همانند انتخابات‌های گذشته و برگزار شده مجلس شورای اسلامی، تلاش خواهد کرد که امنیت و سلامت انتخابات این دوره تضمین شود؛ با این حال باید توجه داشت که در بخش‌های رقابت و مشارکت، نیاز به یک حرکت جمعی وجود دارد که در این مسیر هر اقدام و رفتاری که امید و ایمان ملت را به مسیری که در حال پیمودن است نشانه بگیرد غلط است و از همین رو رسالت نخبگان، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها در حرکت در مسیر امید و ایمان بسیار حائز اهمیت است.

 نقش رسانه‌ها در تحقق ۴ اصل کلیدی

شاهچراغی با تأکید بر ضرورت تحقق چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت، رسانه‌ها را «چشم بیدار جامعه» خواند که «مهمترین رسالت و تکلیف را در قبال مردم بر عهده دارند» و افزود: جامعه رسانه‌ای متعهد وظیفه دعوت همگانی برای شرکت در انتخابات، آگاهی‌بخشی عمومی نسبت به شاخصه‌های انتخاب اصلح با رعایت انصاف و عدالت را برعهده دارد و رسانه‌های متعهد کشور در این زمینه ظرفیت‌های بالایی دارند که تحقق مشارکت عمومی در انتخابات نیاز به همراهی رسانه‌های کشور دارد. رویکرد جاری در وزارت کشور ارتباط با رسانه می‌باشد که ان‌شاءالله همین مسیر را دنبال می‌کند؛ انتظار از رسانه‌ها این است که در برهه اخیر، منافع ملی و آینده کشور را ترجیح و اولویت خود قرار دهند و رسانه خود را محدود به دعوای جناحی نکند. براساس قوانین و اقدامات صورت گرفته تفاوت این مرحله نسبت به مراحل اجرایی انتخابات‌های گذشته این است که پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام‌ها، الکترونیکی انجام می‌شود و از رسانه‌ها درخواست داریم مطابق با تحولات جدید نسبت به فضاسازی لازم برای افزایش مشارکت و رقابت سالم ایفای نقش کنند.

بایسته‌های صیانت از آرا در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره الزامات حفظ و صیانت آرای مردم، گفت: همان طور که رهبری بارها تأکید فرمودند جمهور اسلامی همواره در برگزاری انتخابات سربلند بوده و برگزاری انتخابات در همه دوره‌ها سالم بوده است. سلامت انتخابات قطعی است و البته برای بالابردن استانداردهای برگزاری انتخابات حد و مرز نمی‌شناسیم و تمامی تلاش خود را برای برگزاری یک انتخابات پرشور به کار خواهیم گرفت. در این مسیر حفظ حریم انتخابات وظیفه ماست و همان طور که بیان شد تحقق این مهم نیازمند اجرای دقیق مرّ قانون و چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی شده در برگزاری انتخابات است.  

 همه کنشگران از منظر منافع ملی و اولویت مشارکت فعال، به انتخابات ورود کنند

محمدتقی شاهچراغی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نیاز است زمینه‌ها و بسترهای مشارکت حداکثری فراهم شود که آن هم تنها مربوط به دستگاه‌های مجری نمی‌شود، بلکه همه دستگاه‌ها، نهادها و احزاب و رسانه‌ها باید پای کار بیایند که اطمینان داریم با حضور همه‌جانبه متولیان و مجریان، این امر محقق خواهد شد. همه کنشگران اعم از دستگاها، نهادها، احزاب و رسانه‌ها می‌بایست از منظر منافع ملی و اولویت دادن به مشارکت فعال، به انتخابات ورود کنند، چرا که این اتفاق بزرگ، تضمین‌کننده پیشرفت کشور و تأمین‌کننده منافع مردم در ابعاد داخلی و بین‌المللی است.

 مانع هرگونه سوءاستفاده‌های تبلیغاتی و یا دور زدن قانون می‌شویم

شاهچراغی درباره پاسداری و صیانت از آرا در انتخابات گفت: یکی از مهمترین سازوکارهای نظام انتخاباتی حاکم بر کشور، بخش‌های نظارتی آن است که قطعا تلاش خواهیم کرد با پاسداری و صیانت از آراء مردم جلوی هرگونه مصادیق سوءاستفاده‌های تبلیغاتی و یا دور زدن قانون گرفته شود؛ البته برای بالا بردن ضریب اطمینان در این بخش، سایر دستگاه‌های متولی هم باید ورود کنند. در این زمینه نخبگان، رسانه‌ها و احزاب هم نقش مهمی دارند و با حضور سازنده خود می‌توانند به مجری انتخابات کمک کنند.

به گفته معاون سیاسی وزیر کشور، «نکته مهمتر اما رعایت قوانین و مقررات و قواعد حضور در عرصه انتخابات از سوی نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنان است؛ این امر هم به آموزش نیاز دارد و هم به نظارت دائم  از سوی نامزدها در مرحله اول  و نیز نظارت دقیق از سوی متولیان امر که امیدواریم در انتخابات پیش رو به بهترین شکل ممکن و در شأن و تراز جمهوری اسلامی شاهد انتخاباتی باشکوه باشیم.»

 احزاب نقش اساسی به عنوان حلقه‌های میانی ایفا می‌کنند

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: پایه و اساس برگزاری انتخابات با مردم است، می‌بینید در هیأت‌های اجرایی، مجریان و اعضای شعبه از مردم هستند و این مردم هستند که انتخابات را اجرا می‌کنند و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نمایش مردمسالاری دینی و فرصتی برای گفتمان‌سازی به خصوص گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی است. انتخابات را نباید صرفاً یک رقابت سیاسی تعریف کرد و در اصل انتخابات یک فرصتی برای گفت‌وگو درباره طرح ایده‌های حکمرانی و نقش‌آفرینی مردم در حرکت کشور و ایجاد یک اجماع نخبگانی برای آینده کشور است. انتخابات فرصتی طلایی برای مقابله با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن و خط بطلانی بر تلاش آن‌ها برای نشان دادن شکاف میان جامعه و حاکمیت است که در این بین، احزاب نقش اساسی به عنوان حلقه‌های میانی ایفا می‌کنند.

 فعالیت احزاب را محدود به انتخابات نمی دانیم

شاهچراغی خاطرنشان کرد: با این حال فعالیت احزاب را محدود به دوره انتخابات نمی‌دانیم، تلاش می‌کنیم حداکثر زمینه‌های فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات فراهم شود. در شرایط پیش رو که دو انتخابات مهم و حساس را پیش روی داریم، انتظار می‌رود احزاب به صحنه بیایند و نقش‌آفرینی کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: نکته دیگری که در ارتباط با احزاب وجود دارد یکی فعالیت و کار در چارچوب قانون و عمل سیاسی متعهدانه و دیگری، حضور جدی و مستمر در صحنه اجتماعی کشور است. معتقدیم عمل و کارکرد فصلی نه مناسب تحزب است و نه سود و آورده‌ای برای جامعه دارد. ما از حضور جدی احزاب استقبال می‌کنیم و امیدواریم با دست پر وارد عرصه انتخابات شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top