تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/28 - 09:38
کد خبر: 482133

پنج در برابر پنج به اضافه شش میلیارد دلار

پنج در برابر پنج به اضافه شش میلیارد دلار

۵ زندانی ایرانی به همراه ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو اموال ایران در کره‌جنوبی روز گذشته در یک توافق آزاد شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توافق 6 میلیارد دلاری ایران و آمریکا برای آزادی پول‌های بلوکه تهران در کره‌جنوبی روز گذشته اجرایی شد و 5 زندانی ایرانی از زندان‌های ایالات متحده آزاد و برخی جاسوسان آمریکایی زندانی در تهران هم راهی قطر شدند.

بر اساس گزارش وطن امروز، روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: ۱۹ مرداد سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره‌جنوبی نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوییس برای تبدیل به یورو منتقل شد. ۶ بانک ایرانی در ۲ بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات شکل گرفته تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت انجام می‌شود. محمدرضا فرزین افزود: روز یکشنبه از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایران فعال و معادل 5 میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و ۲ بانک قطری واریز شده است. 5 زندانی آمریکایی توسط تیم قطری تحویل گرفته شده و به دوحه منتقل شدند و از سوی دیگر 5 زندانی ایرانی که در زندان‌های ایالات متحده بودند آزاد شدند. خبرگزاری فرانسه دیروز به نقل از یک مسؤول آمریکایی خبر داد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن 5 زندانی ایرانی را عفو کرده است. این مسؤول آمریکایی همچنین درباره 5 جاسوس آمریکایی که تهران را به مقصد قطر ترک کردند، گفت این افراد مدت کوتاهی در دوحه توقف خواهند داشت و سپس راهی واشنگتن خواهند شد. وی همچنین گفت اتهام این 5 ایرانی آزاد شده مرتبط با اعمال خشونت نیست؛ 2 نفر از آنها در زندان بودند و 3 نفر دیگر اتهامی علیه‌شان مطرح نیست. پیش از این، رسانه ایرانی «نور نیوز» خبر داد ۲ نفر از 5 زندانی آزاد شده ایرانی به نام‌های مهرداد معین‌انصاری و رضا سرهنگ‌پور  که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و قصد سفر به ایران را داشتند، بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده وارد دوحه، پایتخت قطر شدند. همزمان 3 زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن آمریکا بودند، آزاد شدند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز درباره توافق تهران- واشنگتن گفت: طی مذاکرات فشرده‌ای که در طول چند سال گذشته به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد، یکی از موضوعات مهم تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی ایران بود. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در جریان این تبادل 5 زندانی ایرانی که به صورت غیرقانونی توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفته‌اند، آزاد می‌شوند. باقری با بیان اینکه تعدادی از این افراد به کشور باز‌می‌گردند و تعدادی از آنها به خاطر اینکه از قبل در آمریکا زندگی می‌کردند، در آمریکا باقی خواهند ماند، ادامه داد: ایران و دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت تمام ایرانیان حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اهتمام و توجه ویژه دارند. باقری در پایان گفت: امیدواریم آزادی این زندانیان ایرانی از دست آمریکا باعث شود آمریکایی‌ها این مساله را بخوبی متوجه شوند که بیش از این به اقدامات غیرقانونی خود در تحت تعقیب قرار دادن ایرانیان به خاطر انجام دادن اقدامات قانونی در آمریکا ادامه ندهند.
 
