تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/05 - 11:33
کد خبر: 483006

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره طرح ژاپن

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره طرح ژاپن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوالی درباره سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابتکارعملی که ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای ایران پیشنهاد داده، پاسخ داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در مقر این وزارتخانه به سوالی درباره سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابتکارعمل ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای ایران پاسخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا از این ابتکارعمل آگاه هستید و آیا با شما هماهنگ شده است، گفت: از این ابتکار خاص آگاهی ندارم. مطمئن نیستم این نظرات به چه چیزی اشاره دارد.

وی افزود: «همانطور که قبلاً گفته‌ایم، می‌گویم معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. این موضع تغییر نکرده است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی یکشنبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن تصریح کرد توکیو طرحی را برای ازسرگیری و احیای مذاکرات هسته‌ای ایران پیشنهاد داده است. وی افزود هرگونه طرحی از سوی ژاپن که هم‌راستا با «منافع ایران» باشد، از سوی جمهوری اسلامی مثبت تلقی خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت: «از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم». او اما به جزئیات طرح ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای اشاره‌ای نکرد.

میلر در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره احتمال ازسرگیری گفت‌وگوها برای «احیای برجام» بار دیگر مدعی دیپلماسی شد و با اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم متعهد به اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و ترجیح می‌دهیم به نگرانی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی رسیدگی کنیم.

این مقام آمریکایی سپس مدعی شد اگر ایران می‌خواهد فضا را برای دیپلماسی با آمریکا مهیا کند، باید گام‌هایی برای تنش‌زدایی درمورد برنامه هسته‌ای خود بردارد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «فقط در چند هفته گذشته، شاهد انجام اقداماتی از سوی ایران برای تضعیف توانایی آژانس اتمی برای انجام کار خود بوده‌ایم. بنابراین اگر ایران واقعاً در برداشتن گام‌های کاهش تنش جدی است، اولین کاری که می‌تواند انجام دهد، همکاری با آژانس اتمی است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «گام‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنیم به عنوان مقدمه‌ای بالقوه برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا، خواه مستقیم یا غیرمستقیم، به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود».

این ادعاها در حالی است که وزیر امور خارجه در حاشیه هفتاد و هشمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک توضیح داد: اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه دست بردارد و نیت و اراده واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۸ زمانی به بن‌بست رسید که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام، این توافق را به صورت یکجانبه ترک کرد و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت.

از طرف دیگر، اروپایی‌ها هم به تعهدات خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی، در نهایت پنج گام‌ را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top