تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/21 - 08:44
کد خبر: 481483

آیا کرونا دوباره در حال شیوع است؟

آیا کرونا دوباره در حال شیوع است؟

پس از گذشت سه سال و استفاده مداوم از ماسک برای هیچ یک از ما متصور نبود اما ۱۲۵۲ روز یعنی روز سوم مرداد ۱۴۰۲ پایان استفاده همگانی از ماسک اعلام شد و این روزها دوباره زنگ خطر برخی سویه‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که سوم مرداد پایان استفاده همگانی از ماسک همه را به خاطر استفاده مداوم از الکل، دستکش، ماسک و دوری از اجتماع و هزاران راهی که رفته و نرفته زندگی را برای ما سخت کرده بود، ‌به نوعی خوشحال کرد اما این روزها دوباره خبر از زیرسویه‌هایی جدید داده شده که همین موضوع تعداد مبتلایان را تا حدودی افزایش داده است. اما با وجود واکسیناسیون گسترده این نگرانی‌ها مردم را کمتر کرده است.

روزهای بدون فوتی نیز در زمان شکست کرونا در ایران به ثمر نشست، ‌ابتلای تک رقمی نیز در این روزها به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در راستای واکسیناسیون گسترده و مهار این ویروس در کشور بوده است که به واسطه این برنامه‌ریزی‌های درست، ایران یکی از کشورهای موفق در راستای مقابله جدی با کرونا محسوب شده است.

این روزها که فصل سرما در راه است و شیوع برخی زیرسویه‌های کرونا را شاهد هستیم، براساس آمارهای وزارت بهداشت از ۱۱ تا ۱۸ شهریور بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۱۰ نفر آنها بستری شدند. همچنین ۲۱ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۲۹ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۳۵۶ نفر رسیده است، این آمارها نشان از افزایش شمار مبتلایان و افراد فوت شده ناشی از این ویروس دارد که برخی دلایل این افزایش را سویه‌های جدید کرونا در برخی کشورهای دنیا می‌دانند.

سویه جدید کرونا موسوم به BA.۲.۸۶ در پنج ایالت از آمریکا شناسایی و شیوع یافته، درهمین حال شمار بستری‌شدگان مبتلا به این ویروس در آمریکا روبه فزونی است و بار دیگر استفاده از ماسک در اماکن عمومی توصیه می‌شود. همین موضوع احتمال شیوع این ویروس در برخی کشورها از جمله ایران را بیشتر کرده است.

همزمان با شیوع برخی سویه‌ها کرونا در دنیا واکسن آنفلوانزا تزریق شود

واکسن آنفلوانزا زودتر از سال‌های گذشته تزریق شود زیرا با شروع فصل سرما امکان بیماری‌های تنفسی وجود دارد و در آن صورت با تزریق واکسن، گروه‌های پرخطر کمتر به این ویروس مبتلا خواهند شد

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی از افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع مردم باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مداوم دست‌ها را جدی بگیرند. همچنین باید با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی، ‌ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بانوان باردار نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

وی با اشاره به شایع بودن برخی سویه‌های جدید کووید در دنیا معتقد است: باید واکسن آنفلوانزا زودتر از سال‌های گذشته تزریق شود زیرا با شروع فصل سرما امکان بیماری‌های تنفسی وجود دارد و در آن صورت با تزریق واکسن، گروه‌های پرخطر کمتر به این ویروس مبتلا خواهند شد.

سیدمهدی حق‌دوست عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را اواخر شهریور و اوایل مهر دانست و گفت: آنتی‌بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شود و موجود باشد. سالیان سال فناوری تولید واکسن آنفلوآنزا در اختیار یک یا دو کشور خاص بود اما اکنون به همت متخصصان دانش‌بنیان کشور، واکسن آنفلوانزا تولید شد و در اختیار هموطنان قرار دارد. این واکسن با فناوری نوین ساخته شده است و توصیه می‌شود برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود.

با وجود شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا در جهان اما وزارت بهداشت اعلام کرد که هنوز این ویروس وارد کشور نشده است و مردم نباید نگران این وضعیت باشند.

اگرچه بسیاری از مردم از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران و پس از گذشت سه سال چندان نگرانی از ابتلای به این ویروس را ندارند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم چندان اهمیت نمی‌دادند اما بیماران دارای مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، بانوان باردار و کودکان باید بیشتر نسبت به این موضوع توجه کنند.

کرونا وضعیتی مشابه آنفلوانزای فصلی دارد

کرونا در کشور از وضعیت همه‌گیری یا پاندمی به وضعیت بومی یا آندمی تبدیل شده که وضعیتی مشابه آنفلوانزای فصلی دارد

با وجود اینکه ویروس کرونا به عنوان یکی از مرگبار و خطرناک‌ترین ویروس شایع در سال‌های اخیر بوده اما به واسطه واکسیناسیون گسترده با آماری بیش از ۱۵۵ میلیون در تزریق واکسن، این ویروس در ایران به یک ویروس آندمیک تبدیل شده است و مردم باید هرساله برای پیشگیری از ابتلا به آن از واکسن استفاده کنند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: کرونا در کشور از وضعیت همه‌گیری یا پاندمی به وضعیت بومی یا آندمی تبدیل شده که وضعیتی مشابه آنفلوانزای فصلی دارد. این ویروس هیچگاه در دنیا از بین نمی‌رود. کرونا اکنون از حالت همه‌گیری یا پاندمیک به حالت تک‌گیری یا آندمیک تبدیل می‌شود. یعنی کرونا همیشه خواهد بود. مشکل ما در این بیماری همه‌گیری بود.

