تاریخ انتشار: شنبه 1402/06/18 - 17:36
کد خبر: 481196

استارت‌آپ‌ها و فناوری‌هایی که به یاری زائران حسینی آمدند

استارت‌آپ‌ها و فناوری‌هایی که به یاری زائران حسینی آمدند

در جای‌جای راهپیمایی اربعین حسینی می‌توان خدمت‌رسانان از اقشار مختلف مردم را دید. نخبگان، صاحبان استارت‌آپ‌ها و فناوران هم با شناسایی چالش‌های زائران دست به کار شدند و در طریق‌الحسین (ع) به یاری زائران آمده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری اظلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»، حماسه‌آفرینی شیعیان در بزرگ‌ترین پیاده‌روی جمعی جهان در هر سال، بیشتر از سال قبل رنگ‌وبوی فناورانه به خود می‌گیرد. امسال نیز دانش‌بنیان‌ها و نخبگان جهادی در صحنه حاضر شدند و خدمات خود را به زائران ارائه دادند. برخی از این خدمات فناورانه به نحوی بود که مورد بازتاب رسانه‌ها و جلب توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفت. در این گزارش قصد داریم برخی از این فناوری‌های خدمت‌رسان را معرفی کنیم.

پیاده‌روی با عشق اباعبدالله (ع) و به کمک فناوری ایرانی

طی روزهای گذشته و در ایام برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، شاهد حضور یک بانوی زائر و دارای مشکل قطع نخاع بودیم که موفق شد با استفاده از ربات اسکلت بیرونی در این مراسم شرکت کند. ویدئوی راهپیمایی این بانو به سرعت در فضای مجازی پخش شد و حتی در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفت.

ربات اکسوپد (Exopad) قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و به زمین انتقال دهد. این ربات روی لباس‌های کاربر پوشیده می‌شود و از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حرکت دهند. بدین ترتیب کاربر قادر است در جابجایی‌های روزمره بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد شخصی راه برود.

این فناوری ساخته دست نخبگان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که در حوزه طراحی و ساخت سیستم‌های رباتیک کمک حرکتی و توانبخشی، مورد استفاده بیماران پاراپلژیک، سالمندان، افراد کم‌توان، ورزشکاران و افرادی که کاری تکراری و طولانی انجام می‌دهند، فعالیت می‌کند.

سید مصطفی حوائجی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این ربات توان‌بخش در اشاره به استفاده این بانوی زائر از ربات اظهار داشت: «این بانو، یکی از افرادی هستند که این ربات را تهیه کردند. در طول فرآیند ارزیابی و آموزش نحوه استفاده از دستگاه، شاهد عجله و اصرار بسیار زیاد این بانو بودیم و در ادامه متوجه شدیم که ایشان قصد دارند از ربات اکسوپد در راهپیمایی اربعین استفاده کنند. با توجه به علاقه‌مندی بسیار زیاد این بانو برای حضور در مراسم اربعین امسال، تلاش کردیم که یک تیم پشتیبانی را به همراه ایشان اعزام کنیم.»

ویلچرهای پیشرفته در خدمت زائران

یک شرکت دانش‌بنیان پیش از این توانسته بود ویلچرهای مدرن با استفاده از کامپوزیت‌های الیاف کربنی بسازد و آن را به بازارهای خارجی از جمله بازار اروپا صادر کند. این شرکت با ایده یک جانباز دفاع مقدس و در دل دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته و تولیدات آن در سطح بهترین و پیشرفته‌ترین نمونه‌های جهانی است.

مسعود نعمتی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از اعطای رایگان این ویلچرهای پیشرفته به زائران خبر داد و اظهار داشت: «توانستیم به تعدادی از معلولینی که می‌خواهند در پیاده‌روی اربعین شرکت جویند، ویلچرهای کربنی خود را تا پایان سفرشان ارائه دهیم و همچنین اعلام کردیم که هر کس ویلچری دارد و می‌خواهد آن را در اختیار زائرین اربعین بگذارد، می‌تواند این کار را با ضمانت شرکت ما انجام دهد.»

