تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/07/03 - 20:02
کد خبر: 482811

ایران، دومین کشور موفق دنیا در تولید داروی سکته مغزی شد

ایران، دومین کشور موفق دنیا در تولید داروی سکته مغزی شد

داروی آلتپلاز تنها داروی مورد استفاده در درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد به شمار می‌رود و مانع بروز بسیاری از عوارض و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز - تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی FDA برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد - صبح دوشنبه سوم مهرماه، در یک شرکت دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید.

داروی آلتپلاز تنها داروی مورد استفاده در درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد به شمار می‌رود و مانع بروز بسیاری از عوارض و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی می‌شود. فناوری‌ای که شرکت دانش‌بنیان ایرانی به کار گرفته علاوه بر این که کشور را به در جایگاه دومین تولیدکننده این دارو قرار داده، باعث می شود این محصول با قیمت پایین‌تر به بازار سلامت ایران و بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

داروی آلتپلاز که با برند آلتلایز توسط شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بازار عرضه شده است، علاوه بر درمان ترومبولیک سکته مغزی حاد ایسکمیک، در مواردی همچون درمان ترومبولیک سکته حاد قلبی جهت کاهش میزان مرگ و میر نارسایی قلبی و درمان ترومبولیک آمبولی حاد ریوی وسیع به همراه ناپایداری همودینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است به طور میانگین سالیانه ۱۰ میلیون دلار واردات این فرآورده دارویی بیولوژیک به کشور است که با ورود این محصول به چرخه درمان و قطع واردات، ضمن صرفه جویی ارزی و ایجاد اشتغال، ارزآوری قابل توجهی از طریق صادرات به کشورهای همسایه و بازار اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه خط تولید داروی آلتپلاز با اشاره به جایگاه ویژه صنعت سلامت ایران گفت: حوزه سلامت، دارو و درمان و به طور خاص، حوزه زیست‌فناوری مورد توجه جدی و از بخش های در حال پیشرفت در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: امروز به مدد متخصصان و فناوران یک شرکت دانش بنیان یک داروی بسیار مهم و حیاتی که تولید آن تاکنون در انحصار یک شرکت آمریکایی بوده، از زیر سایه تحریم ها خارج و در کشور تولید می‌شود.

دهقانی افزود: داروی آلتپلاز، یک درمان راهبردی و حیاتی برای بیماران سکته مغزی به شمار می‌رود که تامین آن تاکنون با چالش های فراوانی از طریق واردات انجام میشد اما امروز به مدد تلاش متخصصان این شرکت دانش‌بنیان، ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو شناخته می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که نسل جدید شرکت های دانش بنیان کشور از شرکت های صرفا فناور و تولیدکننده فناوری وارد عرصه اثرگذاری در اقتصاد و بازار شده‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته عمدتا شاهد رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانی بودیم که در مسیر تولید و توسعه فناوری حرکت می‌کردند اما نسل تازه نفس شرکت های دانش‌بنیان علاوه بر این حوزه در عرصه در اقتصاد حوزه های مختلف از جمله غذا، سلامت و انرژی نقش آفرینی می‌کنند.

وی با بیان این‌که متناسب با این تحول شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌ها نیز شکل جدید و گسترده‌تری گرفته‌اند، ادامه داد: متناسب با تحول در ساختار و فعالیت شرکت‌ها و گسترده‌تر شدن نیازهای حمایتی آن‌ها، حمایت‌های معاونت علمی نیز از شکل‌های محدودتری مانند گرنت به سازوکارهای حمایتی خاص‌تر مانند تامین مالی، اخذ مجوزها، تخصیص بازارهای بزرگ و ایجاد زمینه برای حضور در بازارهای بزرگ صادراتی ارتقا یافته‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top