سویه جدید به ایران نیامده است

پیرولا یکی از ویروس‌های شایعه از زیرسویه‌های امیکرون اخیرا در برخی کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده که در هفته‌های گذشته اخباری از شیوع این ویروس در کشور خبر داده بود که این موضوع نیز از سوی وزارت بهداشت تایید نشد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۴ شهریور با بیان اینکه انجام تست‌های کرونا در مبادی ورودی مرزها همچنان ادامه دارد، گفت: ویروس «پیرولا» که از مجموعه زیرسویه‌های امیکرون است در کشور مشاهده نشده است و موارد ابتلا نیز وجود ندارد.

بابک عشرتی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس که با نام غیررسمی «پیرولا» شناخته می‌شود، بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک (نحوه ورود ویروس کرونا به سلول انسان) خود دارد. طبق آمارها تاکنون ۲۸ مورد ابتلا از این ویروس در دنیا شناسایی شده است که برای نخستین‌ بار در سرزمین‌های اشغالی مشاهده شد.

معاون وزیر بهداشت، رمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این ویروس که از زیر سویه‌های امیکرون است، هنوز مرگ و میر و عوارض شدیدی از آن در مبتلایان بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت گزارش نشده است؛ با این حال آمادگی کامل در صورت ورود احتمالی پیرولا به کشور را داریم.

پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کشف زیرسویه‌های جدید کرونا در جهان به معنی شیوع آنها در ایران و سایر کشورها نیست و در ماه‌های گذشته علاوه بر زیرسویه EG۵، زیرسویه‌های متعدد دیگری هم در جهان کشف شده‌اند که هیچ یک شیوع نیافته و در ایران نیز شناسایی نشده بودند. این زیرسویه در ۵۱ کشور شناسایی شده و از زمان شناسایی تا کنون تغییری در بیماری‌زایی آن مشاهده نشده است.

کرونا ویروسی که مردم توان مقابله با آن را ندارند

ویروس کرونا در این سال‌ها چنان مردم را از نظر ابتلا و مرگ و میر با مشکل مواجه کرد که دیگر هیچکس توان مقابله با این ویروس تاجدار و کشنده را ندارند و انتظار دارند که دیگر هیچگاه این ویروس ریز زندگی آنها را مختل نکند زیرا داغ‌های زیادی بر دل مردم گذاشت و هنوز هم برخی از این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.

کرونا تنها ویروسی بود که همه مردم جهان به نوعی با آن گرفتار شدند، برخی با ابتلا و برخی با از دست دادن عزیزان، ‌ این ویروس همه معادلات جهانی را در عرصه اقتصای، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و آموزشی برهم زد و اکنون انتظار داریم که هیچگاه دیگر شاهد شیوع این ویروس نباشیم.

ضرورت استفاده از ماسک در فضاهای بسته

اگر رعایت اصول بهداشتی مورد توجه قرار نگیرد با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، دوباره با موج جدیدی از همه‌گیری کرونا مواجه خواهیم شد

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با هشدار در مورد افزایش موارد بستری ناشی از کرونا در مراکز درمانی، گفت: کرونا در همه جای دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه شدت همه‌گیری این بیماری کمتر شده اما هنوز بیماران مراجعه‌کننده و بستری به مراکز درمانی وجود دارد و باید همچنان اصول بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در فضاهای بسته رعایت شود.

مینو محرز افزود: از نظر وزارت بهداشت، دوران همه‌گیری کووید - ۱۹ پشت سر گذاشته شده است، اما با توجه به آغاز فصل پاییز و شیوع عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا که تقریبا علایم ابتلا به آنها شبیه هم هست، تجربه ثابت کرده خطر شدت ابتلا به این بیماری‌ها زیاد بوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی، داشتن تهویه مناسب را در پیشگیری از ابتلا به کرونا مهم دانست و اظهار داشت: اگر رعایت اصول بهداشتی مورد توجه قرار نگیرد با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، دوباره با موج جدیدی از همه‌گیری کرونا مواجه خواهیم شد، برای پیشگیری از این وضعیت باید مراقب باشیم و استفاده از ماسک در فضاهای بسته فراموش نشود.

محرز تصریح کرد: اکنون شمار مراجعه کنندگان و موارد بستری ناشی از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی زیاد شده و از مردم می‌خواهیم هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند.

ویروس کرونا که رنگ زندگی همه را تغییر داد این بار به شکل آندمیک در کشور تبدیل شده و به همین منظور مردم باید برای مقابله با آن همه اقدامات لازم را انجام دهند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

منبع: ایرنا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top