فناوری دانش‌بنیان در خدمت تشنه‌لبان

یکی از موضوعات مهمی که با سلامت زائرین در مراسم پیاده‌روی اربعین در ارتباط است، تأمین آب شرب و یخ سالم و بهداشتی است. با توجه به گرمای هوای تابستان، یکی از نیازهای ضروری موکب‌ها، تأمین مداوم یخ بهداشتی است. موضوعی که پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاه یخ‌ساز حبه‌ای دنبال می‌کنند. این تجهیز هم از تجهیزاتی بود که در راهپیمایی اربعین به خدمت زائران درآمده است.

به گفته مسعود صرام، مدیرعامل این شرکت، «یخ‌ساز حبه‌ای در دو مدل با ظرفیت تولید 150 کیلوگرم و 300 کیلوگرم یخ حبه‌ای در طول شبانه‌روز ساخته شده است. با توجه به حجم یخ تولیدی در طول شبانه‌روز، این دستگاه بیشتر برای رستوران‌ها و هتل‌ها و همینطور موکب‌ها کاربرد دارد. این تجهیز فناورانه در موکب‌های راهپیمایی اربعین حسینی، نیاز زائران به یخ سالم و بهداشتی را تأمین کرده و به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند.»  

استارت‌آپ‌های دیجیتال و فرهنگ‌دوست در خدمت زوار امام حسین (ع)

یکی از دغدغه‌های مهم زائرین اربعین، بحث اسکان شبانه و یافتن ظرفیت خالی در موکب‌های مسیر است. چالشی که یک استارت‌آپ دانش‌بنیان آن را به کمک نرم‌افزار مدیریت اسکان زائرین و ظرفیت موکب‌ها حل کرده است. این دانش‌بنیان، شرکتی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید نرم‌افزارهای کاربردی با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر است.

به گفته محمدمهدی ابراهیمی، مدیرعامل این شرکت، «وظیفه اصلی این نرم‌افزار، «مدیریت ظرفیت اسکان» است؛ به این معنی که سیستم می‌تواند فضای اسکان موجود در هر موکب را به دقت مدیریت کرده و بهترین و مناسب‌ترین فضای خالی را برای یک خانواده یا گروه پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، هر اتاق در یک موکب، ظرفیت 10 نفر را دارد. در یکی از اتاق‌ها 7 زائر اسکان‌ یافته‌اند و 3 ظرفیت دیگر در آن اتاق خالی است. یک گروه 3 نفره به این موکب مراجعه و درخواست اسکان می‌کنند. سیستم نرم‌افزاری برای استفاده بهینه از فضای خالی موجود، به جای اختصاص یک اتاق جدید، این 3 نفر را در ظرفیت خالی‌مانده همان اتاق جای می‌دهد تا ظرفیت هر اتاق به صورت کامل تکمیل شود.»

بازی موبایلی «کودکان اربعین»، یکی دیگر محصولات دیجیتال فناوران با دغدغه فرهنگی ایرانی است. این بازی کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین خود در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور دارند را با رویداد عظیم اربعین حسینی آشنا می‌کند.

طبق گفته حمید افسری، مدیرعامل این شرکت، «نسخه جدید بازی موبایلی «کودکان اربعین» به تازگی عرضه شده است. این بازی موبایلی مخصوص کودکان 4 تا 9 ساله، شامل مجموعه بازی با موضوع پیاده‌روی اربعین بوده که از طریق کافه‌بازار قابل دریافت و نصب است. کودکان در قالب بازی‌های موکب‌داری، عبور از مرز، زیارت اماکن مقدس کربلا و... با خاطرات و حال و هوای این سفر آشنا می‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «در عین حال برای کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین‌شان در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور دارند، بسته‌های فرهنگی را تدارک دیده‌ایم که شامل بازی رومیزی، پکیج کاردستی، پازل، نقاشی و رنگ‌آمیزی است. تعداد 6 هزار بسته فرهنگی مخصوص اربعین توسط امور بانوان شهرداری تهران خریداری شده و در عمود 833 (موکب مادر و کودک عقیل در طریق الحسین (ع)) به کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین خود در این مراسم حضور دارند، اهدا می‌شود.

بهداشت و سلامت، در کانون توجه فناوران

زباله‌سوزهای سیار، تجهیزات پیشرفته و دانش‌بنیانی است که فناوران ایرانی برای مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین طراحی کرده و ساخته‌اند. جمع‌آوری و امحای سریع زباله‌ها نیازمند استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای است که با توانمندی پژوهشگران این شرکت دانش‌بنیان در تولید زباله‌سوزهای سیار محقق شده است.

