تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/05 - 14:09
کد خبر: 483032

پدرخوانده‌ای که پشت پرده سیاستگذاری جدید اصلاحات را افشا کرد

 پدرخوانده‌ای که پشت پرده سیاستگذاری جدید اصلاحات را افشا کرد

اظهارات اخیر کرباسچی که در اردوگاه اصلاحات جنجال به وجود آورده، حاوی نکات جدی درباره سیاستگذاری این جریان است که تاثیرپذیری جبهه اصلاحات از اغتشاشات سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جریان اصلاحات در چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای سردرگمی به سر می‌برد. دستکم این موضوع برای شهرهای بزرگ مانند تهران به چشم می‌خورد. اگرچه این جریان سیاسی در سطح شهرستان‌ها در حال شناسایی نیروهای خود است اما در شهرهای بزرگ که تاثیرگذاری جناح‌های سیاسی بیشتر است، اصلاح طلبان هنوز برنامه خاصی ارایه نداده‌اند.

اصلاحات با توجه به عملکرد ضعیف این جریان در مجلس دهم  و حمایت از دولت‌های یازدهم و دوازدهم با ریزش شدید بدنه اجتماعی روبرو شد اما تا امروز سعی کرده با بازی‌های رسانه‌ای این واقعیت را کتمان کند. حالا رسانه‌های اصلاح طلب از بهم ریختگی اردوگاه سیاسی این جریان در آستانه انتخابات خبر می‌دهند.

روزنامه اصلاح طلب «آرمان امروز» در مطلبی با این عنوان که «چرا کرباسچی تا این حد ناامید شده است؟» نوشت: «با توجه به اینکه ماه‌ها از انتخابات رییس و هیات رییسه جبهه اصلاحات می‌گذرد ولی همچنان خبرهایی از پشت پرده این تشکل سیاسی به گوش می‌رسد و این اظهارات مشخص می‌کند که سطح اختلافات و چالش‌ها باتوجه به کم تحرکی این جبهه بیش از چیزی است که ما تصور می‌کنیم.»

این روزنامه می‌افزاید: «کرباسچی در گفت‌وگویی که با «خبرگزاری مهر» داشت در پاسخ به این سوال که به‌غیر از «آذر منصوری» آیا گزینه دیگری برای ریاست جبهه اصلاحات مطرح بود پاسخ می‌دهد: «خیلی در این‌باره اطلاعی ندارم و دنبال نمی‌کنم چون فکر نمی‌کنم بتوانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.» البته بی‌تفاوتی این روحانی به روند انتخابات جبهه اصلاحات دور از ذهن است زیرا هرکسی در جریان اخبار سیاسی ایران باشد می‌تواند به راحتی از حاشیه‌ها و متن جبهه اصلاحات خبر داشته باشد و این دور ذهن است که یکی از پدرخوانده‌های جریان موسوم به اصلاحات در این حد با ناامیدی اعلام کند که اعضای این جبهه نقشی در جامعه ایفا نمی‌کنند!»

جالب است که کرباسچی انتخاب «آذر منصوری» به عنوان رئیس جبهه اصلاحات با عبور از «بهزاد نبوی» را یک خسران در جریان اصلاحات نامیده و انتخاب یک خانم را یک کار سطحی در این شرایط دانسته است. موضوعی که علت و عمق اختلافات در جریان اصلاحات را نشان می‌دهد. درواقع چرایی انتخاب یک زن در این جریان به عنوان رئیس جبهه اصلاحات علت اختلافات درونی اصلاح طلبان را نمایان می‌کند. جایی که با وجود ریزش شدید آرا اصلاح طلبان آنان امیدوارند که به زعم خود یک «دوپینگ سیاسی» کنند اما افرادی چون کرباسچی آنرا کار سطحی و غیر کاربردی می‌نامند.

در همین راستا، «بهزاد نبوی» رئیس سابق جبهه اصلاحات در کنایه به ریاست غیرقانونی آذر منصوری بر این جهبه نیز بیان می‌کند: «در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده‌ای هم از گذشته داشته، رئیس شده است که مبارک است، ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوان‌گرایی یا استفاده از خانم‌ها، جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم.»

کرباسچی نیز با بیان این موضوع که جبهه اصلاحات تحت تاثیر اغتشاشات سال گذشته است، می‌گوید: «من در برخی جلسات از دوستان اصلاح‌طلب سوالی را پرسیدم؛ ما اگر انتخابات را هم کنار بگذاریم چه باید بکنیم؟ یا باید از کار سیاست کناره‌گیری کنیم یا باید به یک شیوه‌ای حرف خودمان را بزنیم. اگر بخواهیم متوسل به تظاهرات و خیابان شویم که این کار سیاسی نمی‌شود. حالا یک وقت تظاهرات موردی پیش می‌آید، اتفاقی می‌افتد و مردم به هیجان می‌افتند که بحث آن جدا است ولی یک جریان سیاسی که نمی‌تواند بگوید که من می‌خواهم همه کار سیاسی خود را با تظاهرات و در خیابان انجام دهم! در واقع تمام همت جمهوری اسلامی و حتی از قبل آن از زمان مشروطه تا حالا این بوده است که ما کاری کنیم که در کشور انتخابات باشد و برگزار شود.»

وی می افزاید: «فرض کنید از جبهه اصلاحات برای جایی نماینده‌ای بخواهند حالا آقای نبوی با این سابقه برود و نمایندگی کند یا کسی که اسمش به تازگی در مسائل سیاسی مطرح شده است؟ حالا چه ساز و کار و استدلالی در زمان انتخابات بوده است و چون حالا گفتند زن، زندگی، آزادی، یک زن باید نماینده بشود، به‌نظر من کار خیلی سطحی است و خیلی کار پخته‌ای نیست.»

اگرچه این سخنان اعتراض آمیز کرباسچی به جریان اصلاحات با حاشیه‌هایی همراه بوده و رسانه‌ها از فشار برای بازپس گیری این سخنان توسط وی خبر داده‌اند و از این رو برخی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان برای توضیح این موارد و با همین دستور العمل رسانه‌ای به سراغ وی رفته‌اند اما کرباسچی بازهم مطرح می‌کند آنچه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری منتشر شده، سخنان وی است. با این حال آنچه از فحوای سخنان معترضان داخلی سیاستگذاری جبهه اصلاحات بر می‌آید که دست بر قضا افراد سرشناسی هستند، افشای تاثیرپذیری این جریان از اغتشاشات سال گذشته خصوصا با شعار حمایت خاص از قشر زنان است که همین موضوع با انتقاد شدید افرادی چون کرباسچی و نبوی روبرو شده که آنرا سطحی و غیر کاربردی می‌خوانند.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top