تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/06/26 - 11:33
کد خبر: 481917

سم کنفیدور برای درخت بادام

سم کنفیدور برای درخت بادام

سموم مختلفی برای کنترل آفات و قارچ درخت بادام در بازار وجود دارد و مساله­ای که ذهن باغداران را درگیر می­کند این است که کدام سم می­تواند بهتر آفت را کنترل کند؟ در اینخبر نامه در رابطه با سم کنفیدور، موارد استفاده و عملکرد آن در کنترل آفات درخت بادام صحبت خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سموم مختلفی برای کنترل آفات و قارچ درخت بادام در بازار وجود دارد و مساله­ای که ذهن باغداران را درگیر می­کند این است که کدام سم می­تواند بهتر آفت را کنترل کند؟ در اینخبر نامه در رابطه با سم کنفیدور، موارد استفاده و عملکرد آن در کنترل آفات درخت بادام صحبت خواهیم کرد.

موارد استفاده از سم کنفیدور در باغات بادام

کنفیدور که نام تجاری سمی به نام ایمیداکلوپراید است سمی است که برای کنترل طیف وسیعی از آفات بر روی بسیاری از محصولات زراعی و باغی مورد استفاده قرار می­گیرد، در مورد درخت بادام اینسم بیشتر برای کنترل آفات مکنده­ای مانند شته درخت بادام، کنه تارعنکبوتی، آفات برگخوار، پوستخوارها و چوبخوارها نیز به کار می­رود.

سم کنفیدور برای درخت بادام

سم کنفیدور دارای تاثیر تماسی، گوارشی، سیستمیک و تدخینی است، به این معنا که محلول پاشی این سم می­تواند در تماس با آفات مکنده آنها به طور مستقیم از بین ببرد، در صورتی که به صورت محلول در آب آبیاری مورد استفاده قرار گیرد می­تواند همزمان هم وارد سیستم ریشه­ای درخت بادام شده و حشرات برگخوار، پوستخوار و آفات مکنده را کنترل کرده و حتی مانع از استقرار آنها شود و هم می­تواند درون خاک تاثیر تدخینی پیدا کرده و آفات موجود در خاک مانند کرم سفید ریشه را مسموم کرده و از بین ببرد، برای آشنایی با آفات مختلف درخت بادام می­توانید به سایت فروش نهال بادام برتر نهال (www.bartarnahal.ir) مراجعه کنید.

مفهوم دوره­ی کارنس در مورد سم کنفیدور

آفات مکنده در باغات بادام مانند شته ­ها و کنه ها آفات سرسخت و پلی سیکل هستند، پلی سیکل به این معنا است که در صورت استقرار روی درخت میزبان تا چندین بار می­توانند تولید مثل کنند و سرعت تولید مثل بسیار بالایی دارند، در صورتی که از سمی استفاده شود که دوره­ی تاثیر طولانی­ تری داشته باشد باغداران می­توانند تعداد سم پاشی را در باغ کاهش دهند، به دوره­ی تاثیر سم در باغ و یا دوره­ای که سم پس از استفاده روی درخت می­ماند و آفت را کنترل می­کند دوره ی کارنس گفته می­شود.

دوره­ی کارنس کنفیدور بسیار بالا و25  روزه است، بنابراین فاصله­ی زمانی استفاده از این سم در مورد آفات مکنده می­تواند کاهش پیدا کند اما در نظر داشته باشید که این سم سیستمیک بوده و به بافت گیاه نفوذ می­کند، بنابراین اگر می­خواهید چاغاله بادام را بخورید و یا بفروشید نباید از این سم پیش از برداشت چاغاله استفاده کرده باشید.

سم کنفیدور برای درخت بادام

زمان درست استفاده از سم کنفیدور

زمان درست استفاده از سم کنفیدور در باغ بادام بسته به آفت هدف و نحوه­ی زندگی آن دارد، از آنجایی که این سم را باغداران بیشتر برای کنترل آفات مکنده مورد استفاده قرا می­دهند استفاده از این سم در اوایل بهار و پیش از طغیان مجدد آفات مکنده در سال جاری اهمیت بسیار زیادی دارد، این آفت به صورت سیستمیک درورن برگ نفوذ می­کند و زمانی که آفات مکنده بخواهند با تغذیه­ی اولیه مستقر شوند از این درختان سم پاشی شده دور می­شوند.

البته دقت داشته باشید که مقاومت درختان نیز عامل بسیار مهمی در دور کردن آفات هستند و بنابراین در زمان خرید نهال بادام ارقام مقاومی را انتخاب کنید که نیاز به سمپاشی را به طورکلی در باغ پایین بیاورند، در صورتی که با وجود استفاده­ی اول فصل از کنفیدور آفات مکنده باز هم مستقر شدند بهتر است سم پاشی به صورت دوره­ای و زیر نظر کارشناس گیاهپزشک تکرار شود.

در مورد آفات دیگر نیز باید بسته به سیکل زندگی آفت زمان درست استفاده از سم برنامه ریزی شود.

اثرات جانبی سم کنفیدور بر موجودات غیر هدف در باغ بادام

به طور کلی تمام سموم با دوره­ی کارنس طولانی و سیستم­های تاثیر چند گانه و البته دامنه­ی میزبانی بالا می­توانند تاثیر منفی بسیار بالایی بر روی حشرات غیر هدف و از همه مهمتر حشرات مفید داشته باشند، به عنوان مثال از بین رفتن جمعیت شکارگران طبیعی و زنبورهای پارازیتوئید که می­تواند در نهایت منجر به طغیان آفات شوند از اثرات جانی بد و منفی این سموم هستند.

سم کنفیدور برای درخت بادام

بنابراین با توجه به این موضوع باید استفاده از سموم را در باغات خود به حداقل برسانید و کنترل آفات را در باغ بادام محدود به استفاده از سم نکنید، با دریافت مشاوره از مشاوران گیاه پزشک، استفاده از اقدامات باغی مانند هرس و تقویت درختان با آبیاری و کود دهی به موقع و مناسب و همچنین استفاده از سیستم­ های پیش آگاهی نیاز خود به استفاده از سم را به حداقل برسانید تا با طغیان ناگهانی آفات در باغ مواجه نشوید.

کلام آخر

دانستید که سم کنفیدور در کنترل آفات باغ بادام می­تواند بسیار خوب عمل کند اما شما نباید تنها راه کنترل آفات در باغ را محدود به استفاده از سم کنید، به هیچ عنوان باغ خود را با ارقام حساس احداث نکنید و با تقویت درختان خود جلوی استقرار آفت را بگیرید تا نیاز به استفاده از سم به حداقل کاهش پیدا کند، ممکن است قیمت نهال بادام مقاوم به آفات کمی بالاتر باشد اما قطعا ارزش آن را دارد که نخواهید از سموم به میزان زیاد استفاده کنید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top