علی موحدی، مدیرعامل شرکت سازنده این تجهیز می‌گوید: «زباله‌ها در صورت جمع‌آوری و امحای دیرهنگام، می‌تواند سلامت زائران و محیط زیست را تهدید کند. این دستگاه می‌تواند در مسیر پیاده‌روی زائرین مورد استفاده قرار گرفته و زباله‌های موجود در مسیر را به راحتی و بدون ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، امحا کند. در حقیقت، این دستگاه به نوعی یک پیشگیری‌کننده از تجمع آلودگی است که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در اثر این آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد.»

پیشگیری از ابتلای زائران اربعین به بیماری‌های ویروسی

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان با معرفی محصول کُلدانیز (Coldanese) گام مهمی در جهت جلوگیری از مشکل معمول زائران، یعنی بیماری‌های شایع ویروسی برداشت. با توجه به حجم بالای تردد در مراسم پیاده‌روی اربعین و احتمال انتشار و تکثیر ویروس‌های عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا، این محصول برای زائران اربعین حسینی (ع) کاربرد فراوانی دارد. 

این محصول، یک اسپری بینی است که به منظور جلوگیری از خشک شدن مخاط بینی و مرطوب نگه‌داشتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این فرآورده در پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا کاربرد دارد.

مهدی روحی رازلیقی، مدیرعامل این شرکت پیش از شروع راهپیمایی اربعین در مصاحبه خود اعلام کرده بود: «این محصول تنها توسط دو شرکت آمریکایی و اتریشی در دنیا تولید می‌شود که به همت پژوهشگران ایرانی، بومی‌سازی شده است. در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال، بیش از هزار عدد از اسپری بینی کُلدانیز در اختیار پرسنل و کادر درمانی دانشگاه بقیه‌الله و مرکز تحقیقات هلال احمر که درحال خدمت‌رسانی به زائران در این مراسم هستند، قرار داده شده است.»

تجهیزات پزشکی، نانویی و دارویی دانش‌بنیان در اختیار عاشقان اباعبدالله (ع)

در سال‌های اخیر محصولات نانویی ایرانی زبان‌زد ایرانیان و افراد خارجی شده است. محققان یک شرکت فناور ایرانی، سه نوع پانسمان نانویی برای زخم‌های بریدگی، زخم‌های عمیق و زخم‌های سوختگی را در سبد محصولات تولیدی خود دارند. کلیه محصولات پانسمان پیشرفته این شرکت همگی از مواد اولیه زیست‌سازگار و ترمیم‌کننده ساخته شده‌اند. این پانسمان‌ها با کاربرد آسان می‌تواند التیامی برای پاهای خسته زائران باشد.

به گفته وحید فربدفر، عضو هیئت مدیره این مجموعه دانش‌بنیان «پانسمان ساخته شده در این شرکت، از فناوری بسیار بالایی برخوردار بوده و برای نخستین‌بار در ایران و جهان تولید شده است. این پانسمان سرعت بهبود و ترمیم زخم را تا حدود 70 درصد افزایش می‌دهد که ویژگی اصلی آن محسوب می‌شود. شیوه استفاده بسیار ساده، شرایط حمل و نگهداری در بازه دمایی مناسب، دوره انقضای طولانی‌مدت و همینطور کاربرد این پانسمان پیشرفته در حوزه زخم‌های مختلف، مورد توجه مسئولان سازمان هلال احمر قرار گرفت.»

دستگاه اکسیژن‌ساز، هولتر مانیتور قلب و ده‌ها فناوری و تجهیز پیشرفته دیگر از جمله موارد دیگری است که از سوی نخبگان فعال در دانش‌بنیان‌ها در اختیار عاشقان اباعبدالله (ع) قرار گرفته است. این فناوری‌ها از حدود 50 شرکت در دسترس زائران و همچنین مجموعه‌های خدمت‌رسان مانند هلال احمر و موکب‌ها قرار گرفته است.

شایان ذکر است که این شرکت‌ها در رویدادی تحت عنوان «همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین» محصولات خود را به عرضه و نمایش گذاشته بودند. این رویداد به همت صندوق نوآوری و شکوفایی در 23 مردادماه سال جاری برگزار شده بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top