بنا به این گزارش، نکته ویژه این توافق غیرمستقیم بین ایران و آمریکا این است که آزادسازی پول‌های ایران بدون پیوستن به FATF و همچنین خارج از چارچوب مذاکرات برجام انجام شد. آمریکا که از سال گذشته مذاکرات احیای برجام را به دلیل اغتشاشات در ایران به تعویق انداخته بود و درصدد ایجاد تحریم و انزوای بیشتر علیه تهران در جهان بود، به توافق برای آزادی پول‌های ایران در کره‌جنوبی تن داد؛ نکته‌ای حائز اهمیت که نشان می‌دهد توافق برای گرفتن امتیاز بیشتر از آمریکا فقط در چارچوب برجام نیست و روند توافق بد در دولت روحانی، در دولت رئیسی دوباره تکرار نخواهد شد. در این میان آنچه حائز اهمیت است امتیاز دادن دولت بایدن در این مقطع زمانی است. دولت آمریکا از ابتدای استقرار بایدن و همکارانش در کاخ سفید پیشنهاد آزادسازی دارایی‌های بلوکه ایران را فقط در ازای توقف غنی‌سازی 20 درصد به بالای اورانیوم از سوی کشورمان مطرح می‌کرد. حالا اما ایران مشغول غنی‌سازی 60‌درصد است و آمریکایی‌ها در نهایت مجبور شدند تن به آزادی منابع مالی ایران در عوض آزادی جاسوسان خود در تهران بدهند. دولت بایدن البته تلاش دارد دیپلماسی حقوق بشری با تبادل زندانیان را مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای دیگر از جمله هسته‌ای و منطقه‌ای که جدا از برجام است، قرار دهد. اهداف آمریکا بر اساس گزارش‌های رسمی که از نزدیکان سیاست خارجی دولت بایدن در رسانه‌های این کشور در مدت اخیر منتشر شده است، مهار پیشروی هسته‌ای و منطقه‌ای ایران و پرهیز از افزایش سطح تنش با کشورمان است. بر این اساس واشنگتن در پی توافقی است که مساله هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را همزمان پوشش دهد.
 
پنجشنبه نوزدهم مرداد روزنامه نیویورک‌تایمز از توافق میان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان خبر داد و نوشت: 5 جاسوس آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه‌ خود در کره‌جنوبی، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد. در نخستین قدم این توافق، ایران 5 ایرانی- آمریکایی را از زندان آزاد و آنها را در حبس خانگی نگه‌ داشته و آمریکا نیز فرآیند انتقال منابع مالی ایران را آغاز کرد. سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که به جرم جاسوسی در زندان بودند و بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده‌اند و ۲ زندانی دیگر که نام آنها اعلام نشده. به گفته یک منبع آگاه ایرانی این اقدام در حال نهایی‌شدن است و ممکن است اسامی اعلام شود، با 5 ایرانی که به ادعای دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا زندانی بودند، مبادله شدند.
 
خبرنگار شبکه الجزیره نیز از واشنگتن گزارش داد بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکایی معتقدند توافق اخیر تهران و واشنگتن بهترین معامله برای ایالات متحده نیست و آنها احساس می‌کنند ایالات متحده ممکن است زیاده‌روی کرده باشد. بنا بر گزارش خبرنگار الجزیره، منتقدان این توافق در واقع بر این باورند معامله میان ایران و آمریکا می‌تواند «موجب تشویق بیشتر برای بازداشت آمریکایی‌ها شود». خبرنگار الجزیره افزود: آنها می‌گویند این امر می‌تواند نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه و سراسر جهان در معرض خطر قرار دهد و حتی اقتصاد ایران را تقویت کند. این خبرنگار همچنین گفت: اما دولت بایدن بسیار تدافعی بوده و در حال چرخش و عقب‌نشینی است و می‌گوید جایگزین چنین توافقی می‌تواند این باشد که این آمریکایی‌ها بقیه عمر خود را در زندان بگذرانند. موضوع بعدی درباره این توافق آن است که میانجی این تبادل قطر و عمان بوده‌اند نه اروپا. این موضوع حائز اهمیت خواهد بود که اروپا که همواره درصدد میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن بود، قافیه بازی را باخته است و دوحه و مسقط جایگزین آنها در توافق شده‌اند. در همین ارتباط ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: «بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و 5 ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و 5 زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند».
 
کنعانی همچنین گفت « ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور بازمی‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند».
 
قطر 8 دوره میزبان مذاکرات بین ایران و آمریکا برای موضوع تبادل زندانیان و آزادی اموال بلوکه ایران در کره‌جنوبی بود. اصطلاحی که برای این مدل مذاکره وجود دارد معروف به «دیپلماسی شاتل» یا «دیپلماسی رفت و برگشت» است. این موضوع از زمان جنگ یوم‌کیپور در سال 1973 مصطلح شد؛ زمانی که هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا بود و بین اسرائیل از یک طرف و مصر و سوریه از سوی دیگر هدایت مذاکرات غیرمستقیم را بر عهده داشت. این توافق یکی از موفق‌ترین روش‌های دیپلماسی در دولت رئیسی بود. در همین رابطه یک مقام پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در یادداشتی مدعی شد: دولت بایدن به منظور خودداری از ورود به نزاعی سیاسی با کنگره بر سر توافق با ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ به طور «مخفیانه» با ایران توافقی انجام داد که با وجود دادن امتیازات اقتصادی فراوان به تهران، دستاوردهای کمی برای واشنگتن داشته است. این یادداشت مطرح می‌کند «تنها درخواست‌های بایدن» در قبال موارد ادعایی این است که «در تولید اورانیوم در سطح تسلیحاتی به آستانه هسته‌ای شدن(گریز هسته‌ای) نزدیک نشوید و 5 شهروند آمریکایی گروگان‌گرفته شده در ایران را آزاد کنید».
 
