تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/27 - 08:32
کد خبر: 481992

حمایت از ‌اشرافیت ضد تولید و ‌اشک تمساح برای اقتصاد در حال احیا

حمایت از ‌اشرافیت ضد تولید و ‌اشک تمساح برای اقتصاد در حال احیا

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد با چند سال تاخیر و در حالی که روند تولید در کشور مجددا رونق گرفته‌، از قول یک گروه سیاسی موسوم به جمعیت تولیدگرایان مدعی شد: فرصت‌های طلایی برای توسعه کشور را از دست داده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

این گروه سیاسی‌، از احزاب تشکیل‌دهنده جبهه اصلاحات است که در پوشش نام اقتصادی‌، فعالیت سیاسی می‌کند! علی ظفرزاده دبیرکل جمعیت مذکور، از اعضای فراکسیون حزب مشارکت در مجلس ششم بود.

اعتماد از قول حزب سیاسی مذکور نوشت: «فرصت‌های طلایی برای توسعه کشور را از دست داده‌ایم. شاخص‌ها و نمادهای بسیاری این وضعیت را به تصویر می‌کشند.

طی یک سده گذشته‌، فرصت‌های طلایی را با وجود در اختیار داشتن منابع عظیم مالی و توان اثرگذاری سیاسی‌، به ویژه بر اثر فقدان دو مورد فوق‌، از دست داده‌ایم. بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار منابع مستقیم ارزی ناشی از انواع صادرات طی ۶۰ سال اخیر در اختیار تصمیم‌گیران ما بوده است و آنچه امروز در حال تجربه آن هستیم‌، هیچ سنخیتی با این حجم منابع عظیم ندارد. نابسامانی و ناهمترازی در سیاست‌های داخلی و خارجی و ناتوانی در آینده‌نگری‌، ناکارآمدی‌، سوءمدیریت و عدم اهلیت حرفه‌ای از مهم‌ترین علل عقب‌ماندگی کشور است. اقتصاد و همچنین نابسامانی‌های به وجود آمده در سیاست‌های داخلی و خارجی‌، عامل اساسی مشکلات ایران در ابعاد مختلف است. توسعه‌خواهی نیاز حیاتی بقا و امنیت کشور است. برنامه‌ریزی و تدوین راهبرد توسعه و ایجاد عزم ملی برای تحقق آن‌، ضروری و حیاتی است. به دلیل توسعه نیافتگی‌، نقش دولت در هدایت و مراقبت از توسعه‌، اساسی و مهم است و نمی‌توان آن را به بازار سپرد دولت و نهادهای مختلف و همچنین نهادهای امنیتی و نظامی به هیچ وجه نباید در اجرای اقتصاد ورود کنند و اجرا، مبتنی بر اقتصاد آزاد با تکیه بر نهادهای باکیفیت پشتیبان آن به ویژه در زمینه‌های شفافیت‌، امنیت و عدالت‌، تنها توسط بخش خصوصی دارای اهلیت انجام شود. توسعه پایدار و رفاه اجتماعی برای جامعه‌، هنگامی محقق می‌شود که شایسته‌سالاری و دموکراسی با برگزاری انتخابات آزاد نهادینه شود.»

موضع‌گیری سیاسی حزب اصلاح‌طلب و بازنشر آن در روزنامه اعتماد در حالی است که بیشترین فرصت‌های رونق اقتصادی‌، از سوی مدیر یا ‌اشرافی غربگرا نابود شد و طیف یاد شده در مقابل آن سوء مدیریت نه تنها ساکت نبود، بلکه سوء مدیریت یاد شده را ریل‌گذاری و تشویق هم می‌کرد. منفی شدن رشد اقتصادی‌، و تورم ۶۰ درصدی که بیش از هر چیز به تولید آسیب می‌زند، از یادگارهای دوره مدیریت ‌اشرافی غربگراست. در مقابل‌، ظرف دو سال اخیر ضمن احیای صادرات نفتی و غیرنفتی و تنوع‌بخشی به شرکای اقتصادی کشور، ۵۴۰۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطل هم احیا شده و ضمن عبور از دوره رکود، رشد اقتصادی هم به بیش از ۴ درصد افزایش یافته است.

در رندی نویسندگان بیانیه مغرضانه سیاسی همین بس که با جمع بستن و کلی‌گویی درباره عملکرد ۶۰ ساله اقتصاد، دو دوره قبل و بعد از انقلاب را با هم یکی می‌کند و حال آن که صادرات نفت کشور در قبل از انقلاب تا شش میلیون بشکه در روز هم افزایش یافت اما فقر و تنگدستی و محرومیت در میان بخش عمده‌ای از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور بیداد می‌کرد؛ تا آنجا که مسعود بهنود از همکاران نشریات قبل از انقلاب (همکار بعدی نشریات زنجیره‌ای مدعی اصلاحات و سپس شبکه دولتی بی‌بی‌سی)‌، درباره وضعیت رژیم پهلوی در اوج درآمدهای نفتی به قاصدک آنلاین (نشریه دانشجویی در تورنتو) گفت: «اصلاً نوع گفتمان در زمان شاه جور دیگری بود. طوری که حتی در جمع چند نفره هم‌، کسی کمتر از اعلی‌حضرت نمی‌گفت‌، نوشتن که هیچ. از نخست‌وزیر و وزرا هم حتی نمی‌شد انتقاد کرد. هویدا هر سال‌، که شاه به سن موریس برای اسکی می‌رفت‌، سردبیرها را می‌خواست و می‌گفت شاه دو ماهی می‌خواهند استراحت کنند و خسته شده‌اند. اگر جوادیه‌، آب و یا بم‌، نان ندارد، همیشه نداشته‌اند. در این دو ماه هیچ خبر منفی ننویسید. هویدا می‌گفت: ‌اشکالی ندارد مردم حتی ۴۰ هزار تا از روزنامه شما را نخرند، پولش را می‌دهیم. بعد از انقلاب حتی در بدترین دوران مطبوعات‌، موقعی که ماه‌ها مخفی شده بودیم‌، سانسور این طوری نشد، یعنی به این ترتیب که نماینده ساواک بیاید بغل دست من‌، تیتر بخواند...».

در مقابل‌، با وجودی که اکنون جمعیت کشور ۸۵ میلیون نفر و صادرات نفت زیر دو میلیون بشکه است‌، پیشرفت‌های بسیار بزرگی در زمینه محرومیت‌زدایی‌، کاهش شکاف طبقاتی‌، بهبود شاخص‌های زندگی و افزایش چشمگیر امید به زندگی و همچنین گسترش چند ده برابری زیر ساخت‌های متنوع توسعه و پیشرفت فراهم شده است.

یادآور می‌شود روزنامه اعتماد پیش از این در چند نوبت اذعان کرده که سیاست‌های اقتصادی دولت سابق‌، به مثابه پوست موز و استخوان در گلوی سیاستگذاران است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد
اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا غربگرایان را عزادار کرد
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
گفت و شنود/ بادمجون!
صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top