تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/14 - 23:32
کد خبر: 480976

پژوهشکده اکتشاف و فراوری فلزات استراتژیک راه‌اندازی شد

پژوهشکده اکتشاف و فراوری فلزات استراتژیک راه‌اندازی شد

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک با هدف توسعه فرآیندهای موثر در اکتشاف، استخراج و بازیافت فلزات و مواد معدنی در این سازمان خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، پژوهشکده اکتشاف و فراوری فلزات استراتژیک راه‌اندازی شد
رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک با هدف توسعه فرآیندهای موثر در اکتشاف، استخراج و بازیافت فلزات و مواد معدنی در این سازمان خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، حسن زمانیان روز سه شنبه با اشاره به افزایش تقاضای جهانی برای بسیاری از فلزات، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل رشد اقتصاد جهانی و افزایش سرعت اقتصادهای نوظهور، تقاضای جهانی برای بسیاری از فلزات به سرعت در حال افزایش است و بیشتر پیش‌بینی‌ها، بر رشد بیشتر تقاضای فلزات دلالت دارند.

وی افزود: گذشته از فلزات مشهور مانند فولاد و آلومینیوم، چالش‌های جدید در زمینه فلزات بحرانی نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، در مورد اصطلاح «مواد خام بحرانی» توضیح داد: اصطلاح «مواد خام بحرانی برای اتحادیه اروپا» توسط کمیسیون اروپا برای «حساسیت» مواد خام تعریف شده است و منظور از بحرانی بودن یک ماده خام این است که خطرات کمبود عرضه آن بر اقتصاد، در مقایسه با بسیاری ازمواد خام دیگر بیشتر است.

وی با بیان این‌که فلزات حساس، با نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید به‌ویژه در زمینه فناوری‌های سبز مانند وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی باد، انرژی خورشیدی و ... مرتبط است، تاکید کرد: در نشریات علمی به جای فلزات بحرانی از مترادف‌هایی مانند «فلزات راهبردی»، «فلزات سبز کوچک»، «فلزات ویژه»، «فلزات تکنولوژیک» و «فلزات نادر» استفاده می شود.

معاون وزیر علوم درباره راه‌اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک اظهار داشت: این پژوهشکده با هدف توسعه فرایندهای گزینش‌پذیر و موثر در اکتشاف، استخراج، بازیابی، بازیافت و پالایش فلزات و مواد معدنی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی شده است. در این پژوهشکده، فرآیندهای مرتبط با اکتشاف و استحصال عناصر راهبردی بررسی و مطالعه خواهد شد.

بررسی امکان استخراج عناصر و فلزات استراتژیک از باتری‌ها و بوردهای الکتریکی

زمانیان ادامه داد: در کنار منابع ویژه مربوط به این عناصر و فلزات، استفاده از منابع ثانویه (شامل کانی های همراه) و تولید مجدد محصولات حاوی فلزات از ترکیبات حاوی آن‌ها در قطعات مستعمل (باتری‌ها، مگنت‌ها، بوردهای الکتریکی، کاتالیست‌ها و ...) نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: این پژوهشکده همچنین نتایج زیست‌محیطی و امکان‌سنجی اقتصادی فرایندهای توسعه‌ای ذکر شده را ارزیابی خواهد کرد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درخصوص سه گروه پژوهشی «زمین شناسی و اکتشاف»، «استخراج و فرآوری» و «فناوری‌های نوین صنعتی معدنی» در پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک، گفت: اعضای هیات علمی با تخصص‌های زمین شناسی، فرآوری مواد معدنی، شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر در این پژوهشکده فعالیت خواهند داشت.

انجام پژوهش در مقیاس صنعتی و نیمه صنعتی

معاون وزیر علوم توسعه، سازماندهی و اجرای تحقیقات مبتنی بر رفع مشکل در رابطه با عناصر راهبردی و انجام پژوهش‌های علمی در مقیاس صنعتی و نیمه صنعتی را اولین هدف راه‌اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک دانست و گفت: در این پژوهشکده آموزش آینده‌محور و برگزاری دوره‌های آموزشی، تولید، بازیابی و بازیافت فلزات، مواد معدنی و مواد مهندسی شده سازگار با محیط‌زیست پیگیری خواهد شد.

وی افزود: حمایت از گذار به اقتصاد چرخشی اقلیم محور برپایه منابع معدنی، توسعه فناوری‌های جدید در حوزه فرآوری مواد معدنی راهبردی و بومی‌سازی تولید مواد شیمیایی مصرفی پرکاربرد در بخش فرآوری مواد معدنی از دیگر اهداف راه‌اندازی این پژوهشکده است.

زمانیان با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال‌های دور در زمینه عناصر معدنی راهبردی فعال بوده است، گفت: اعضای هیات علمی این سازمان پروژه‌های متعددی را با همکاری صنایع و دانشگاه‌های کشور انجام داده‌اند.

وی درباره تجهیزات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این حوزه بیان کرد: تجهیزات این سازمان از قبیل دستگاه‌های آنالیزی همانند دستگاه های ICP-OES، ICP-MS، FE-SEM، AFM-MFM، FT-IR، UV-Vis، طیف سنج نوری جذب اتمی، میکروسکوپ نوری و دستگاه گرماسنجی افتراقی تفاضلی (DSC)، دستگاه مغناطیس‌سنج نمونه مرتعش (VSM)، دستگاه تابش فراصوت (اولتراسوند) و حمام اولتراسوند، دستگاه‌های سانتریفیوژ، خشک کن پاششی، سیستم استخراج و تغلیظ کننده تحت خلاء، دستگاه کند و پاش مغناطیسی، دستگاه گالوانواستات-پتانسیواستات، دستگاه پوشش‌دهی چرخشی، گاز کروماتوگراف با قابلیت استفاده به صورت آنلاین و دارای دتکتورهای TCD و FID، هیدروژن و ازن ژنراتور، در توسعه و فعالیت هرچه سریع‌تر پژوهشکده جدید عناصر معدنی استراتژیک موثر خواهد بود.

زمانیان افزود: تجهیزات کارگاهی همانند سنگ شکن، آسیاب فکی، آسیاب گلوله ای –سیاره ای، میز لرزان، سیستم‌های لیچینگ، ستون استخراج مایع-مایع، کوره با ظرفیت و حد دماهای متفاوت، سلول فلوتاسیون و پایلوت هایی همانند پایلوت استخراج مواد معدنی پیوسته، پایلوت لیچینگ و رسوب دهی در مقیاس های مختلف، خشک کن مواد معدنی، کوره دوار می‌توانند در رسیدن به اهداف این پژوهشکده کمک کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top