این مطلب می‌افزاید: در ژوئن و ژوئیه، دولت بایدن بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌ ایران در عراق را آزاد کرد که بغداد را قادر ساخت هزینه برق خریداری شده از ایران را به حساب‌های بانکی تعیین‌شده در عمان برای استفاده ایران انتقال دهد. حالا ۶ میلیارد دلار دیگر نیز به حساب‌هایی در قطر منتقل می‌شود که کمک دیگری به بودجه حکومت ایران می‌کند.
 
گلدبرگ نوشت: «گزارش‌های متعددی نیز می‌گوید واشنگتن به تهران اجازه می‌دهد 6 میلیارد دلار را با حق برداشت ویژه از دارایی‌های ذخیره تکمیلی در صندوق بین‌المللی پول، با ارز بدون پشتوانه معاوضه کند. در عین حال، مقامات آمریکا حالا اذعان دارند اجازه داده‌اند صادرات نفت ایران به چین به میزان برآوردشده 1.4 تا 2.2 میلیون بشکه در روز پس از آگوست برسد که بیشترین میزان صادرات‌شان پس از پایان دادن به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست». در ادامه این مطلب با تلقی صدور مجوز معافیت تحریمی از سوی جو بایدن برای انتقال پول‌های آزادشده ایران از کره‌جنوبی به عنوان «لغو تحریم‌» برای ایران آمده است: «بر اساس تخمین حداقلی، ارزش این لغو تحریم‌ها با درآمد سالانه ۲۵ میلیارد دلار برابر است. ایران حالا به دنبال انتقال 3 میلیارد دلار دیگر نیز از ژاپن است. روی هم رفته، این حداقل ۵۰ میلیارد دلار باج‌دهی است، فقط ۶ میلیارد دلار در ازای گروگان‌ها نیست».

کنعانی: به‌دنبال آزادی اموال ایران در ترکیه ژاپن و عراق هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز» درباره میزان دارایی‌ها بلوکه شده ایران در سایر کشورها و سازوکار آزادسازی آنها گفت: اکنون مبالغ بلوکه و یا محدود شده مالی زیادی در کشورهای دیگر نداریم. در ژاپن مبالغی داشتیم که بسیاری از این مبالغ در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته و از آن مبالغ در چارچوب نیازهای کشور استفاده کردیم و مبلغ باقیمانده هم قابل توجه نیست و در ادامه دسترسی به آن با مشکل خاصی مواجه نیست. وی ادامه داد: مبالغی را در ترکیه داریم که در این زمینه دسترسی‌های ما به صورت نسبی وجود دارد و با توجه به روابط خوب با دولت ترکیه در این زمینه با محدودیت جدی مواجه نیستیم. ارتباطات و همکاری‌ و گفت‌وگو بین مقامات ذی‌ربط 2 کشور وجود دارد. کنعانی اضافه کرد: درباره عراق با فشارهایی که آمریکا وارد کرده بود، با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شده بودیم که بخشی از دارایی‌ها رفع محدودیت شده و به حساب‌های ما منتقل شده است و پیش‌بینی  می‌کنیم در چارچوب روابط خوب و سازنده با دولت عراق این همکاری‌ها ادامه یافته و بتوانیم به بقیه مبالغ دست یابیم. وی یادآور شد: روندی که دنبال کردیم دلگرم‌کننده بوده و ایران با جدیت این را دنبال خواهد کرد.

یوروها دلار را پایین کشید

در پی آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کشورهای دیگر، بالاخره پس از پیگیری‌های مکرر بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط مبلغ 5.5 میلیارد یورو به حساب 6 بانک ایرانی واریز شد. این اتفاق به گونه‌ای است که تاثیرات این آزادسازی بر بازار مشهود بوده و موجب کاهش قیمت ارز در کشور شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است پس از آزادسازی این مبلغ از کره، بانک مرکزی در صدد آزادسازی 10 میلیارد دلار دیگر است که می‌تواند مجددا تاثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد.

