تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/20 - 16:39
کد خبر: 481429

محققان ایرانی در یک‌ قدمی تولید دانش بومی یک نوع باتری مهم

محققان ایرانی در یک‌ قدمی تولید دانش بومی یک نوع باتری مهم

محققان ایرانی با سنتر نانو کامپوزیت‌های چندلایه در تلاش هستند تا به دانش بومی ساخت یک باتری مهم دست پیدا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، تولید انرژی الکتریکی از نوعی از واکنش‌های شیمیایی برگشت‌پذیر، سازوکار اصلی در باتری‌هاست. با وجود اینکه امروزه از باتری‌هایی مانند باتری لیتیوم-یون در ابزارهای الکترونیکی به صورت فراگیر استفاده می‌شود، این باتری‌ها در برخی مشخصه‌ها ضعف جدی دارند و به همین دلیل، محققان مختلف همواره به دنبال ارتقای اجزای آن یا پیشنهاد باتری‌های جدید هستند. 

یکی از باتری‌های نوظهور، باتری آلومینیومی است که در صورت بهبود مشخصه‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین باتری لیتیوم-یون در آینده مطرح باشد. در همین راستا، ستاد نانوفناوری معاونت علمی، طرحی از محققان ایرانی را معرفی کرده است که موضوع آن در خصوص همین باتری نوظهور است.

«سنتز نانوکامپوزیت V2CTx/CNT و بررسی خواص الکتروشیمیایی آن» عنوان طرحی است که مطهره‌سادات محسنی صالحی منفرد با راهنمایی احسان طاهری نساج در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رسانده است. نتایج این طرح نشان می‌دهد با این نانوکامپوزیت می‌تواند الکترودها و عملکرد باتری آلومینیومی را ارتقا دهد.

نانولوله‌های کربنی (CNT)، به دلیل خواص مکانیکی، الکتریکی و سطحی و توانایی آن‌ها برای انطباق با ساختارهای نانوکامپوزیت مختلف، امروزه به عنوان ماده‌ای قابل توجه در ساخت الکترودهای باتری‌ها و ابرخازن‌ها مطرح هستند. 

صالحی منفرد در خصوص سازوکار باتری‌ها تشریح کرد: سازوکار عملکرد باتری‌های یونی، رفت‌وآمد یون‌ها بین الکترودها از طریق یک الکترولیت مایع یونی است. یون‌ها از آند خارج و حین فرایند دشارژ وارد کاتد می‌شوند. در طول شارژ، روند مخالف رخ می‌دهد؛ بنابراین الکترود نقش قابل‌توجهی در عملکرد باتری ایفا می‌کند.

بررسی تأثیر کامپوزیت‌سازی بر ظرفیت ویژه و چرخه‌پذیری الکتروشیمیایی باتری، بهینه‌سازی اندازه و مورفولوژی پودرهای ماده فعال کاتدی از اهداف این طرح ذکر شده است.

مجری طرح خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این پروژه، به ایجاد دانش بومی تولید الکترود کاتدی باتری آلومینیوم – یون و یا ابرخازن آلومینیومی کمک می‌کند و حتی با امکانات و تجهیزات می‌توان نمونه محصول را نیز تولید کرد.

وی تشریح کرد: انرژی الکتروشیمیایی یک راه‌حل مناسب برای جایگزینی انرژی فسیلی است، از این رو در دهه‌های اخیر پژوهش‌های فراوانی روی توسعه دستگاه‌های تولید و ذخیره‌سازی انرژی انجام شده است به‌طوری‌که استفاده از انرژی‌های خورشیدی، بادی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش‌یافته و از دستگاه‌های مطلوب ذخیره انرژی همانند باتری‌ها و ابرخازن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

صالحی اضافه کرد: به‌تازگی، باتری‌های قابل شارژ آلومینیوم – یون به‌عنوان جایگزین امیدوارکننده باتری‌های لیتیوم – یون موردتوجه قرار گرفته‌اند. استفاده از مواد با ظرفیت بالا به این خاطر است که این ساختارها راه جدیدی را برای دستیابی به ذخیره‌سازی انرژی با چگالی انرژی بالا در سرعت‌های بالای شارژ ایجاد می‌کنند.

مجری طرح در خصوص سنتز و بررسی خواص الکتروشیمیایی ماده کاتدی V2CTx گفت: امکانات متمرکز برای سنتز ماده وجود نداشت و برای این کار از چند دانشگاه کمک گرفتیم؛ اما متأسفانه شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آزمایشگاهی و دانشگاه‌ها در ادامه فعالیت وقفه ایجاد کرد. هزینه‌های بالای تحقیقات هم می‌توانست فعالیت را متوقف کند و اگر گرنت استاد راهنما و تقبل هزینه‌ها توسط ایشان نبود، با توجه به بالارفتن تصاعدی دلار، مشکلات زیادی پیش‌روی ما بود.

بنا به اعلام ستاد نانوفناوری، این طرح مورد حمایت بنیاد علم ایران بوده است. این بنیاد طرح‌های لبه علمی و مرز دانشی را حمایت می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top