تاریخ انتشار: شنبه 1402/06/18 - 11:33
کد خبر: 481162

رئیسی در اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار:

حفاظت از محیط زیست صرفا مربوط به یک کشور و یک منطقه نیست

حفاظت از محیط زیست صرفا مربوط به یک کشور و یک منطقه نیست

رئیس‌جمهور گفت: طبیعت در اختیار انسان‌هاست اما برای بهره‌برداری از مواهب آن باید قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت رعایت شود؛ چرا که اگر قوانین حاکم بر دریاها، جنگل‌ها و کلیت طبیعت نادیده گرفته شود، خطرات ناشی از آن همه موجودات و طبیعت را در بر می‌گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه (18 شهریور) در اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار گفت: امیدوارم این نشستِ هم اندیشی، همگرایی و تصمیم مشترک کشورها برای حفظ محیط زیست نشست مبارکی باشد. دغدغه محیط زیست دغدغه عمومی است و مربوط به یک اقلیم یا کشور خاصی نیست.

وی افزود: آلاینده ها، گردو غبار و توفان‌های شن و ماسه و خطراتی که برای امنیت غذایی برای جان انسانها و محیط زیست وجود دارد همه کشورها و دغدغه مندان را برای حفظ محیط زیست به همفکری وا می‌دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه در مورد پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است بدانیم آن است که خداوند متعال قوانینی را در طبیعت قرار داده؛ ضمن اینکه بشر از آب و خاک بهره برداری می‌کند باید به قوانین حاکم بر طبیعت نیز احترام بگذارد اگر قانون حاکم بر دریاها و جنگل‌ها و محیط زیست شکسته شد خطرش برای همه موجودات است.

وی با بیان اینکه شناخت قوانین حاکم بر طبیعت مهم است و هم احترام به قانون حاکم بر طبیعت اهمیت دارد، افزود:  حافظان محیط زیست، همه دولت ها و سازمان های بین المللی خود را برای کشف و احترام و نشکستن این قوانین موظف بدانند.

رئیسی تصریح کرد: پدیده گرد و غبار از کجا پدید می آید؟ یکی از علل آن خشکسالی است، موضوع مدیریت بر منابع آبی و مصرف بسیار مهم است یکی از علل گسترش گرد و غبار بدون تردید استفاده نادرست، غیرصحیح و ناعادلانه از منابع آبی است که می تواند از علل گرد و غبار باشد. کشورهایی هستند که فقط به توسعه یافتگی صنعتی خودشان توجه دارند یکی از مسایلی که بشر مبتلا به آن شده است نگاه کشورهای توسعه یافته است که بدون توجه به محیط زیست فقط به توسعه صنعتی و ابزار نظامی خودشان توجه می کنند. این یکی از ظلم هایی است که به بشر و محیط زیست می شود.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته یا کشورهایی که فقط خودشان و منافعشان را می‌بینند و فقط توسعه صنعتی را مدنظر دارند بدون نگه به حفظ محیط زیست؛ دریا، خشکی، آب و خاک را با اقداماتشان تهدید می‌کنند و این ظلمی است که نظام سلطه به بشریت می کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: راهکار حل این مشکل، همفکری، همگرایی و مشارکت در این درد مشترک و پیدا کردن درمان های مشترک است؛ قطعنامه های سازمان ملل صادر شده است، سازمان های منطقه ای و بین المللی اقداماتی کرده اند که نسبت به آنها باید قدردان بود اما کشورهای توسعه یافته یا سلطه گر که فقط به قدرت صنعتی و نظامی خودشان فکر می کنند چه میزان به این قطعنامه‌ها توجه کرده اند؟ برای قطعنامه های زیست محیطی باید ضمانت اجرا وجود داشته باشد.

رئیسی گفت: اگر ضمانت اجرا وجود نداشته باشد صاحبان قدرت فقط به دنبال افزایش قدرت خودشان هستند و محیط زیست را به خطر می اندازند از نکاتی که باید حتما به آن فکر کرد ضمانت اجرای قطعنامه های سازمان ملل است که فقط با پشتوانه قدرت یا پول افرادی نتوانند قطعنامه ها و تصمیماتی که به نفع عموم مردم است را نقض کنند.

وی افزود: حضور قریب به سی کشور و بیش از 15 سازمان منطقه ای و بین المللی در این نشست نشان دهنده احساس مشترک از سوی کشورها وسازمان های بین المللی برای حفظ محیط زیست است که نسبت به آن تقدیر و تشکر دارم. این احساس خوبی است که شما را برای هم اندیشی و کار مشترک برای حفظ محیط زیست گرد هم آورده است. این همگرایی باعث می شود که کشورهای توسعه یافته فقط با نگاه اقتصادی به مسائل مشترکی که برای بشریت است نگاه نکنند. منافع مردم حفظ محیط زیست امر بسیار ضروری و قابل توجه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: حفظ محیط زیست هم نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد اگر غیر از این باشد و تحت تاثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماسی قرار بگیرد ره به جایی نمی برد. این اقدام یک اقدام بشری است برای حفظ محیط زیست باید خارج از تعارفات سیاسی و دیپلماسی به یک موضوع مشترک و مهم اندیشه و عمل کرد.