بر همین اساس رئیس کل بانک مرکزی از واریز ۵میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو از منابع بلوکه ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در 2 بانک الاهلی و الدوخان در قطر خبر داد و گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور دیگر در حال انجام است.

محمدرضا فرزین با اشاره به آزادسازی منابع بلوکه شده، اظهار کرد: ۱۹ مرداد سال جاری تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره‌جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوییس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

وی با بیان اینکه طی این مدت بانک‌های کشاورزی، سامان، پاسارگارد گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند، افزود: طبق توافقات شکل گرفته تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت انجام شد.

فرزین گفت: نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و دیروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌ها واریز شد.

وی تاکید کرد: همه منابع حاصله، ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال است و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در کره‌جنوبی تصریح کرد: شکایت ایران از کره‌جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می‌یابد.

فرزین گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می‌شود.

قیمت ارز پس از اعلام واریز پول‌های بلوکه‌شده

با اعلام خبر واریز پول‌های بلوکه به حساب‌ بانک‌های ایرانی، قیمت ارز و طلا با کاهش روبه‌رو شد. بررسی‌ها حاکی از آن است دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس بدون تغییر قیمت ۴۱ هزار و ۲۷۹  تومان و در بخش حواله‌ ۳۷ هزار و ۵۲۷ تومان کشف قیمت شد‌. همچنین دلار دیروز در ‌‌صرافی‌ها به قیمت ۴۰ هزار و ۸۸۵ تومان خریداری و با نرخ ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان فروخته شد. ‌یورو نیز دیروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۴ هزار و ۱۸ تومان معامله شد.
 
آخرین قیمت انواع سکه و طلا

سکه ‌طرح قدیم دیروز‌‌ در بازار با افت ۲۸۰ هزار تومانی ۲۵ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی ۲۷ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان معامله شد.

نیم‌ سکه در بازار دیروز با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. ربع سکه نیز با افت ۱۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان عرضه شد. همچنین هر سکه گرمی به نرخ ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار ۱۰ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

10میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی ایران آزاد خواهد شد

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و بانک مرکزی آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در دیگر کشورهاست.
در همین راستا رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور حدود ۶میلیارد دلار آن از کره‌جنوبی وصول شده است.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توضیح دارایی‌های ارزی ایران در خارج کشور گفت: بخشی از دارایی‌ها شامل ذخیره‌های ارزی بانک مرکزی و بخش دیگر پول‌های نفت، گاز یا سایر فروش‌های کشور مانند کشور کره‌جنوبی است که تاکنون وصول نشده است. وی ادامه داد: پول‌های ذخیره شده در کشور چین جزو ذخیره ارزی بانک مرکزی بوده و قابل خرج مجدد نخواهد بود.

وی افزود: همزمان با آغاز تحریم‌ها در سال ۸۸ حدود ۲۲ میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی که به عنوان پشتوانه پول ملی نزد بانک‌های خارج از کشور ذخیره شده بود، به کشور چین انتقال یافت تا از بازی‌های سیاسی کشورهای پرخطر در امان بماند.

حریری خاطر نشان کرد: از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره‌جنوبی وصول شده و تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه این ارقام در فضای فعلی اقتصاد کشورمان رقم‌های بسیار مهمی تلقی می‌شود، ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان فرمانده بازار ارز، زمانی می‌تواند اعمال فرماندهی کند که در بازار دخالت‌های بموقع برای تنظیم بازار ارز داشته باشد که مستلزم این است منابع ارزی در دسترس داشته باشد تا بازار را متعادل نگه دارد. این منابع هنگامی که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد از جمله این ۶ میلیارد، اجازه مدیریت مناسب‌تر به بانک مرکزی برای تعیین قیمت بهینه ارز را می‌دهد.

حریری با بیان اینکه ما به یک نقطه باثبات‌تری در بازار ارز رسیده‌ایم، گفت: بیش از 4 ماه است که قیمت ارز بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در حال نوسان است و بر خلاف پیش‌بینی‌‌هایی که دانه‌درشت‌های بازار ارز می‌کردند که امسال باید ارز را به نرخ ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار تومان می‌دیدیم اما مشاهده کردیم با همین موفقیت‌هایی که در بازار نفت داشتیم و سیستمی که بانک مرکزی با روش مدیریتی خود اعمال کرده، بازار ارز دیگر بازار متلاطمی نیست. با این رقم‌ها ارز بشدت افت نمی‌کند و بشدت افزایش هم نمی‌یابد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top