تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/20 - 10:43
کد خبر: 481373

شاه مغرب تلفن ماکرون را پاسخ نداد و کمک‌های فرانسه را رد کرد

شاه مغرب تلفن ماکرون را پاسخ نداد و کمک‌های فرانسه را رد کرد

شاه مغرب در اقدامی قابل توجه، هم تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه برای تسلیت به رباط را رد کرد و هم کمک‌های پاریس برای زلزله‌زدگان را نپذیرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مغرب که از روز جمعه با تبعات زلزله ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کند، کمک‌های فرانسه را نپذیرفته و شاه این کشور نیز تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را پاسخ نداده است.

به گزارش اختصاصی روزنامه مغربی «الصحیفه»، دو منبع مطلع گفتند، محمد ششم شاه مغرب تماس تلفنی امانوئل ماکرون در روز شنبه را که برای عرض تسلیت جهت کشته شدگان زلزله و پیشنهاد کمک‌های پاریس در خصوص جست‌وجوی مفقودان و نجات بازماندگان بوده، پاسخ نداده است.

الصحیفه نوشت، طبق گفته منابع مطمئن، ماکرون زمانیکه در هواپیما و در مسیر عزیمت به محل برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در نیودلهی (پایتخت هند) بود، خواستار صحبت با محمد ششم شاه مغرب شد اما شاه تماس او را قبول نکرد. همین امر سبب شد تا ماکرون در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ضمن ابراز همدردی با مغربی‌ها بنویسد «همه ما بعد از زلزله‌ شدیدی که مغرب را لرزاند، اندوهگین باشیم. فرانسه برای ارائه کمکهای اولیه آماده است».

مغرب کمک اسپانیا را پذیرفت اما کمک پاریس را نه

این روزنامه مغربی نوشت، این مسئله به رد تماس تلفنی ماکرون محدود نماند و رباط تا الان کمکهای پاریس را هم نپذیرفته است. «مقامات مغربی همه درخواستهای فرانسه برای ارائه کمک در فرآیند نجات و یا اعزام تیمهای متخصص در جست وجوی قربانیان تحت آوار در مناطق زلزله زده در منطقه الحوز را نادیده گرفته‌اند».

الحصیفه نوشت: «با وجود پیام‌های متعددی که مقامات مغرب از همتایان فرانسوی خود - چه از سازمانهای وابسته به دولت چه از سازمانهای جامعه مدنی - برای ورود به عملیات کمک‌رسانی دریافت کرده‌اند، مقامات مغربی همه این درخواستها از جانب فرانسه را (تا صبح یکشنبه) نادیده گرفته‌اند. صحبت «آرنو فریس» رئیس سازمان غیردولتی «Secouristes sans frontières» مبنی بر اینکه مغرب مانع اعزام تیمهای امدادی (فرانسوی) شده، به شکل روشنی نشان‌دهنده همین امر است.

وبگاه خبری «الیوم 24» مغرب نیز نوشت: «مغرب تاکنون کمکهایی از چهار کشور دریافت کرده است؛ اسپانیا، بریتانیا، قطر و امارات متحده عربی و تاکنون به درخواست کشورهای دیگر بخصوص فرانسه پاسخ نداده است».

به نوشته این منبع، خبرگزاری اسپانیانی افی نوشته که رسانه‌های فرانسوی از اینکه فرانسه جز کشورهایی نیست که بتوانند تیم امدادی خود را به مغرب اعزام کنند، نیست، خشمگین هستند.

همچنین وزارت خارجه مغرب دیروز یکشنبه، به صورت رسمی پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای کمک به زلزله‌زدگان در این کشور را نیز رد کرد. شبکه ۷ تلویزیون رژیم موقت اسرائیل شامگاه یکشنبه خبر داد که مغرب به این رژیم گفته است: «در زمان کنونی، نیازی به کمک اسرائیل نیست». بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی روز گذشته به وزارتخانه‌ها و نیروهای مختلف این رژیم دستور داده بود به مغرب کمک کنند.

زلزله مغرب که عصر جمعه گذشته رخ داد و طی چهارصد سال گذشته بی سابقه بوده، بیش از دو هزار و صد نفر کشته بر جا گذاشته است. رسانه‌های مغربی شب گذشته از افزایش شمار قربانیان زلزله مرگبار این کشور خبر دادند و گفتند، شمار کشته‌ها تا روز یکشنبه (دیروز) به عدد دو هزار و یکصد و بیست و دو (۲۱۲۲) نفر رسیده است.

زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی استان مراکش در ساعت ۲۳:۱۱ به وقت محلی رخ داد که در مناطق وسیعی در شمال و شمال شرق مراکش احساس شد و در مناطقی از الجزایر، اسپانیا و پرتغال نیز احساس شد.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top