رئیسی گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه توسعه یافتگی فرع بر حفظ محیط زیست شناخته شده است؛ صنعتی که می‌خواهد پیشرفت کند باید نگاه زیست محیطی را در آن در نظر گرفت لذا توسعه آری به خطر انداختن محیط زیست هرگز. این اصلی است که در قانون اساسی ما به رسمیت شمرده شده است و همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته و باید قرار داشته باشد البته محیط زیست هم باید برای توسعه توجه خودش را داشته باشد تا هم توسعه صورت بگیرد و هم محیط زیست به خطر نیفتد؛ این دو در کنار یکدیگر قابل توجه است.

وی افزود: مساله مربوط به یک اقلیم، کشور یا منطقه نیست موضوع مشترکی است که همه باید به آن اندیشه کنند و نگاه مشترک می خواهد پیشنهاد من به این نشست نگاه مشترک به دور از هرگونه شائبه های سیاسی و دیپلماسی متعارف و معمول است باید به این مشکل مشترک فکر و راهکارهایی اندیشه شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این رابطه استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی بسیار تاثیر گذار است مراکز علمی ما بسیارکار کردند و در این قضیه صاحب نظر هستند به نظر من یکی از پشتوانه‌های بسیار مهم تصمیمات می تواند کار علمی مراکز پژوهشی ما باشد حاضریم در این رابطه تجربیات و دریافت های علمی‌مان را با همه کشورها به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به لزوم پشتوانه مالی برای انجام این اقدامات افزود:کشورهایی که در این رابطه باید با هم همکاری کنند می توانند صندوقی را تاسیس کنند به عنوان صندوق پشتیبانی اقدامات اجرایی تا همه کشورها مساعدت کنند و کار به خاطر مسائل مالی دچار وقفه نشود صندوق مشترک بین کشورها می تواند پشتوانه خوبی برای اجرای تصمیمات حفظ محیط زیست و مقابله با گردو غبار و توفان های شن و ماسه و ... باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این اقدامات نیازمند پیوست فرهنگی ورسانه ای است یعنی همه باید در این رابطه همکاری کننند به پیوست رسانه ای و فرهنگی و فرهنگ ساز نیاز است فرهنگ سازی در این رابطه بسار اهمیت دارد و مشخص شود هر توسعه ای فرع بر محیط زیست است.

رئیسی با بیان اینکه  نسبت به منابع آبی باید توجه و مدیریت شود، گفت: در مناسبات جهانی حتما یکجانبه گرایی امری است که به حفظ محیط زیست ضربه می زند و نگاه نابرابر و غیر عادلانه در مناسبات جهانی حفظ محیط زیست را در خطر قرار می دهد. در این رابطه معتقدیم باید برای حفظ محیط زیست کار ترویجی انجام داد و شرط حفظ محیط زیست اقدامات ترویجی و تبیینی است که در همه حوزه ها شرط موفقیت برای حفظ محیط زیست خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: با کارهای خوبی که تاکنون انجام شده است خصوصا نشست قبل که در تیرماه صورت گرفت و با مشارکت خوبی که کشورها و سازمان های بین اللملی در این نشست دارند و با هم اندیشی و همکاری که بین سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف صورت می گیرد؛ خصوصا در این رابطه که سازمان ملل هم اعلام همکاری و پشتیبانی کرده است با قید اینکه متوقف به قدرت ها و ثروت ها نشود واین کار به عنوان یک ضرورت زیست محیطی و ضرورتی برای حفظ جان انسان ها قلمداد شود؛ معتقدم می تواند کار مفید و موثری باشد. امیدوارم اقداماتی که انجام می شود و هم اندیشی ها و هم گرایی ها و تصمیمات خوبی که در این جلسه اخذ می شود موجب حفظ محیط زیست شود که امر بسیار ضروری است برای منطقه ما و همه مناطق در جهان است.

وی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای حفظ محیط زیست منشا برکات باشد، گفت: موضوع با اهمیت محیط زیست به کشورهای توسعه یافته اجازه ندهد محیط زیست را به خطر بیندازند و باعث شود از منابع آبی در منطقه و دنیا درست بهره برداری شود و موجب شود قوانین حاکم بر طبیعت را که خداوند متعال قرار داده و شرط استفاده درست از طبیعت تعیین کرده است افراد با خواسته های شخصی، سیاسی و اقلیمی  قانون شکنی نکنند بلکه به حیات انسان و حفظ محیط زیست نگاه کنند.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top